Tør højgearaksel

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tør højgearaksel

Indlægaf CK1100 » ons feb 17, 2010 18:24 pm

Hejsa

Jeg fik forleden min Volvo V70 sporet ved en Volvoforhandler, og i den forbindelse spurgte jeg hvad det kunne skyldes, at den til tider var svær at få i gear samt gearskiftet ikke gik "som smurt".

Da mekanikeren skulle køre den ind på liften konstaterede han, at det var en tør højgearaksel, der var skyld i det. Dette kunne kun fikses ved at afmontere gearkassen og smøre akslen. 6000-7000 kr. kunne dette hurtigt løbe op i, mente værkføreren, da der sikkert var nogle ting der skulle skiftes, når de nu var der inde. :shock:

Den har ca. 156.000 km på klokken, men ifølge mekanikeren, var det et problem de tidligere var støt på på disse modeller.

Er der andre her inde der kender til problemet, og måske kender en billigere måde at fikse det på?

Uden arbejde er det svært(læs umuligt) at trække så mange penge op af hatten. :cry:

Det var ikke noget der hastede med at få lavet, men slidtagen på systemet var dog forøget....

CK
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Randers

Re: Tør højgearaksel

Indlægaf Christian » ons feb 17, 2010 23:16 pm

Der er nogle svenskere, der lider af "den ingående axeln som är snustorr". Og så er den svær at få i gear.
Læs på dette link. http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... hp?t=26133

Alternativt kan du købe en 'tomatkasse' hos en svensk (skov)hugger ! 8)
Volvo 855 aut., 10/1996, B5252s.
Christian
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf CK1100 » tors feb 18, 2010 23:40 pm

Hejsa

Tak for det.
Jeg tror nu bestemt ikke, at det bliver billigere af at købe en anden gearkasse og sætte den på. Ham der skriver i den svenska tråden har en 850'er fra '92. Underligt at fejlen har været kendt så længe, og Volvo så ikke har fikset det.
Ifølge Haynes bogen er det lidt af en mundfuld og skille den ad selv, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, andet end at leve med det. :cry:

Ellers nogle forslag?
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Christian » fre feb 19, 2010 10:47 am

Kan du fortælle hvilken bil, der er tale om? V70 kommer i mange udgaver...

Og for 6-7000 kan du sagtens få en anden gearkasse indkøbt og monteret...
Christian
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Kristian » fre feb 19, 2010 14:00 pm

Hvorfor skulle han egentlig købe en anden gearkasse? den fejler jo ikke noget.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Christian » fre feb 19, 2010 15:04 pm

Hvis den ikke fejler noget, burde det heller ikke koste 7 af de lange at få den 'repareret'.

Så mit alternative forslag til denne bekostelige smøring, samt ifølge Volvo-manden udskiftning af 'diverse', var der formentlig bedre økonomi i af finde en gearkasse, der fungerede bedre.

Men det billigste er nok at demontere gearkassen, smøre fætteren, og montere den igen. Og hvis det gøres hos alle andre end Volvo, burde det altså ikke komme op i de summer!

Hvor mange værkstedstimer går der på denne operation? 6?
Christian
Superbruger
Superbruger

Indlægaf CK1100 » fre feb 19, 2010 20:53 pm

Det er en 2003 model. Mekanikeren gættede på 5-6 timer, meen den skruede værkføren lidt op for samt lidt dele. Ja de er nogle banditter. :shock: Han gav mig dog ikke et rigtigt tilbud, og jeg bor i nærheden af en sædeles kyndig Volvomekaniker, så i næste uge vil jeg få hans mening.

Jeg tror ikke resten af gearkassen fejler noget, så der burde ikke være noget i vejen for at bruge den igen. Men sikken et arbejde blot fordi Volvo ikke smurte den godt nok. :evil:
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Umulius » lør feb 20, 2010 16:02 pm

Jeg har haft S 70 benzin det sammen problem , det tog jeg også det var pga. tør højgearaksel pga, jeg har arbejde ved volvo lastbil det har vi smulgt højgearaksel , hjulp næste vejer gang vis ikke kobling slid op ,så snakke værkfører ved volvo personvogn værksted han mener det kun være pga. slavercylinde til kobling ikke var luft ordentlig ude , så det prøver jeg det virket i mit tilfæld , det to halv time tid :D .
Mhv Carsten
ingen bil lige p.t
Tidligere biler:
S 70 TDI man .årg 97 nu med US lys i bliklygte
760 2,3GLE man. årg 87
S70 2,5GLT man årg.99
div. vw model alt fra golf II til passat og Sharan
Fejl køb Peugeot 405 årg 89 1,9
Umulius
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf CK1100 » lør feb 20, 2010 21:17 pm

Jeg er meget tilbøjelig til at tro det samme. For hvis koblingspedalen er helt i bund, hvordan kan bilen så stå og bevæge sig en lille smule når den sættes i gear eller når den startes og står i gear. Med koblingen helt i bund, burde der vel ikke være den mindste sammenhæng mellem motor og gearkasse eller hvad?
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf kalby » lør feb 20, 2010 21:32 pm

Problemet med en tør højgearsaksel er ikke kun for volvo.. Det der sker er at koblingsnavet som glider en lille smule på højgearsakslen bliver tør og ikke vil glide den smule der skal til for at slippe svinghjulet. Koblingsnavet bliver spændt inde mellem svinghjul og trykfod, og når man kobler ud trækker trykfoden sig tilbage, hvis navet ikke kan glide med tilbage "Aser" det en smule op af svinghjulet og trækker gearkassen med rundt. Derfor vil bilen være en smule tvær at få i gear da det er synkroniseringen der skal stoppe koblingen. En nem og lidt ikke mekaniker venlig- koblingsvenlig metode er en smule WD 40 sprøjtet ind igennem et lille boret hul i koblingshuset. Det kan smøre navet nok til at det slipper. Det kan desværre osse give lidt fedtstof på selve navet som kan give en glidende kobling.. Det fyres af ved at vold bruge koblingen lidt.. Det er en billig løsning.
Mekanikerløsningen er at afmontere gearkasse, smøre aksel, og samle igen. Det er udelukkende arb. timer som skal bruges...
Andre biler kan have samme syge med akslen.. nyere biler lækker ikke olie mere, og derfor kommer disse fastgroede koblinger.
Jeg har foretaget indgrebet på en håndfuld biler, som alle er kørende med en velfungerende kobling bagefter.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf CK1100 » man mar 08, 2010 23:27 pm

Synd du bor så langt væk. :cry: Men jeg har besluttet mig for, at hvis der ikke er nogen her i nærheden af Randers, der kan det samme trick, så må det vente. Ingen job = ingen penge. :wink:

Faktisk synes det ikke så slemt længere, og vi vælger blot et af de andre gear først, hvis den ikke lige vil gå i, og så er det ikke noget problem. :)

Men tak for den gode feedback. Det er sqi dejligt.
CK
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj