Toppakning B5254S

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Toppakning B5254S

Indlægaf V70JB » lør feb 13, 2010 22:34 pm

Jeg er kommet i tvivl om jeg har en dårlig toppakning eller ej.
Motoren har gået 275000 km. Jeg har et stykke tid døjet med hakken under sejtræk. Gav skylden til mine korte ture 5 km på job. Fik snask i min krumtaphusudluftningsslange. Bruger jeg en gang injectorcleaner har det hjulpet kortvarigt. Jeg kører 15000 mellem olieskift og her sidst havde jeg også hvid snask på oliepinden, det var jeg lidt træt af. På de 15000 km har der været en kort periode med dårlig thermostat hvilket nok ikke fremmer. Har så også måttet skifte køleren da denne var blevet utæt, af den grund har det været svært at følge vandforbruget og ikke mindst, hvorhen det forsvandt. Nu er den nye køler så monteret og jeg vil mene at luftlommer skulle være ude af systemet. Mit spørgsmål er så, at hvis toppakningen er gået, hvor meget vand vil der så forsvinde ? Jeg syntes ikke det er et tydeligt vandforbrug når jeg kigger på min eksspansionsbeholder. Hvor meget forbrug skal der til før jeg får hvid røg og, hvordan pokker tolker man hvid røg i denne kulde :?
Når jeg stikker snuden i udstødningen med motoren kørende syntes jeg det lugter underligt, men det har måske altid været sådan jeg har jo ikke haft behovet før.
Er der nogen der oplever lidt af det samme som mig derude ??
Det skal lige tilføjes at min motorstyringslampe også lyser men jeg er 99 % sikker på at det er lamdafejl.
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Toppakning B5254S

Indlægaf kalby » søn feb 14, 2010 10:48 am

Motoren vil nok, hvis toppakningen er gået, bruge noget vand. Og det skal du kunne se forsvinde fra din ex- beholder.
En toppakning kan springe på flere måder.. den kan gå itu fra et vandkammer ind til et forbrændingskammer. hvis det er tilfældet vil der i de fleste tilfælde komme hvidlig røg fra udstødning, eller en massiv trykforøgelse i din ex-beholder. Hvis den er gået fra vandkammer til oliekanal, vil der komme vand i din olie. Olien bliver hvidlig/cremet når den blandes med vand... men igen så kræver det en rimelig mængde vand, som forsvinder fra din ex-beholder. Det cremede snask du har haft i dit topdæksel, kan være kølevand.. men mere sandsynligt er det kondensvand som slæmmer dæksel og udluftning til. Det har den gjort pga defekt termotat og ringe arbejdstemp. Få lavet din lambda sonde og kør en laang tur på motorvejen hvor den får lov at vise overarme. Så skal du bare se.. Jeg tror ikke du har defekt toppakning. Tjek osse om du evt mister vand via dit varmeapparat. Der kan komme lidt væske ud af de nederste luft dyser hvis der er et defekt varmeapparat.. det kan osse give duggede ruder, og en sødlig lugt af kølervæske i kabinen.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf V70JB » søn feb 14, 2010 12:03 pm

Tak for svar. Jeg har ikke overtryk i ex-beholder eller uro, jeg tror på at den savner en god lang tur, omvendt har jeg heller ikke lyst til at lade den strække ben med en defekt toppakning derfor denne tråd :) . Med hensyn til lamdafejl oplever jeg at hvis vi kører til svigermor Aalborg - Fredericia og retur, slukker motorstyringslampen som regel igen ved næste opstart, det er som om, at når det hele varmes godt igennem bortfalder fejlmeldingen. Jeg må indrømme at den ikke har haft en længere tur siden jul, men kun korte ture, lidt på job men egentlig nok mest når chefen skal på udsalg :( Har derfor investeret i en knallert 45 for at undgå disse dumme korte afstande på job, lidt koldt denne vinter men jeg har det egentlig godt med, ikke at vække volvoen kl 5 om morgenen når det fryser 15 grader for at køre 5 km.
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf kalby » søn feb 14, 2010 19:30 pm

Det viser jo tydeligt at den lider under de kolde ture. du når aldrig at få en drift temperatur på så kort tid. Bilen kan måske vise at den er oppe i temp, men olie osv er stadig koldt. Forestil dig sidde med hånden ud gemmen vinduet i bare 0 grdr, mens du kører. Det er sgu koldt.. og denne kuldefaktor plus et varmeapparat der kæmper med en kold kabine, trækker kold luft ind og køler ydermere dit kølevand endnu mere..
Grunden til at din lambda lyser, er tilkoksning. Når du under en lang tur får den til at slukke,er det fordi den er brændt ren, og så kører din motorstyring ikke længere på nødprogram, som den gør så længe den er tændt. og derved får den den helt rigtige forbrænding. Den nulstiller kun når bilen standses og slukkes, så prøv næste gang du tager en lang tur at holde et hvil på halvvejen og stands motoren, så får du højst tænkeligt din motorlampe slukket tidligere.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf V70JB » tors mar 04, 2010 22:48 pm

Lige en tilbagemelding på denne.
Efter et par lange ture slukkede motorstyringslampen ikke. Fik fejlen læst ud. Forreste lamdasonde lav værdi.
Fik fejlen fjernet og kom ikke mere end ud af værkstedet før at lampen lyste igen :( samme fejl. Fik så idag isat ny sonde og fjernet lampen som denne gang ikke kom igen :D . Men jeg havde stadig udsættere :( . Jeg lånte et sæt brugte org platin volvo rør og en ny tændspole som jeg kunne flytte rundt og se om det var en tændspole der missede. Skiftede tændrør så snart jeg kom hjem og det har umiddelbart hjulpet, kan overhovedet ikke fremprovokere en udsætter :D . Det trælse er bare at jeg før har haft udsættere som jeg løste med nye bosch rør, så kom de igen efter ca 25-30000 og jeg skiftede igen rør også bosch super 4 men det hjalp intet, derfor kunne jeg ikke i min vildeste fantasi tro at det var dårlige tændrør.
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoTossen » fre mar 05, 2010 13:06 pm

Hej V70JB...

Lav værdi.. tyder på mager blanding eller måske bare en dårlig sonde..
Mange gange er fordi den suger falsk luft et eller andet sted fra.. og udskiftning af sonden kan godt ske at den slukker lampen for en stund.. men kommer som regel tilbage når den har kørt lidt.
Gå ALLE slanger igennem og check for utætheder / møre / knækkede slanger.

Går den anderledes i tomgang end den plejer ? , prøv evt at købe en dieselstart og sprøjt lidt rund om indsugningen.. ved slanger osv og hør om tomgangen ændrer sig... så har du måske en fejl der.
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf V70JB » fre mar 05, 2010 14:40 pm

Hej Volvotosse

Jeg syntes den går fint i tomgang. Men forstår godt hvad du mener.
Jeg har gennemgået mine vacumslanger, og syntes umiddelbart de ser ok ud.
Jeg læner mig lidt op af hvad værkstedet siger, med hensyn til at en lambdasonde holder ca 120000 km.
Bilen har nu gået 275000 km. Så har sonden vel egentlig gjort det meget godt.
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf V70JB » fre mar 05, 2010 14:43 pm

Mangler lige at fortælle at toppakningen ikke fejler noget. Jeg havde nok overfyldt lidt og havde derfor et forbrug ud gennem låget på ex-beholder, men nu har det stabiliseret sig :D :D .
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj