pludseligt stort vandforbrug på 240?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

pludseligt stort vandforbrug på 240?

Indlægaf michael240 » lør aug 29, 2009 23:13 pm

min 86' volvo 240 2.3 har aldrig brugt noget vand før, men i dag kørte jeg så en lang tur hvor motoren pludselig blev varm, hvorefter jeg opdagede at den manglede vand og fyldte op. men herefter skulle den have omkring 2-3 liter for hver 100 km sådan ca, alså et helt enorm stort vandforbrug lige pludseligt. der ser ikke ud til at være hul i nogen slanger eller køleren, og der drypper intet vand fra den hverken når den står stille eller i tomgang, så hvad sker der?

hvis toppakningen var røget ville jeg vel både kunne mærke det og se det på udstødningen i form af mere røg, men den er helt som den plejer, både i motorgang og mht røg.

nogen der har nogen bud på hvad der er sket?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: pludseligt stort vandforbrug på 240?

Indlægaf Ingemann » søn aug 30, 2009 9:52 am

Jeg tror nu stadig at din toppakning er gået. I princippet ville man kunne se det i form af mere damp i udstødningen, men det kan godt være lidt svært at se. En ren forbrænding har jo blandt andet vand som slutprodukt. Har du kigget om der er vand i olien?
Du kan kompressionsteste din motor for meget få penge. Det burde kunne vise et eller andet.

Umiddelbart er det ikke altid at man tydeligt kan mærke om toppakningen er gået. 2-3liter vand er meget på 100km ja, men vand kan fordampe ret hurtigt.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf michael240 » søn aug 30, 2009 15:17 pm

jeg hælder også mest til den teori da den aldrig brugte vand før, og da det ikke drypper nogen steder under bilen er der jo nærmest ikke andre steder det kan forsvinde hen :)

oh well, frem med værktøjskassen. igen..

hvor er et godt sted at købe dele til gamle volvo'er i dk?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Morten VJ » søn aug 30, 2009 21:06 pm

Er tæppet blevet vådt inde i bilen?
Med det vandforbrug så burde den kun køre på 3 cylindre og ryge kraftigt, eller olie standen burde stige drastisk.
Trykprøvning af kølesystemet, og event en kompressionstest,
inden du køber vildt ind og kan komme til at spilde tid og penge.
Det er mit råd!

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » søn aug 30, 2009 22:51 pm

Tjek slangerne, som går fra motoren og ind på studserne til varmeapparatet på torpedopladen. De kan let have nogle revner, hvor der især kommer vand ud af under kørslen og motoren derved giver sig frem/tilbage og til siden.
Ligeledes kan der sagtens være en revne øverst i køleren, hvor der kun kommer vand ud, når vandet bliver helt varmt (vandet udvider sig). En Volvo kører med lukket kølersystem og hvis der er hul et eller andet sted, vil der fordampe meget ud ved utæthederne og så snart vandtemperaturen falder, vil der omtrent ikke komme noget ud.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf michael240 » man aug 31, 2009 18:39 pm

jeg har kørt nogle småture i dag på ca 80 km sammenlagt med diverse stop undervejs så den fik rigtig aldrig chancen for at overophede, men den har brugt 1 1/2 liter vand alligevel.

kunne det ikke tyde på toppakningen fremfor en utæthed der kun afgiver vand når den bliver rigtig varm?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf michael240 » tirs sep 01, 2009 14:43 pm

problem solved, det var et hul i den varmeslange der sidder under manifolden jeg havde overset.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj