af Ulrik Friis » søn okt 11, 2009 17:16 pm
C3 kommer fra ACEA klassificeringen eller nomenklatur: ACEA C3.
ACEA (European Automobile Manufacturers Association) har specificeret nogle kvalitetsstandarder for motorolie, og de er faktisk mere nøjagtige end de amerikanske API (American Petroleum Institute) standarder.
ACEA Ax/Bx betegnelser gælder for benzin og dielselmotorer. Normale benzin og diesel Volvomotorer vil have godt af en fuldsyntetisk ACEA A3/B4 olie.
ACEA Cx olier bruges af motorer med dieselpartikelfilter og/eller 3 katalysatorer. Dvs. biler med sidste skrig i antiforureningsindretninger. ACEA C3 olien vil forlænge levetiden for disse apparater og fastholde brændstoføkonomien. Så hvis man ikke har sådanne indretninger i sin bil, dvs man har almindelige katalysatorer, måske to af slagsen, så skal man ikke anvende denne olie, da den kan være uegnet. Om den kan ødelægge noget ved jeg ikke - endnu. Jeg ahr tænkt mig at finde ud af det.
Man skal passe på med at fylde de mest moderne olier, såsom ACEA A5/B5 og ACEA Cx på sin bil, da de nyeste olier er fremstillet til de nyeste motorer med extremt lange serviceintervaller og meget snævre tolerancer og alle mulige krumspring for at aflever en ren udstødning. Tjek instruktionsbogen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002