Uheldig oplevelse med værksted

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf rske » fre nov 29, 2013 15:02 pm

Hej forum,

Jeg har haft en meget dårlig oplevelse med et værksted i Nordsjælland og vil høre hvordan Jeres syn på situationen. Da de har taget advokat ind over, vil jeg ikke hænge dem ud pr. navn (endnu), hvis sagen skulle få et efterspil. Her kommer en længere beskrivelse

Det startede en 6-7 uger tilbage, da min Volvo 850 skulle have skiftet en solenoide i gearkassen. Da min normale mekaniker melder pas på opgaven, vælger jeg at kontakte et værksted der udelukkende laver gearkasse. Her får jeg en pris på udskifning på 10.500 kr. De får bilen på værkstedet den aftalte dag og skifter solenoide (det viser sig dog, at de har bestilt en forkert og fejlen vender tilbage) - da mekanikeren skal ud og prøvekøre bilen første gang efter reperationen, flyver motorklappen op under kørslen. Han kører på mirakuløs vis dog ikke galt. Dog er hængslerne på klappen knækket, selve hjelmen har fået nogle knæk og har ramt ned i begge skærme, som er blevet beskadiget da klappen røg op.

Han ringer og fortæller situationen som den er, og vedkender at det naturligvis er uheldigt og at jeg vil komme og kigge på det, og så må vi finde en løsning. Da jeg dukker op, er det lykkedes dem at lukke den beskadigede motorhjelm ned, så man til nød kan køre. Grunden til at hjelmen er sprunget op, er at stormhængslet tilsyneladende ikke har lukket til, som den ekstra sikring den er. Jeg har I de 4 år jeg har haft bilen, aldrig oplevet at klappen er sprunget op under kørsel! Mekanikeren der har arbejdet på bilen og kørt den da den sprang op, er meget reel og vi aftaler, at de skal bestille en klap hjem fra Sverige, få den lakeret, bestille korrekt solenoide og så ringe når det er klar til at jeg kan komme retur. Vi aftaler at undlade at udbedre skader på skærmene, da det er en gammel bil og skaderne er mindre slemme - mod at jeg får en lavere pris på reperationen.

Jeg forsøger nu over de næste 4 uger, at få svar på hvornår det er klar. Jeg får hele tiden at vide, at *-kollega skal ringe tilbage, men jeg hører på trods af 5 henvendelse aldrig tilbage. I dag får jeg så endelig fat i ham, da det er ham der svarer deres telefon. Han siger at de har bestilt og modtaget en ny klap, men at de nu ikke vil lakere den. Han siger at de har talt med deres advokat og at de faktisk slet ikke er forpligtet til at bestille en ny klap, da det uheldet skyldes en fejl på min bil. Jeg bliver harm og spørger hvordan det kan være at man punkt 1. løber fra den mundtlige aftale vi har indgået punkt 2. I det mindste ikke ringer tilbage og informerer. Jeg får dog kun dårlige undskyldninger om at tiden jo flyver afsted...

Jeg føler at jeg har været meget large og endda gået med til at lade skader på skærmene blive, da det er en gammel bil. Derudover har jeg brugt snart 2 måneder på deres langsommelige arbejde og elendige information. Nu skal jeg så høre på, at de kun vil montere den mørkerøde klap de har fået hjem på min bil, som er i gråmetal. Jeg har mest af alt lyst til selv at gå til advokat/FDM af ren princip. Det er jo dog en gammel bil, så økonomisk set, burde jeg jo bare lade sagen blive.

Kan jeg få nogle meninger fra Jer? Hvad ville I gøre?

Ps. skal nok oplyse værkstedets navn, når sagen på den ene eller anden måde er løst.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf Peter_C » fre nov 29, 2013 15:40 pm

Hvis du er medlem af FDM er det da i allerhøjeste grad nu du kontakter dem for at høre hvordan du egentlig står. Om ikke andet så for at få bekræftet hvad værkstedet påstår (at de ikke er forpligtiget til at udbedre fejlen .. men så nemt tror jeg nu ikke de kan slippe)

Da jeg havde bøvl med et hundehoved der ikke ville vedkende sig skylden for et færdselsuheld (trods min oplagte fotodokumentation) kontaktede jeg FDM og i løbet af ganske få breve frem og tilbage var sagen løst og min hustru blev "pure frifundet". Jeg sparede 7 års medlemskab i selvrisiko :wink:

