Mikael K. Skrev :
Ja min V70 D5 geartronic 2005 har kun den gearkassekøler der er bygget sammen med den almindelige motorkøler.
Jeg har så fået eftermonteret en gearkasseoliekøler fra en XC90 2004 en V8'er. Vi kørte 4500 km med campingvogn i sommers og olien er fortsat rød, så det har helt sikket haft en positiv virkning.
Jeg kan sagtens finde resv. nurmre til dig.
Jeg bor i Hjørring, men arbejder i Aalborg, så hvis du kom forbi, kunne vi mødes så du kan se hvordan det ser ud.
Du har længere oppe i tråden skrevet res.dels nummer på din køler og det har jeg brugt til at søge efter på bildelsbasen.se (se billede oppe i tråden).
Har du numrene på de andre dele (slanger og studse) ?
Hvor arbejder du i Aalborg ? - jeg arbejder i Svenstrup og bor ml Frejlev og Nibe.
Var fint at kunne se montagen for at vurdere om det er noget for "hjemmemekanikeren"

Nu tænker man selvfølgelig lidt over hvorfor Volvo har brugt en "varmeveksler" i stedet for en "køler" originalt ?
- selvfølgelig er tanken vel at gearolien bliver bragt op på en fornuftig driftstemperatur så hurtigt som muligt - men motorkølevandet bliver jo inde i motoren indtil driftvarm og først da åbner termostaten så køleren bliver varm - så jeg ser ikke den store fordel med mindre gearoliens flow gennem veksleren også er temperaturstyret.
Er der en skarp "Volvomekaniker" her som kan pinde det ud for en almindelig "smedebasse" som mig ?
- og skal det hele bare kobles ind i serie efter hinanden ?
- eller skal det parallelforbindes ? (hvordan sikrer man så iøvrigt flowet hvis modtryk gennem ny køler og gl. veksler ikke er ens ?)
Ja, jeg tænker så det knager - da jeg gerne vil kunne køre sikkert med Polaren bagefter.