motorlampe lyser ved høj fart

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

motorlampe lyser ved høj fart

Indlægaf MrDisc » man jun 01, 2009 23:32 pm

hej jeg har en v70 2,5 tdi og har oplevet at motorlampen begynde at lyse når jeg var på motorvej, det skal dog siges at det gik stærkt ca 200 8) og så kom der lys i lampe, men den slukkede igen den gang jeg kom ned i fart igen. Er der nogen der har oplevet det samme eller måske ved lidt om det.
MrDisc
Ny bruger
Ny bruger

Re: motorlampe lyser ved høj fart

Indlægaf hhgrand » tirs jun 02, 2009 0:02 am

Jeg har haft tilsvarende oplevelse på en zafira... der var det såmænd bare et brændstoffilter som var stoppet til i skidt. Havde tanket lidt billig diesel som jeg opbevarede i en gammel kasseret fyringsolietank.
Min kammerat kører i en transporter - han oplevede det samme på en tur til tyskland - også stoppet filter/filtre, vores tdi´ere deler jo motor med caravelle og transporter. Så der vil jeg starte hvis jeg var dig.
I høj hastighed stresser du jo motoren maksimalt. kører du automatgear kunne det jo også være en mulighed at olien var blevet varm og det satte en fejl.
Og jo.. en automatgear 2,5tdi kan sagtens runde 200 selv på navigationen.. helt præcis 204km/t. Der står godtnok i instruktionsbogen at maks er 193 med aut og 198 med manuel.
Men det ved bilen åbenbart ikke.

Det aller letteste er selvfølgelig at køre til volvo og få udlæst fejlkoder, så ved du præcist hvad der er sket - og derved slipper du for at prøve dig frem.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf MrDisc » tirs jun 02, 2009 0:17 am

tak for det hurtige svar. jeg må lige ha filteret tjekket....
Nu er jeg godt klar over at en diesel bil oser når den får noget gas men hvor meget "må" den enlig ryge?? det skal nu siges at hvis jeg træder godt til den så ville jeg nødig være ham der kører bagved som jeg knabt kan se af røg
MrDisc
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf hhgrand » tirs jun 02, 2009 11:48 am

Aner det ikke. Men så længe den kan synes er det vel ok.
Grunden til at den ryger er jo at der fødes mere olie ind end den kan forbrænde fuldstændigt. Ved chiptuning med boks er det ofte noget med at man ganske enkelt øger åbningstiden på dysen - og så er det bilen oser mere end den arbejder. Luftmængde og brændstof skal passe sammen. så groft sagt - øger man brændstofmængden skal luften også med op, det klares ved at øge turbo trykket. På sugemotorer skifter man knaster og laver større ventiler i de grelle tilfælde.
Om du måske har en fejl på en sonde som ved fuldgas gør at den sætter en fejl som følge af forurening skal jeg ikke kunne sige. Det er før set på en diesel. Men det er så kompliceret at det kræver kloge fagfolk at finde den præcise diagnose - Og jeg er ikke en klog fagmand, blot en almindelig bilejer med lidt opsamlede erfaringer fra små tuningsprojekter og et par problembiler. Men det stoppede da jeg begyndte med volvo... det kører!

Min ryger også under accelleration, men det stopper som regel efter 3000 omdr. det er fra 1900-2500 omdr den ryger mest. Men det er jo også der den føder hårdest (fedeste miks)for at lave maks moment. Så det giver jo sig selv.
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf hhgrand » tirs jun 02, 2009 11:55 am

Glemte lige... Røg kan også sagtens skyldes tilstoppede dyser som ikke forstøver ordentligt.
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf MrDisc » tirs jun 02, 2009 12:01 pm

det er lækkert at der er nogle her inde der har lidt erfaring med volvobilerne :D
jeg takker for hjælpen.. jeg har også snakket med min mekaniker og vi blev enige om at se hvad en fejlmåling ville vise.
MrDisc
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj