AC-anlæg

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

AC-anlæg

Indlægaf 940stor » man aug 06, 2007 22:37 pm

Hej! Her i sommervarmen virker mit AC anlæg ikke. Når jeg trykker på AC-knappen, tænder recirkuleceringen knappen også, med det resultat at køleanlæget ikke går igang. Anlæget sidder i en 940 fra 1995.
Hilsen fra Bent N.
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm

Indlægaf Volvo4life » tirs aug 07, 2007 21:28 pm

Hvis du har et ECC anlæg i bilen er det normalt at rec. funktion aktiveres hvis den udefra kommende luft er "for" varm. Den vælger således at køle luften i kabinen ned først.

Er det et manuelt AC anlæg du har i bilen kan rec.funktion så hvidt jeg ved ikke aktiveres af ac systemet.

Du skulle vel aldrig have et ECC anlæg i bilen?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf 940stor » ons aug 08, 2007 0:12 am

Volvo4life skrev:Hvis du har et ECC anlæg i bilen er det normalt at rec. funktion aktiveres hvis den udefra kommende luft er "for" varm. Den vælger således at køle luften i kabinen ned først.

Er det et manuelt AC anlæg du har i bilen kan rec.funktion så hvidt jeg ved ikke aktiveres af ac systemet.

Du skulle vel aldrig have et ECC anlæg i bilen?

Hej Volvo4life!
Mit ac-anlæg hedder ifølge instruktionsbogen "varme og ventilationsanlæg med automatisk luftkonditionering".
Anlæget satte ud nede i Tyskland ved 38 graders udendørstemperatur. Da rec-funktionen ikke ville slukke efter ca. 5 minutter slukkede jeg for anlæget. Det gentog sig flere gange, og siden hen har jeg ikke turde bruge acèn - ikke før efter dit indlæg. Jeg har lige kørt en lille nattur med fuld køling på anlæget!! Tak for dit indlæg Volvo4life. Hilsen fra Bent N.
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm

AC-anlæg på en 940, forsat.

Indlægaf 940stor » ons aug 08, 2007 17:17 pm

Det viser sig nu, at mit ac-anlæg kun kan køle 2 grader. Hvis udetemperaturen er på 24 grader og acèn står på 22 grader, så går det lige. Hvis jeg sætter acèn på f.eks. 20 grader tænder recirkuleringen, og der køles ikke.
Mangler anlæget kølevæske, eller hvad er der galt?
Hilsen fra Bent N
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm

Indlægaf Morten VJ » ons aug 08, 2007 18:02 pm

Der er stor sandsynlighed for at det mangler kølemiddel.
Da det lækker ca 10% om året, og derfor bliver de overfyldt fra fabrikkens side.
Hvis anlægget aldrig har været serviceret. Så kan det være problemet.
Men find et værksted der kan servicere anlægget, og få dem til at kontrollere for lækager.
Husk at få skiftet tørfiltret, hvis der er monteret et på anlægget.

Desværre ikke noget man kan rode med selv, men en der har et aftapnings-fyldestation, og lidt viden inden for AC bør kunne stille en diagnose.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Volvo4life » ons aug 08, 2007 22:31 pm

Det viser sig nu, at mit ac-anlæg kun kan køle 2 grader. Hvis udetemperaturen er på 24 grader og acèn står på 22 grader, så går det lige. Hvis jeg sætter acèn på f.eks. 20 grader tænder recirkuleringen, og der køles ikke.


Sådan hænger det ikke helt sammen....

Et ECC anlæg har flere temp sensorer der bl.a måler på luft udefra, luft i kabine, lysindfald (sol).

Hvis luften i bilen er varm (sensor sidder i loftlyset) vil anlægget køle denne luft ned først, dvs recirkulering. Ved en nedkøling af luft på recirkulering vil luftstrømme være mindre end hvis den køler luft ned udefra, men anlægget skal køle. Når kabinen derefter når en den valgte temp vil den begynde at tage luft ind udefra.


Har bilen eks holdt i garage og derved er "kold" indvendig, mens det er varmt udenfor vil den således fra start begynde at tage luft ind udefra.

Normalt vil ECC anlægget dog altid starte med recirkulering hvis den står på aut-aut og der føles varmt i bilen.

For at teste hvad ECC kan køle skal du sætte blæser på 5, luftfordeling på "luft i hoved" og temp skal drejes til minimum (blå felt). Et digitalt termometer sættes lidt ind mellem de midterse luftdyser. Afhængig af anlægs stand skal det kunne køle til mellem 4-9 grader censius. Et nyrenoveret anlæg (og her tænkes ikke kun på kølevæske) vil virke bedre.

Såfremt du har mistanke om at det ikke fungere optimalt kan der udlæses fejlkoder på systemet.

Manglende kølemiddel er i almindelig årsag til det ikke virker, men der er maaaange andre til på et gammelt underdimensioneret volvo ECC anlæg der kan kan i stykker.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

AC-anlæg

Indlægaf 940stor » ons aug 08, 2007 23:50 pm

Hej! Er der nogle af jer der kender til et godt ac-værksted i Nordsjælland?
Jeg bor selv i Hillerød.
Hilsen fra Bent N
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm

Indlægaf Janus » tors aug 09, 2007 7:10 am

Prøv kølersmeden.

Han holder til på slangerupgade.

Mine forældre har lige fået lavet deres anlæg der...

MVH Janus
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Ingemann » tors aug 09, 2007 13:44 pm

Janus, det er jo slang! :D

Her er lidt nærmere oplysninger:

Tlf. 48 26 24 87
Slangerupgade 49
3400 Hillerød
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

AC-anlæg

Indlægaf 940stor » fre aug 10, 2007 0:23 am

Hej! Tak for interessen for mine problemer i sommervarmen!
Hilsen fra Bent N.
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm

AC-anlæg - med lykkelig udgang

Indlægaf 940stor » fre aug 10, 2007 21:56 pm

NU er fejlen afhjulpet - ved et stort tilfælde. Fejlen var elektrisk. Svingkoblingen på kompresseren fik ikke signal. Det bøvlede jeg med i et par timer i dag - hvorefter jeg lagde venstre hånd på en blank beholder med fem rørtilslutninger og en elforbindelse i toppen. Miraklet skete, der var en løs forbindelse, svingkoblingen blev aktiveret og anlæget kører igen som nyt!
Hilsen fra Bent N :wink:
940stor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn maj 21, 2006 20:54 pm


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster

cron