De tager virkelig deres medlemmers henvendelser seriøst. Jeg spurtge egentlig bare efter lidt råd og vejledning, og om jeg i det hele taget havde en sag, men inden jeg så mig om havde deres jurist skrevet til modpartens forsikringsselskab. Pænt og høfligt, men med en undertone af "i ved godt i taber, hvis den her kommer i retten, så betal eller tab" :D

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf teamdunk » fre nov 29, 2013 15:47 pm

efter min mening skal du have bilen tilbage i den stand du stillede bilen hos dem i...

det kan ikke være dit problem at de har ødelagt din bil...

og det er 100% lige meget om bilen er ny eller 35år gammel eller hva den nu er dine skærme skulle skaden også udbedres ... jeg ville tænde helt af over sådan en gang pis fra værkstedet side... :twisted:

håber du for lavet din bil...
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: fre jul 22, 2011 15:15 pm
Geografisk sted: 4281 Gørlev

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf rske » fre nov 29, 2013 17:12 pm

Tak for hurtige svar.

Jeg er desværre ikke FDM medlem, men overvejer stadig den at gå den juridiske vej. Kan man gå til FDM og så betale for den juridiske bistand? - eller er det udelukkende for medlemmer. Præcis som beskrevet, er det jo lidt et princip, om at man skal få en skadet bil retur og så blive mødt af en sådan arrogance og ligegyldighed fra værkstedets side. På trods af, at man endda havde lavet en mundtlig aftale, om hvad det næste skridt skulle være efter den uheldige episode.

Tro mig, jeg er også rasende. Alene det at jeg har brugt 3-4 uger bare på at få en tilbagemelding og så er det resultatet. I det mindste ved jeg allerede i en alder af 23, hvilket værksted jeg ALDRIG igen vil anvende eller anbefale.

Tak for tilbagemeldingerne!
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf Kingo » fre nov 29, 2013 17:50 pm

Jeg ville klart gå den juridiske vej. Alene af den grund at jeg ikke aner om de har ret i det de siger.
En advokat bør hurtigt kunne svare på om det kan betale sig at gå den vej.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf Peter_C » fre nov 29, 2013 18:49 pm

Kan man gå til FDM og så betale for den juridiske bistand? - eller er det udelukkende for medlemmer.


Jeg vil umiddelbart mene det kun er for medlemmer. I modsat fald er det jo bare almindelig advokat-virksomhed.
Min bror havde, for mange år siden, bøvl med hans Golf der var blevet ødelagt på et aut. værksted. Da jeg ringede til FDM for at lige få et par fif og gode råd kommenterede manden at nu var det jo strengt taget ikke mig som medlem men derimod min bror (ikke medlem) der spurgte efter ydelser. Han svarede dog pænt på mine spørgsmål alligevel.

Måske Advokatvagten var noget for dig at prøve. I første omgang for at få belyst hvad dine rettigheder og muligheder er
http://www.advokatsamfundet.dk/BrugForA ... agten.aspx

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf 10musse » fre nov 29, 2013 20:07 pm

Sgu da for nogle hundehoveder, hængerøve, elendige socialdemokrater - de skal da bare have en tur med grovfilen.

Har du ikke en "familie forsikring" der er meget ofte også * antal kr. indeholdt i denne til "rets hjælp" - det var da en mulighed. Og så skal der jo naturligvis så findes en advokat der har konkret viden inden for feltet.

Good luck -

God weekend.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 751
Tilmeldt: søn jun 17, 2012 18:57 pm
Geografisk sted: Nord Sjælland.

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf nib » fre nov 29, 2013 21:33 pm

Her er hvad forbrugerstyrelsen skriver om emnet.

Skader på din bil

Hvis der opstår en skade på din bil, mens den er på værkstedet, er reparatøren erstatningsansvarlig, med mindre han kan godtgøre, at der er tale om en hændelig skade, hvor det ikke kan bebrejdes ham, at skaden er sket.

Skader, der opstår under indbrud, vil fx være "hændelige" skader, hvis pladsen og bilen er forsvarligt aflåst. Det gælder også selvom din bil er anbragt uden for den aflåste plads. Hvis blot bilen er forsvarligt aflåst, vil det være din egen forsikring, der skal betale. En ”hændelig” skade kan også være et stenslag i forruden.

Hvis skaden opstår under en relevant prøvekørsel under rimelige forhold, er der ikke noget at bebrejde værkstedet, og din egen forsikring må betale. Hvis mekanikeren derimod har valgt at henlægge prøvekørslen til uvejsomt terræn med øget risiko for stenslag, fx en grusgrav eller stærkt stenede veje, kan han bebrejdes at have valgt netop det sted, og værkstedet kan komme til at betale.

