Hej shane
Tilbage til 243 oprindelige spørgsmål;
Der er 2 ting der er meget vigtige at få med her, knast og karburatore.
Det er der hvor momentet er stærkest at den levere det laveste forbrug. Men hvis du køre med en B20 a med en karburator. Og kommer for langt ned i omdr. står den fine Stromberg konstant fuldt åbent, også vælter brændstoffet igennem = lig dårlig økonomi. Hvis den kommer for højt op går den for mange omdr. = dårligt forbrug.
Jeg har lige nu monteret et herligt set up på 2dobb. Solex og en K-knast. Den er kun grov justeret og gå nu omkring 10km/l. Det gjorde det gamle set up faktisk også, men der skulle ikke ret meget bykørsel til før den kom længere ned, det er den ikke så følsom over for nu. Samt at den er noget kvikkere i trækket nu og derfor bruger jeg mindre tid på at "holde ham til ilden".
Min største hindring i at køre langt på literen, er faktisk at den er for sjov, så den er tit under 10km/l.
Hvis du stadig roder med de holly/webere registerkarburatore, burde det ikke være nødvendigt at komme længere ned end 2000-2200omdr.
Det er rigeligt lavt!
Men et vacuum meter ville hellere ikke være nogen dårlig løsning til et finde det helt rigtige sted. Der er en grund til at det var det mest solgte instrument under oliekrisen!!
Deres spring et gear over pjat, og kun til små motore (læsses underkvadrariske) der skal holdes til, det her er en motor med et langt slag og stor volume. Ingen grund til at hidse det nydelige drenge barn op til mere en du har brug for.
Jeg har selv gået og drømt om at prøve en kombinationen af marine knast, flere karburatore og en gearkasse med flere gear. Bare for sjov, der er mere moment og den er skabt til en konstant hastighed og med gear nok bliver det lige som en lastbil. Men der er ingen der siger det bliver en succes, men det er jo ikke en god nok grund til at prøve!