Diesel økonomi.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Diesel økonomi.

Indlægaf hr-jp » man maj 14, 2012 17:01 pm

Ude på jobbet, laver vi en del chip-optimering på vores autocampere. Og det er faktisk ufatteligt, hvorlangt sådan en kasse kan køre på ltr. bare med en software opdatering. Nå men det var ikke det jeg ville fortælle. Der kom en kunde, med en Hyundai diesel-raket, Som var trist over sin økonomi. Dels brændstof, dels partikelfilter.
Ringede til vedkomne der optimere softwaren, om det var noget vi kunne gøre bedre... Svaret var entydigt NEJ

Løsningen er meget enkler end vi tror. Nemlig lad bilen køre en 15-20 Km med ca. 3500-4000 omdrejninger. Så brænder lambda, partikelfilter og katalysator sig selv rene. Dermed en væsentlig forbedret økonomi.

Moderne Dieselbiler er så momentstærke at de faktisk kører i et område der gør dem uøkonomiske, frem for et gear ned.....

Om det passer ved jeg ikke. Men det var en forklaring vi fik, frem for at leverandøren bare sagde JA, og dermed tjente de penge......

Kan det passe, eller er det bare en vindblæst historie fra de nordjyske alper??????
hr-jp
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Diesel økonomi.

Indlægaf Klågem » man maj 14, 2012 18:39 pm

ALLE nyere biler. Diesel som benzin har godt af at blive luftet engang imellem.
Jeg gør det selv med vores egne biler ca 1 gang om måneden.
Problemet med de nyere biler er at de skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt. Og så skal motorene æde deres eget lort konstant. Fåstået på den måde at udstodningsgassen ryger ind i indsugningen for at blive forbrændt yderligere.
Resultat. Koks i maskinen og dårligere brændstoføkonomi.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf VolvoSport » man maj 14, 2012 19:03 pm

En lille osende og stinkende diesel beretning fra i dag:

Kom kørende på landevejen og i en rundkørsel holder jeg tilbage for et par motorcykler og en efterfølgende skolevogn af mærket BMW. De 2 motorcykler var kursister, så skolevognen følger jo stille og roligt efter de to. Jeg kører med trailer og ser ingen grund til at trække forbi, selv om det kniber for nybegynderne at komme op i fart.
BMW'en er tydeligvis en diesel og aldrig har jeg set en moderne dieselbil ose og stinke så meget før. Hvad jeg kunne se på røgskyen, så fik den lov til at sejtrække i hvert eneste gear. Og hele bagenden af den sølvfarvede bil, var helt sværtet til af den sorte røg.
Efter ca. 2 km og et par rundkørsler mere, blev jeg simpelthen nødt til at holde ind til siden og lade kortegen "stikke af", da det blev nærmest ulideligt at køre bare det osende lokomotiv.
Jeg overvejdede at filme svineriet med min telefon og sende filmklippet til den pågældende køreskole, men gjorde det dog ikke. Det er jo forbudt at sidde med sin telefon i hånden under kørslen.

Konklusion: Den bil bar præg af sneglekørsel og lave omdrejninger og burde "brændes af" med jævne mellemrum.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf ottendahl » man maj 14, 2012 20:09 pm

Fruen ligger og fiser rundt i vores ny indkøbte V70 D5 aut. og hun går UTROLIG meget op i brændstof økonomi, og det lykkeds hende at køre 15-16km/l i den ved blandet kørsel, jeg køre ikke i den til hverdag da jeg har firmabil, så skulle vi liiiiige et smut til odense til noget familie fødselsdag (bor i nordsjælland) så da den var godt varm og vi havde holdt en opfyldning på en monach udnyttede jeg muligheden for at give den noget at leve af på tilkørslen og der kom sku også en fin sort prut efter den.. lavede samme stunt på hjem turen og der var der ingen sort sky at se, den så skal altså også ud og luftes engang imellem..
I Garagen--
Volvo Amazon 221 Skiffer-blå 1962
Volvo 850 T-5R Man. T-Gul 1995 (154.000Km)
Volvo V70 D5 Aut. Sort 2005 (355.000Km)
Mercedes Vito 122 V6 CDI Aut. 2012 (70.000km)

Tidligere-- 740, 940, 850 10V, 850 T5R
ottendahl
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs maj 15, 2012 7:58 am

En moderne diesel med turbo, EGR, partikelfilter og dobbelt katalysator skal med KORTE mellerum være HELT varme samt have passeret 4.000 o/m på hver køretur.

De skal, som Klågem så prosaisk skriver "æde deres eget lort", da de (uforbrændte) udstødningsgasser ledes ind i indsugningen via EGR. Hvis ikke motorerne holdes adrætte vil de på et eller andet tidspunkt begynde at æde deres egen motorolie, som nogle her på Volvosnak har oplevet. Og det kører en dieselmotor overordentligt godt på. Der krummer i motorolien, men kun få liter, så på et tidspunkt går det helt galt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Ap68 » tors jun 07, 2012 8:27 am

Hej,
Vil lige supplere denne tråd. Mit gennemsnit har ligget på mellem 15-16 for en årgang 2002 V70 D5 med manuel gearkasse. Efter jeg nu har hældt en gang diesel injector cleaner (STP) i tanken er brændstoføkonomien mærkbart forbedret. Jeg kører nu mellem 17 og 18 km/l. Og det er er altså registreret inden for en uge. Da jeg har manuel gearkasse udregner jeg brændstofforbruget manuelt ... :-) Regner ikke med infodisplay.
Det er samme distance hver dag og ca samme kørselsmønster/Vej/hastighed.

Som en sidegevinst synes jeg faktisk også motoren går mærkbart/hørbart blødere - kan selvfølgelig være ønsketænkning
mvh
Ap68
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Busmann » tirs jun 26, 2012 22:26 pm

På min tidligere Audi med TDI moter, fandt jeg intercooleren, da jeg var ved at skifte olie.
Med blæsepistolen, fandt jeg ud af, at den var helt tilstoppet. Jeg blæste forfra og bagfra, indtil jeg kunne mærke luftgennemstrømningen. Der var utrolig meget sand og støv, der forsvandt.

Da jeg altid har skrevet km. og liter ved hver tankning, kunne jeg konstatere, med gennemsnittet af 3000 km. før og efter, at bilen kørte mere end 1 km. længere på literen efter rensningen!
Med et forbrug, der faldt fra 18 til 19 km/ltr., giver det en besparelse, der er omkring 5%
Busmann
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj