"MOTOR SYSTEM SERVICE KRÆVES" - V70 2,4

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

"MOTOR SYSTEM SERVICE KRÆVES" - V70 2,4

Indlægaf MIB » ons jan 15, 2014 22:59 pm

Hejsa

Har på det seneste oplevet ujævnt træk ved stabil gas, og i dag kom den så med "MOTOR SYSTEM SERVICE KRÆVES"
Jeg kan forstå at det kan være det kendte problem med gasspjæld...dette får jeg forhåbentlig yderligere hints om ved fejlkodeudlæsning sidst på ugen. :D

Men for at forberede mig ville jeg høre om jeres erfaringer:
- Originalt, nyt gasspjæld fra Volvo...eller er u-originalt helt OK? (Hvis det findes)
- Renovering, enten ved Renodan eller måske http://www.ecu.de. Virker det (hver gang) ?
- Kan det skiftes af min "lokale" mekaniker? Eller skal der specielt Volvo udstyr til for at omkode/opdatere?

På forhånd tak for de gode råd
Venlige hilsner
Michael, Struer

01. V70 2,4 140 Hk Aut
Billede
MIB
Ny bruger
Ny bruger

Re: "MOTOR SYSTEM SERVICE KRÆVES" - V70 2,4

Indlægaf Claus » tors jan 16, 2014 9:08 am

Jeg har en erfaring som kostede mig godt 8500 kr

Skiftede til renoveret ombytter fra Renodan det holdt i 11 måneder fik et andet uden beregning det holdt i 14 dage.
Hvis jeg sendte det retur kunne jeg få mine penge tilbage.
Nu er da jo det at hos Volvo kan man kun få det i ombytning til godt 6000 kr.
Så byt til originalt, det koster også en software til 480 kr plus en halv arbejdstimer 900 kr oven i det hele kommer der så momsen
Jeg skiftede selv mit gasspjæld og fik vejhjælp til at trække den over til Volvo så de kunne skifte software.
Så gå direkte til Volvo alt andet er dumt og for dyrt på den lange bane.

Vi er jo en del her på volvosnak som også kan hjælpe med at udlæse fejl på din bil, software ændringer kan kun Volvo klare. Hvor i landet kommer du fra.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf MIB » fre jan 17, 2014 1:52 am

Claus skrev:Jeg har en erfaring som kostede mig godt 8500 kr

Skiftede til renoveret ombytter fra Renodan det holdt i 11 måneder fik et andet uden beregning det holdt i 14 dage.
Hvis jeg sendte det retur kunne jeg få mine penge tilbage.
Nu er da jo det at hos Volvo kan man kun få det i ombytning til godt 6000 kr.
Så byt til originalt, det koster også en software til 480 kr plus en halv arbejdstimer 900 kr oven i det hele kommer der så momsen
Jeg skiftede selv mit gasspjæld og fik vejhjælp til at trække den over til Volvo så de kunne skifte software.
Så gå direkte til Volvo alt andet er dumt og for dyrt på den lange bane.

Vi er jo en del her på volvosnak som også kan hjælpe med at udlæse fejl på din bil, software ændringer kan kun Volvo klare. Hvor i landet kommer du fra.

Det er lige sådan nogle erfaringer der er guld værd...tak for det :D
Så en renovering lyder ikke som den mest sikre måde. Vil dog sige at jeg har snakket med Volvo om en ny, og der fik jeg indtrykket at det var et komplet nyt gasspjældshus...og ikke en ombytning.

Hører gerne andre erfaringer dette problem...og udbedringen af den :)

P.S. Jeg er fra Struer
Venlige hilsner
Michael, Struer

01. V70 2,4 140 Hk Aut
Billede
MIB
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Nielsenand » fre jan 17, 2014 7:52 am

Jeg havde et problem med at min gik ud i lyskryds og at den ikke rigtigt ville finde et omdrejningsniveau at ligge sig på (den kørte op og ned i en 5 sekunder efter at speeder var sluppet). Kørte til Volvo og de rensede gasspjældet og LMM, samt opdaterede softwaren. Den har nu kørt upåklageligt siden (ca. 2-3 måneder nu). Min omgang kostede 3000kr, skulle jeg vælge igen havde jeg nok valgt at smide et nyt gasspjæld på til de der 8,5kg, men nu har du da lidt at gå ud fra.

/Anders
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hvidovre

Indlægaf mazza » fre jan 17, 2014 9:41 am

Fik skiftede gasspjæld på min Gamle V70 fra 99.

Betalte 6500 for et nyt gas-spjæld hos volvo. fik arbejds tid og software update gratis. det tag jo kun 15-20 min at skifte den inkl software update.

de erfaring jeg kom frem til ved diverse google search, var at det var bedst at købe en ny. istedet for en renoveret.

de gas spjæld holder typisk en 200-250.000 km.
https://vimeo.com/user3533928

tryk på linket hvis i kan lide lidt action packed små film ;-)
Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sønderborg

Indlægaf gunsmoke » lør jan 18, 2014 22:09 pm

Nogle af gasspjældene slides fordi nogle "kulbaner" slides. Denne kulbane en printfilm, der sikrer at modstanden ændres afhængig af hvor gasspjældet står. Har tidligere set en video på youtube hvor en gut i USA skifter disse. Der er to i gasspjældet. Mener også, at man kan få et nyt gasspjæld hvor denne mekaniske modstand er afløst af nogle optiske komponenter. Med skifte skulle der ikke være behov for at kalibrere gasspjældet.

Har selv på min 05'er haft gasspjældhuset af og har rengjort det for den beg som altid sætter sig sådanne steder. Der kommer en kant som gør at spjældet ikke kan lukke så meget i som før, samt at luftmængden dermed også ændres i forhold til spjældets stilling. Efter rengøringen blev spjældet kalibreret via Vida. Det gav et mere roligt skifte på automatgearkassen.

Der er også en mulighed for at måle på de to sensorer/modstande via Vida. Dette gjorde jeg også. Den ene tæller op mens den anden tæller ned på spændingen. Jeg antog at de to spændinger lagt sammen skulle give 5,0 Volt. Og det så fornuftigt ud i Vida. Om det skal være sådan ved jeg dog ikke.
gunsmoke

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj