B20 Ujævn tomgang

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20 Ujævn tomgang

Indlægaf Cringvig » søn mar 11, 2012 21:32 pm

Hejsa

Jeg er igang med at renovere en 123gt og har også renoveret motoren som nu skal justeres ind.
Problemet er at den starter og kører fint men når den skal gå i tomgang så kører op og ned i omdrejningerne.
Dvs. den kører mellem 700 og 900 omdr/min.
Nu er jeg ikke expert og ville derfor høre om der var nogen som kunne komme med forslag til hvad jeg kunne prøve.
Alt i motoren er nyt og den har følgende specs.

B20 blok boret til 2.1 liter og med B21 stempler.
Alm. blyfrit topstykke.
K-knast.
Kompression 10-1.
Lettet og balanceret svinghjul.
123ignition elektronisk tænding sat på B20B kurve.
SU kaburatorer renoveret.
Bundskruen er sat til 1.5 - 2 omgange fra helt oppe. (Grundindstilling ifølge volvo)
Tænding 10grader før top med ca 800mdr men svært når den varierer :)
Ekstraktor og 2" udstødning fra simons.

Jeg har prøvet både federe og magere blanding.

SUérne er også balanceret med vaccum måler.

Falsk luft tvivler jeg på det er da SUérne som sagt er som nye og manifold pakning blev "filmet" med flydende pakning inden montering.

Min plan var at få bilen kørt op til Kurt Meyer og få alt justeret ind men jeg vil gerne sikre mig alt er ok.

Alle indspark modtages med tak :)

Mvh
Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Re: B20 Ujævn tomgang

Indlægaf Sander » søn mar 11, 2012 22:22 pm

Hvis motoren nu gik ned i omdr når den blev varm sådan at motoren måske endda ville stoppe hvis ikke den blev speedded op, så ville det være falsk luft ved manifoldspakningen, slangen over til bremseforstærkeren, eller dårlig tætning mellem kaburator/er og manifold. Men at den stiget op og ned i omdr, det kan jeg ikke se hvorledes det kan komme til at lade sig gøre på en standard B18/B20 A/B/D som er uden elektronik, hvorfor jeg tror at overstående bud påvirker den monterede 123 elektroniske tænding eller også er det den som er årsagen alene. Altså mener jeg at op og ned i omdr. hører moderne motorer til.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Re: B20 Ujævn tomgang

Indlægaf Bronco » tirs mar 13, 2012 2:30 am

Hejsa -- Jamen Jeg tror faktisk at alt er ok inden du kører op til Kurt Mejer. Men ang. det der med den svingende tomgang så har du sådan set selv bedt om problemet ved at lette dit svinghjul ! Eller for at sige det på JYDSK jo tungere dit svinghjul er jo stabilere vil din tomgang være. ( øh hvof. har du egentlig lettet dit svinghjul ?)
Nå men har selv meget gode erfaringer med Kurt Mejer -- så lad os høre høre hvordan det er gået for dig ???
Mvh Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj