V70 varm motor og geartronic

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70 varm motor og geartronic

Indlægaf Carstens80 » lør sep 26, 2009 10:38 am

Hej igen
Klågem du må da have samme gear kasse i som min tror jeg, og sjovt nok var det Bilia i nærum som skrev til mig at man ikke kan få en ekstra oliekøler til min og at det heller ikke var nødvendigt. Hvad er forskellen om det er en V70 eller en S80 ??
Eller var det til den gamle model for så har jeg også hørt at det var bedst.

// Carsten
Nuværende bil
XC60.AWD 2018.

Tidligere
144 gl 1974 /244 gl 1976 / 745 gle 1986 / 240 turbo 1986 / 850 gle 1995 / 855 gle 1995 /
S80 2001 / xc70 2005 / S80 2007 / S80.V8.AWD 2007 / S60 2011/V60 2011 /XC60 2018
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Ulrik Friis » lør sep 26, 2009 17:32 pm

Michael_Kristensen skrev:Hvad med olietyen, er det ikke noget med at Volvo anbefaler en T-max eller noget i den retning ?
/Michael

Volvo anbefaler generelt Castrol. Jeg har fået skiftet automatgearsolien (ATF) til Castrol Transmax Z . Efter sigende skulle den holde 100.000 km, men det tror jeg nu ikke jeg vil køre før jeg skifter igen. I specifikationerne kan man læse, at olien anbefales til busser og coaches, så mon ikke det også kan bruges til Volvo traktorer :)

Der findes mig bekendt ikke en generel kvalitetsbetegnelse for ATF som for motorolie, hvor man har to normer: API og ACEA. Men gearkasse fabrikanterne vedligeholder nogle uafhængige laboratorier, som finansieres af fabrikanterne via nogle fonde, og laboratorierne opretholder uafhængighed af såvel olie- som gearkasse fabrikanterne. Fabrikanterne opstiller derefter nogle krav til olien, som skal påvises af mindst to af laboratorierne, før de accepteres.

Jeg har surfet en del på emnet, og det gennemgående er, at skal der trækkes med automatgear, skal der en køler på ATFen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Klågem » lør sep 26, 2009 23:16 pm

Carstens80 skrev:Hej igen
Klågem du må da have samme gear kasse i som min tror jeg, og sjovt nok var det Bilia i nærum som skrev til mig at man ikke kan få en ekstra oliekøler til min og at det heller ikke var nødvendigt. Hvad er forskellen om det er en V70 eller en S80 ??

// Carsten

Jeg tvivler på at det er den samme gearkasse. Min er en 6 gears med tiptronic. Og den har en helt anden gearing end din. Da min er en dieselbil.
Men det var Ole på værkstedet der fortalte mig det.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Carstens80 » søn sep 27, 2009 14:44 pm

Klågem skrev:
Carstens80 skrev:Hej igen

// Carsten

Jeg tvivler på at det er den samme gearkasse. Min er en 6 gears med tiptronic. Og den har en helt anden gearing end din. Da min er en dieselbil.
Men det var Ole på værkstedet der fortalte mig det.

Min er også en 6 gears med tiptronic det var derfor jeg havde en ide om at det var den samme gearkasse.
Jeg kan ikke huske navnet på hvem der gav mig svaret med oliekølereren men her er hvad de skrev til mig efter at have undersøgt det

Hej,

Man kan ikke få en tilbehørs oliekøler til S80 2007.
Envidere findes der heller ingen anbefalinger om en sådan ved mont. af trækkrog, dette har der gjort ved tidligere modeller.

Man kunne overveje at lave olieskift på gearkassen lidt oftere, såfremt men kører med tungt påhæng på trækkrogen.

Med venlig hilsen

Bilia Personvogne A/S
Nærum

// Carsten
Nuværende bil
XC60.AWD 2018.

Tidligere
144 gl 1974 /244 gl 1976 / 745 gle 1986 / 240 turbo 1986 / 850 gle 1995 / 855 gle 1995 /
S80 2001 / xc70 2005 / S80 2007 / S80.V8.AWD 2007 / S60 2011/V60 2011 /XC60 2018
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Hovn » søn sep 27, 2009 18:01 pm

Jeg har en XC90er med 185hk D5 motor og 6 trins geartronik. Bilen har nu kørt ca. 145000km og de sidste 25000km har der ikke været andet end bøvl med den gearkasse. Det har jeg skrevet lidt om tidligere.

Bilen har siden været på værksted flere gange og senest for at få kontrolleret om der var kølervæske i olien, da Volvo på enkelte årgange har problemer med en varmeveksler. I så fald vil man kunne mærke det på gearskiftet inden man vil kunne se noget på kølervæsken eller olien ifølge Volvos servicebuletin.

Der blev foretaget en "kemisk" prøve men desværre var det ikke det, der var galt med min bil ifølge mekanikeren.

Du skal ha en ny gearkasse, var svaret fra værkstedet. Arhhh sagde jeg, det kan da ikke være rigtigt efter kun ca. 140000km!!! med alle service overholdt og gearolien skiftet og det hele.

Der står vi så nu. Og bilen skiftet gear ad h.... til, kører længe i converteren og ryster i hele bilen når man kører op af bakke.

Bilen bliver brugt i mit job som sælger, og tit med en trailer med en minigraver efter. Jeg har dog aldrig oplevet at den har været varm eller på vej til det. Bilen er trods anhængertræk, uden ekstra oliekøler. Det anbefales kun til nogle benzinvarianterne ifølge Volvo, men uanset hvad udfaldet af denne sag bliver skal det ihvertfald eftermonteres!

Desværre er jeg nød til at tilslutte mig hvad Balder tilligere skrev, angående Volvoværkstedernes forstand på automatgearkasser. Sørgeligt nok.
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Balder » søn sep 27, 2009 18:37 pm

@Hovn

denne gærkasse skulle volvo gerne bytte op garanti eller kulance. det har de gørt med ALLE xc90er med gærkasseproblemer i tyskland...

Mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Volvo4life » søn sep 27, 2009 19:52 pm

Vil lige deltage med en lille historie jeg har fået fortalt.

Ejeren af bilen er medlem af Volvoentusiasterne.

XC90 D5 aut. 2år og 4 uger samt 35.000km -> Ny gearkasse.

Ifølge volvo er det aldrig set før.

Pris på en ombytter (ikke ny) var 65.000,- !!!!

Der blev givet kulance med regningen var alligevel med 5 cifre...

Min lokale mekaniker (ikke volvo) kører selv XC90 D5 aut, og den har også fejl på gearkassen.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » søn sep 27, 2009 20:59 pm

Der må også være en grund til at Volvo skifter alle gearkasserne på de frikørte taxier. Og at der ved hver 60000 km skal skiftes olie på taxier men ikke på private
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 27, 2009 21:59 pm

Volvos 5-gears automatgearkasse hedder AW55-50SN og er lavet af Aisin i Japan. Og der findes en lock-up anordning i 3., 4. og 5. gear. Det hele styres af en computer, Transmission Control Module (TCM), som vælger gearet udfra temmelig mange forskellige faktorer. Der står ikke noget præcist i VADIS om hvornår lock-up indtræder, da det helt afhænger af måden man kører på, da gearkassen tilpasser sig køremåden. Kører man med små udslag på speederen skifter den op og låser så snart det kan lade sig gøre. Gearkassen kan nemlig også køre med begrænset lock-up, som vil være aktiv når man skifter "manuelt" fra fx. 4. til 3. Converteren skal jo fungere som kopling. Og der er ikke lock-up i 1. og 2. gear.

6-gears automatgearkassen er af en helt anden konstruktion. Det er samme kasse der sidder i V70 og XC90 uanset om det er 5 el. 6-gears modellen.

Beskrivelsen af gearkassens funktionalitet fylder ret meget, da gearkassens TCM skal tale via CAN bussen med mange sensorer anbragt i speederen, Brake Controle Module, Engine Controle Module, Steering Controle Module, omdrejninger på såvel aksel ind som aksel ud, olietemperatur, vandtemperatur osv. udover de sensorer som sidder i selve kassen.

Det eneste vi kan gøre er at sørge for ren olie. Og eftermontere en oliekøler.

Da man ikke kan skifte al olien i kassen og momentomformeren ved at fjerne bundproppen (der kommer kun ca. 2 liter ud af ialt godt 7 liter), skal den "skylles igennem", så den friske olie får arbejdet den gamle olie ud. Der findes en anvisning i VADIS på dette, men IPD i USA har rent faktisk udviklet et gør-det-selv værktøj til netop denne opgave. Og de har lavet en vejledning, som kan læses her. Hvis man er lidt fix på fingrene skulle det kunne lade sig gøre selv at lave det med slangerne og nogle fatninger, og der gives i dokumentet glimrende anvisning på hvordan man gør det. Med gamle kasser skal man være forsigtig med at skylle - det skal gøres i et roligt tempo - da aflejringer kan rive sig løs fra siderne (eller hvor den slags nu er) og forårsage problemer.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Michael_Kristensen » man sep 28, 2009 22:42 pm

Jeg ringede til Volvo i Espergærde og fik en fin snak med Henrik om mine gearkasse olie/køle problemer.

Han foreslog en gennemskyldning af gearkassen og så montering af en ekstra oliekøler, når jeg kørte med campingvogn. Det var dog lidt dyrt, 3500 - 4000 kr. for gennemskyldning og 3800 kr. + arbejdsløn for ekstrakøleren.

Han fortalte at han de sidste år havde benyttet den fuldsyntetiske gearolie (havde brugt 2500 litter uden én eneste reklamation), men at Volvo anbefaler en traditionel olie og at de havde fortalt ham at Volvo's gearkasser ikke kunne holde til den fyldsyntetiske.

Lige nu tror jeg mere på Henrik end Volvo.

Var inde hos BMW i Aalborg i dag, hvor én af deres teknikere også er en af mine personlige bekendte, og han fortalte, at til BMW fik de en olie fra fabriken som de udelukkende måtte anvende. Det var også fuldsyntetisk olie og den var helt klar. Jeg så tromlen, med der stod kun BMW og så hvad den skulle bruges til :-(
BMW har også problemer med steptronic i taxi og i X5'eren.

Ulrik da du var i Espergærde, fik du også skyllet ud og hvad farve og type (fuld- eller del-synt.) var den gearolie du fik på?

Nogen der ved hvilken type olie de hælder på hos gearkassefirmaet nord for Hamburg ?

BMW havde benyttet dem ved flere lejligheder og var godt tilfredse med arbejdet.

MVh.

PS: Lige en sidste ting Ulrik, Lock-Up betyder det ikke direkte transmision, dvs. ingen effekt tab?
Hvis ja, hvorfor varmer den så når jeg kørte op ad bakkerne i hhv. 5., 4. eller 3. gear i manuel stilling?
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Balder » tirs sep 29, 2009 11:24 am

Michael_Kristensen skrev:Jeg ringede til Volvo i Espergærde og fik en fin snak med Henrik om mine gearkasse olie/køle problemer.

Han foreslog en gennemskyldning af gearkassen og så montering af en ekstra oliekøler, når jeg kørte med campingvogn. Det var dog lidt dyrt, 3500 - 4000 kr. for gennemskyldning og 3800 kr. + arbejdsløn for ekstrakøleren.

Han fortalte at han de sidste år havde benyttet den fuldsyntetiske gearolie (havde brugt 2500 litter uden én eneste reklamation), men at Volvo anbefaler en traditionel olie og at de havde fortalt ham at Volvo's gearkasser ikke kunne holde til den fyldsyntetiske.

hmmm.... Volvos (ATF) DexronIIE (Spec. Ford Mercon) hatr alltid været fuldsyntetisk...i modsætning til Dexron III , det er delsynthetisk.

Dexron Automatic Transmission Fluid (ATF) is probably the most common oil found on the parts shelves today.
It used to be called Type A transmission oil but as improvements were made to the oil, the name was changed to Dexron.
Many types of Dexron oil have been used over the years. The original Dexron oil became Dexron II, which developed into Dexron IIE in the early 1990's. Dexron IIE used extra additives that helped clean computer-controlled shift solenoids and pressure control solenoids inside the transmission.
After only a short time, Dexron IIE became Dexron III, which is still the current Dexron designation.

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tirs sep 29, 2009 20:02 pm

Michael_Kristensen skrev: Var inde hos BMW i Aalborg i dag, hvor én af deres teknikere også er en af mine personlige bekendte, og han fortalte, at til BMW fik de en olie fra fabriken som de udelukkende måtte anvende. Det var også fuldsyntetisk olie og den var helt klar. Jeg så tromlen, med der stod kun BMW og så hvad den skulle bruges til :-(
BMW har også problemer med steptronic i taxi og i X5'eren

X5eren med steptronic og den lille 3.0D er næsten ligeså ringe som Volvo.

Michael_Kristensen skrev:Ulrik da du var i Espergærde, fik du også skyllet ud og hvad farve og type (fuld- eller del-synt.) var den gearolie du fik på?
De bruger Castrol TransMax Z.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Ulrik Friis » tirs sep 29, 2009 23:27 pm

Michael_Kristensen skrev:Jeg ringede til Volvo i Espergærde og fik en fin snak med Henrik om mine gearkasse olie/køle problemer.

Min gennemskylning kostede 2.600 for olien + 1 time + moms. Det var en helt ny gearkasse bagefter.

Michael_Kristensen skrev:Han fortalte at han de sidste år havde benyttet den fuldsyntetiske gearolie (havde brugt 2500 litter uden én eneste reklamation), men at Volvo anbefaler en traditionel olie og at de havde fortalt ham at Volvo's gearkasser ikke kunne holde til den fyldsyntetiske.

Lige nu tror jeg mere på Henrik end Volvo.

Henrik er helt klart en kapacitet man kan regne med. Men det passer ikke, at Volvo anbefaler traditionel - det må betyde mineralsk - olie. Volvo anbefaler sin egen olie, som nødvendigvis må være syntetisk, men det står ikke på dunken. Automatgearkasserne på 850 og V70 type 1 bruger mineralsk baseret olie til gearkasserne. Med introduktionen af P2 modellen gik Volvo over til Aisin AW55-50SN gearkassen, som bruger fuldsyntetisk olie. Volvos egen olie har ingen specifikationer på dunken, men må nødvendigvis også være fuldsyntetisk, da Aisin har konstrueret gearkassen til denne olietype. Olien skal opfylde forskellige krav:
- termiske egenskaber og oxydationsstabilitet
- reducering af friktion & temperatur giver blødere gearskift og reduceret slid
- flydeegenskaber beskytter gearkassen, specielt under start ved lave temperaturer.
- filmstyrke og viskositetsstabilitet i hele skifteintervalet.
- anti-skum egenskaber.
- pakningskompabilitet, mindsker risikoen for utætheder, hviklet reducerer standtid & udgifter til vedligehold.

Michael_Kristensen skrev:Ulrik da du var i Espergærde, fik du også skyllet ud og hvad farve og type (fuld- eller del-synt.) var den gearolie du fik på?

Ja, gearkassen blev skyllet igennem med Transmax Z fuldsyntetisk. Der blev brugt ialt 14 liter, så de 7 er gået til at fortænge den gamle olie. Jeg har ikke set farven på andet end den brugte olie, og den var kulsort med synlige partikler, som Henrik sagde stammede fra bremseringene i gearkassen.

Michael_Kristensen skrev:PS: Lige en sidste ting Ulrik, Lock-Up betyder det ikke direkte transmision, dvs. ingen effekt tab?
Hvis ja, hvorfor varmer den så når jeg kørte op ad bakkerne i hhv. 5., 4. eller 3. gear i manuel stilling?

I princippet burde lock-up betyde, at converteren ikke arbejder, at de to halvdele låser sig sammen og overfører motorens energi direkte til planetgearene. Men jeg tvivler på at det er 100% lock-up, da der også er noget der hedder limited lock-up. Jeg kan i beskrivelsen i VADIS kun få det ud af det, at hvis der er belastning, som kunne tendere et gearskift, så indtræder limited lock-up. Man skal nok have fat i et funktionsdiagram for gearkassen for at få at vide, hvordan den egentlig arbejder. Den ukendte faktor er jo den elektroniske styring fra TCM. Og geartronic er jo elektrisk.

Min eneste erfaring med længere kørsel med slæb er fra turen til Ottsjö forrige vinter med en ASK 21 på slæb (ca. 1.100 kg incl. udstyr). Ved 1800 omdr. låste den i 5. gear og kravlede op af bakkerne uden at skifte ned. Men nu var temperaturen på turen på intet tidspunkt over 5 grader, så der var ikke mangel på atmosfærisk køling. Og bakkerne kunne heller ikke helt måle sig med de tyske. Jeg kan godt forestille mig, at TCM forsøger noget regulering selvom den egentlig bare burde sørge for lock-up. Bilen må jo trække 1.800 kg (men så skal man jo også have kørekort til påhæng), så der skal jo være kapacitet til stede for at kunne trække så tunge læs.

Prøv at læs i VADIS, pkt. 4 gearkasse => Design and function og åbn Transmission og dobbeltklik på Transmission Controle Module (TCM).
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs sep 29, 2009 23:44 pm

Balder skrev:
hmmm.... Volvos (ATF) DexronIIE (Spec. Ford Mercon) hatr alltid været fuldsyntetisk...i modsætning til Dexron III , det er delsynthetisk.

Dexron Automatic Transmission Fluid (ATF) is probably the most common oil found on the parts shelves today.
It used to be called Type A transmission oil but as improvements were made to the oil, the name was changed to Dexron.
Many types of Dexron oil have been used over the years. The original Dexron oil became Dexron II, which developed into Dexron IIE in the early 1990's. Dexron IIE used extra additives that helped clean computer-controlled shift solenoids and pressure control solenoids inside the transmission.
After only a short time, Dexron IIE became Dexron III, which is still the current Dexron designation.

MvH Balder

Dexron er et oliemærke fremstillet af General Motors og kan ikke tages for en entydig specifikation. Men den bruges som en angivelse for performance level. Dexron III kan være mineralsk, delsyntetisk eller fuldsyntetisk. Gearkassefabrikanterne Voith, ZF og Daimler Chrysler har deres egne betegnelser for ATF. Voith anvender G 1363 for en Dexron III fuldsyntetisk olie og G 607 for en mineralsk Dexron III. ZF betegner en Dexron III fuldsyntetisk ATF med TE-ML 14C.

Iøvrigt er alle Dexron I, II og III specifikationer erstattet af Dexron VI.

Om jeg forstår det? Overhovedet ikke. Specs på ATF ekstremt uigennemskueligt. Dexron i særdeleshed. Rådet må derfor være, at man sætter sin lid til et anerkendt oliefabrikat eller til gearkasse producentens anbefalinger.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Balder » ons sep 30, 2009 12:10 pm

for at gøre det lidt mere tydlig , Volvo's ATF skal opfylder specifikation til Dexron IIE og Ford Mercon, så vis oljen er frigivet til denne spec. så er der intet i vejen med at skifte.

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj