af hhgrand » tirs jun 02, 2009 11:48 am
Aner det ikke. Men så længe den kan synes er det vel ok.
Grunden til at den ryger er jo at der fødes mere olie ind end den kan forbrænde fuldstændigt. Ved chiptuning med boks er det ofte noget med at man ganske enkelt øger åbningstiden på dysen - og så er det bilen oser mere end den arbejder. Luftmængde og brændstof skal passe sammen. så groft sagt - øger man brændstofmængden skal luften også med op, det klares ved at øge turbo trykket. På sugemotorer skifter man knaster og laver større ventiler i de grelle tilfælde.
Om du måske har en fejl på en sonde som ved fuldgas gør at den sætter en fejl som følge af forurening skal jeg ikke kunne sige. Det er før set på en diesel. Men det er så kompliceret at det kræver kloge fagfolk at finde den præcise diagnose - Og jeg er ikke en klog fagmand, blot en almindelig bilejer med lidt opsamlede erfaringer fra små tuningsprojekter og et par problembiler. Men det stoppede da jeg begyndte med volvo... det kører!
Min ryger også under accelleration, men det stopper som regel efter 3000 omdr. det er fra 1900-2500 omdr den ryger mest. Men det er jo også der den føder hårdest (fedeste miks)for at lave maks moment. Så det giver jo sig selv.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08