Skader, som værkstedets ansatte har påført bilen ved uagtsomhed eller fortsæt, kan forbrugeren kræve, at værkstedet betaler.
nib
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 307
Tilmeldt: fre maj 08, 2009 16:09 pm
Geografisk sted: Værløse

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf rske » fre nov 29, 2013 22:27 pm

Tusind tak for feedbacken. Jeg vil starte med lige at undersøge mine forsikringsvilkår og tage kontakt til dem mandag. Alternativt, må jeg forsøge med FDM.

Dog kan jeg se på seneste svar, at det måske ikke er helt sikkert at jeg kan få min sag igennem: Hvis skaden opstår under en relevant prøvekørsel under rimelige forhold, er der ikke noget at bebrejde værkstedet, og din egen forsikring må betale. Hvis mekanikeren derimod har valgt at henlægge prøvekørslen til uvejsomt terræn med øget risiko for stenslag, fx en grusgrav eller stærkt stenede veje, kan han bebrejdes at have valgt netop det sted, og værkstedet kan komme til at betale.

Skader, som værkstedets ansatte har påført bilen ved uagtsomhed eller fortsæt, kan forbrugeren kræve, at værkstedet betaler.


De siger jo at stormkrogen ikke tog fat som den skulle og det var derfor klappen blæste op. Jeg har jo dog kørt 60.000 km. i bilen uden at den nogensinde har gjort noget lignende. Så jeg er af den overbevisning at han ikke har fået smækket den i på begge hængsler. Så der er jo ikke tale om grov uagtsomhed, men et uheld hvor jeg dog ikke mener at det skal gå ud over mig?

På forhånd tak.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf Claus » lør nov 30, 2013 3:32 am

Stormkrogen kommer kun i funktion når klappen ikke er lukket, så værkstedet har glemt at lukke klappen før prøvekørslen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf rske » søn dec 01, 2013 21:49 pm

Det er selvfølgeligt rigtigt med stormkrogen først tager fat, hvis man ikke lukker. Jeg kan heller ikke se jeg skal hænge på den her - og har slet ikke lyst til at de skal pille mere ved min bil. Jeg kan se at man kan få hjælp fra dag 1 man er medlem hos FDM, så har netop meldt mig ind og tager en snak med dem i morgen tidlig.

Tak for hjælpen herinde! Jeg skal nok vende retur med hvad udfaldet bliver.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf ottendahl » søn dec 01, 2013 21:56 pm

Er det gearhuset hillerød?
I Garagen--
Volvo Amazon 221 Skiffer-blå 1962
Volvo 850 T-5R Man. T-Gul 1995 (154.000Km)
Volvo V70 D5 Aut. Sort 2005 (355.000Km)
Mercedes Vito 122 V6 CDI Aut. 2012 (70.000km)

Tidligere-- 740, 940, 850 10V, 850 T5R
ottendahl
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 398
Tilmeldt: man apr 09, 2012 11:42 am

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf Ulrik Friis » søn dec 01, 2013 23:38 pm

Prøv at holde fast i det med stormkrogen. Hvis de mener at stormkrogen ikke virkede så havde de jo ikke lukket hjelmen rigtigt. Altså en fejl fra værkstedet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf rske » man dec 02, 2013 10:35 am

Det er Gearhuset i Hillerød.

Jeg taler lige med FDM og tager den derfra, men ja mener også det er deres fejl ikke at lukke hjelmen.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: Uheldig oplevelse med værksted

Indlægaf skeem » ons dec 11, 2013 19:36 pm

Du skal IKKE regne med at få hjælp fra FDM de er de største røv slikker der findes .

Jeg var på på fordels værksted med en bil som havde fået en skade og min bil lignet noget der var løgn. Jeg endte med at sælge min bil for jeg kunne IKKE holde ud at se hvordan de havde ødelagt min bil .

Da jeg var oppe ved FDM i Ålborg hvor forsikrings selskabet var samme tid da vi gik bilen igennem da sagde FDM at jeg ikke kunne regne med ret meget med så gammel en bil bilen fra 99 og kun kørt 70 000 km det er 2 år siden jeg solgte den kort efter skaden.

Aldrig har jeg set så forfærdelig maler arbejde og de havde skadet min motor hjelm det lignet de havde sat tape med malling på og ridset min .
skeem
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn maj 12, 2013 15:47 pm

Næste

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster