Gearkasse problem XC90 aut ????

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Gearkasse problem XC90 aut ????

Indlægaf Volvo4life » tirs dec 07, 2010 23:53 pm

Polarbjørn skrev:Hovn,
Det med et "ur" (termometer) var det som autogear-nord foreslog mig - da de siger den ikke kan holde uden ekstra oliekøler hvis man kører med slæb.
Uden at vide det kræver det sikkert at man "borer hul" og sætter en føler ind i kassen - alternativt at man får lavet et T-stk på et af olierørene (ud fra kasse til køler går jeg ud fra)
Den løsning er nok den nemmeste men...

Jeg kender ikke til indmaden på din gearkassen men på en gammel 960er sidder der en temp føler i gearkassen som bruges til at vælge skifteprogram (og fortælle når den er for varm). Denne føler sender et signal til TCMen og hvis man slutter volvos gammel kode nøgle til kan man se temperaturen under drift. Jeg vil formode at der er samme system på de nyere AW kasser og spørgsmålet er så bare om man kan finde signalet.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Michael_Kristensen » fre dec 10, 2010 10:19 am

Polarbjørn skrev:Nu er så mit spørgsmål - skal jeg have en ekstra oliekøler på ?
- eller er det nok med den som sidder der originalt ?

Hovn - du har monteret en ekstra på din XC90'er ? - eller har jeg misforstået noget

Michael K. - du har monteret én fra XC90 V8 på din V70'er ? - som ingen havde i forvejen

Hej Michael (polarbjørn),

Ja min V70 D5 geartronic 2005 har kun den gearkassekøler der er bygget sammen med den almindelige motorkøler.

Jeg har så fået eftermonteret en gearkasseoliekøler fra en XC90 2004 en V8'er. Vi kørte 4500 km med campingvogn i sommers og olien er fortsat rød, så det har helt sikket haft en positiv virkning.

Jeg kan sagtens finde resv. nurmre til dig.

Jeg bor i Hjørring, men arbejder i Aalborg, så hvis du kom forbi, kunne vi mødes så du kan se hvordan det ser ud.
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Michael_Kristensen » fre dec 10, 2010 10:21 am

Hovn skrev:Ja, foruden den varmeveksler der sidder på fra standard, har jeg monteret en ekstern oliekøler til min gearkasse. Det blev gjort umiddelbart efter at jeg fik skiftet gearkasse.

Bilen har nu kørt 50.000 km siden uden problemer af gearmæssige art i hvert fald. Olie bliver skiftet og gearkassen skyllet igennem for hver 20.000km.

Jeg kører en del med trailer med 2tons minigraver på.

Jeg har overvejet om man kunne sætte et ur på, således at man kunne følge lidt med i hvad temperaturen på olie er, men er ikke nået videre med det.

Hej Hovn,

Jeg kan se du bor i Herlufmagle, har du fået monteret din ekstra oliekøler nede hos Stig?

Både min kammerat (der også bor i Herlufmagle) og jeg har begge 2 fået eftermonteret vores gearkasseoliekølere hos Stig. Han laver et helt fantastisk stykke arbejde, tror ikke det kan gøres bedre.

Mvh.
Michael K.
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf quark » lør dec 11, 2010 9:20 am

Har lige fået lavet mit gearkasse (Samme som XC90 gearkassen) i tyskland 20 km nord for Hamborg. Det kostede mig 23k. Helt tilfreds var jeg nu ikke, de havde sagt en uge, og jeg forventede at jeg skulle hente den næste fredag, havde arrangeret kørsel og det hele, ringer til dem fredag for at tjekke at alt er som det skal være, det var det så ikke, de manglede en sensor fra Volvo... Rimelig træls.. Det kunne de godt have ringet før og fortalt. Da jeg så skal hente bilen har jeg taget det antal EU med som nu var aftalt, men det viste sig så at den sensor som skulle skiftes ikke lige var med i prisen, så derfor var det lige 200 EU mere, træls, hvorfor bliver man ikke lige gjort bekendt med det. Alt i alt dårlig kommunikation.

Når det er sagt blev jeg ikke snydt eller tørret og gearkassen kører godt.

Kan så godt lugte at jeg skal ha fundet en oilekøler, så jeg får størrere olie kapacitet.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1852
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hovn » søn dec 12, 2010 21:22 pm

Michael_Kristensen skrev:
Hovn skrev:Ja, foruden den varmeveksler der sidder på fra standard, har jeg monteret en ekstern oliekøler til min gearkasse. Det blev gjort umiddelbart efter at jeg fik skiftet gearkasse.

Bilen har nu kørt 50.000 km siden uden problemer af gearmæssige art i hvert fald. Olie bliver skiftet og gearkassen skyllet igennem for hver 20.000km.

Jeg kører en del med trailer med 2tons minigraver på.

Jeg har overvejet om man kunne sætte et ur på, således at man kunne følge lidt med i hvad temperaturen på olie er, men er ikke nået videre med det.

Hej Hovn,

Jeg kan se du bor i Herlufmagle, har du fået monteret din ekstra oliekøler nede hos Stig?

Både min kammerat (der også bor i Herlufmagle) og jeg har begge 2 fået eftermonteret vores gearkasseoliekølere hos Stig. Han laver et helt fantastisk stykke arbejde, tror ikke det kan gøres bedre.

Mvh.
Michael K.

Ja det er korrekt, jeg får lavet bil hos Stieg. Både 940eren og XC90eren. Han har iøvrigt lige skiftet ventilløftere på 90eren. Alle 20 så nu snurrer den igen uden tikkelyde. :)

Jeg er enig med dig. Det er en mand man kan stole på.
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Polarbjørn » man dec 13, 2010 17:10 pm

Mikael K. Skrev :

Ja min V70 D5 geartronic 2005 har kun den gearkassekøler der er bygget sammen med den almindelige motorkøler.

Jeg har så fået eftermonteret en gearkasseoliekøler fra en XC90 2004 en V8'er. Vi kørte 4500 km med campingvogn i sommers og olien er fortsat rød, så det har helt sikket haft en positiv virkning.

Jeg kan sagtens finde resv. nurmre til dig.

Jeg bor i Hjørring, men arbejder i Aalborg, så hvis du kom forbi, kunne vi mødes så du kan se hvordan det ser ud.

Du har længere oppe i tråden skrevet res.dels nummer på din køler og det har jeg brugt til at søge efter på bildelsbasen.se (se billede oppe i tråden).
Har du numrene på de andre dele (slanger og studse) ?

Hvor arbejder du i Aalborg ? - jeg arbejder i Svenstrup og bor ml Frejlev og Nibe.
Var fint at kunne se montagen for at vurdere om det er noget for "hjemmemekanikeren" :D

Nu tænker man selvfølgelig lidt over hvorfor Volvo har brugt en "varmeveksler" i stedet for en "køler" originalt ?
- selvfølgelig er tanken vel at gearolien bliver bragt op på en fornuftig driftstemperatur så hurtigt som muligt - men motorkølevandet bliver jo inde i motoren indtil driftvarm og først da åbner termostaten så køleren bliver varm - så jeg ser ikke den store fordel med mindre gearoliens flow gennem veksleren også er temperaturstyret.
Er der en skarp "Volvomekaniker" her som kan pinde det ud for en almindelig "smedebasse" som mig ?
- og skal det hele bare kobles ind i serie efter hinanden ?
- eller skal det parallelforbindes ? (hvordan sikrer man så iøvrigt flowet hvis modtryk gennem ny køler og gl. veksler ikke er ens ?)

Ja, jeg tænker så det knager - da jeg gerne vil kunne køre sikkert med Polaren bagefter.
Mvh
Polarbjørn (Michael)

Volvo siden 78´ (121 B20A / 164 B30A / 244 B23A / 940 Turbo / V70 140 / XC90 D5 aut 185)

Polar siden 85´ (470 / 570 / 550GLE / 590GLE / 520CTH)
Brugeravatar
Polarbjørn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nibe

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj