Skifte baghjulslejer på Volvo Amazon (Spicer) "How to" guide

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skifte baghjulslejer på Volvo Amazon (Spicer) "How to" guide

Indlægaf volvo300 » man sep 16, 2013 22:50 pm

Hej.
Konens Amazon er ved at "gnave" en tand for meget fra baghjulslejerne.
Jeg har haft den løftet op og de rumler MEGET... Ydermere er der meget slør i dem (begge sider) så jeg går ud fra at de skal skiftes.
Er der nogen herinde der har gjort dette før?
Hvis ja, kunne I evt. hjælpe mig med en "How to" guide incl. beskrivelse af hvilke typer af værktøj der vil være nyttig at have til dette job?

Info:
Volvo Amazon B18 1965
Spicer aksel

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh. og go' aften :wink:
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Gedved

Re: Skifte baghjulslejer på Volvo Amazon (Spicer) "How to" guide

Indlægaf Duett » lør okt 12, 2013 7:51 am

Hej Peter. Jeg har været operationen igennem en del gange. Operationen klares allerbedst på en autolift. Du starter med at demontere hjulet, bremsetromlen og ankerpladen helt. Når anker pladen skal demonteres skal du være opmærksom på ,at der mellem ankerpladen og selve bagakslen, ligger et antal store simms skiver i varierende tykkelse, som skal opveje det aksiale slør så du ikke trækker eller klemmer selve hjullejet. Pas på dem og husk hvor mange der er og hvor de hører hjemme. Alt skal af så du står og kigger ind på en "nøgen" aksel ende med lejet og den støbte flance på selve bagakselrøret. Jeg plejer at tappe olien af bagtøjet og så er du klar til at trække akslen ud af akselrøret. Du skal have fat i selve akslen, som du så ved hjælp af aftrækker eller hydraulik, trækker ud af akselrøret....ud mod dig selv. Selve det slidte baghjuls leje vil på denne måde automatiskt følge med akslen ud af røret. Akslen kan sidde godt fast, men den er IKKE spændt fast inde i selve klokken og skal "bare" slippe sit tag i notgangen og lejet sit tag i akselrøret. Nu står du med selve akslen i hånden og inder delen af lejet sidder godt fast på den. Der kommer sjældent noget godt ud af at slå på noget , så jeg plejer at putte et langt rør ned over akslen og så med min hydr. presser, presse inderlejet ud mod gevindenden. Pas nu på gevindet !!! .... renlighed, omtanke og forsigtighed er en selvfølge under hele processen! Nu skulle du gerne stå med et stk. aksel uden leje. Sædet hvor lejet har siddet rengøres nu omhyggeligt, akslen genmonteres og puttes ind i akselrøret så du er sikker på den sidder godt i notgangen i selve klokken. Det nye leje monteres og pakkes godt med god lejefedt. Lejet presses nu ind over akslen til det er i bund i sit sæde i røret. Kontroller at akslen ikke klemmer og at den kan dreje rundt uden at sige mærkelige lyde. Monter føromtalte simms igen. Normalt skal der de samme simms på som før, men simsene skal "udfylde" afstanden mellem lejets yderste kant mod ankerpladen og selve flanceenden på det støbte akselrør med de 4 bolthuller hvori lejet sidder....hverken mere eller mindre! Så er det bare at få ankerplade, bremser og tromle på plads igen og justeret. Om på den anden side, hvor du så gentager processen. Jeg tager altid kun een side af gangen for at kunne styre klokken og eventuelt kunne dreje den lidt under genmontagen af akslen i modsatte side. Husk at påfylde olie inden 1. køretur ellers er arbejdet spildt :o) God arbejdslyst! Mvh. Bo
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Re: Skifte baghjulslejer på Volvo Amazon (Spicer) "How to" guide

Indlægaf volvo300 » lør okt 12, 2013 22:15 pm

Hej Bo.

1000 tak for denne gennemarbejdede arbejdsbeskrivelse.
Den skal nok hjælpe når jeg får tid til at rode med Amazonen igen (pt. står den ikke hjemme).

Tak for konstruktiv feedback og go' aften.
Mvh.
Peter
Volvo 343 R-sport #5
Volvo Amazon medejer
R.I.P (Volvo 360 GLT m. B230, K.knast, Megasquirt og læderstue)
Brugeravatar
volvo300
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Gedved

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj