Røg op af oliepinden ....

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Røg op af oliepinden ....

Indlægaf Kingo » lør feb 08, 2014 21:49 pm

Jeg skiftede olie i dag - først gav jeg den en bell ADD olierens. Jeg lagde mærke til at der kom røg op af oliepinden (røret) når jeg løftede pinden op mens det var i ( det er bare 300 ml der kører med i tomgang på den gamle olie inden den skiftes)

Umiddelbart ikke efter jeg havde skiftet olien - men på vej op på genbrugsstationen med den gamle olie synes jeg også den gav en del blå røg ud af udstødningen når jeg gav gas( det skete et par gange men holdt op igen)

Er der noget med at der sidder et flammefilter som man kan pille af? ( min er en 2005 2.4 ikke-turbo)
Og hvis ja - hvor præcist sidder filtret?

Jeg kører til Italien fredag så jeg vil gerne være sikker på at den ikke er stoppet til
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Re: Røg op af oliepinden ....

Indlægaf Claus » søn feb 09, 2014 5:01 am

I vida er der en fin beskrivelse af hvor det sidder og hvordan det tages af.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » søn feb 09, 2014 8:47 am

Ok - prøver at lede i Vida- jeg har forstået at man tester det ved at sætte en ballon eller en gummi handske på oliepind røret - eller samme på oliepåfyldnings studsen - og hvis den bliver pustet op så er den gal.
Nogen der ved om den er nem/hurtig at skifte? Jeg læste et sted at det tog 5 min - desværre uden beskrivelse eller billede.

Hmm har lige gennetrevlet Vida - kan ikke finde noget der beskriver udskiftning af flamme filter :(
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » søn feb 09, 2014 12:46 pm

Hvis da søger i reservedele under krumtaphusventilation nogle kalder den også oliefælde.
Under 2 motor 5 indsugning.
Den sidder bag ved generatoren.

Med en varm motor i tomgang skal der være et svag vacuum ved oliepinden.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » søn feb 09, 2014 16:01 pm

Jeg er ikke sikker på at jeg har res delskaraloget i min vida. Den puster gummihandske op (ikke hårdt men den står lige op i luften når jeg sætter den på olie påfyldningsstudsen) så noget er ikke som det skal være. Øv
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kingo » søn feb 09, 2014 22:29 pm

Tak til GMT for et hurtigt kig :)

Det ser ikke så slemt ud men jeg slipper ikke for at få det renset.

Jeg har samlet lidt billeder af hvad jeg tror er det der skal til:

http://www.adrianandgenese.com/images/pcv2004a.jpg
http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bba.JPG
http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bbb.JPG
http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bbc.JPG

med følgende beskrivelse til andre der skal laver denne rep:
So I replaced my PCV breather box and associated hoses today (I also replaced the B4 servo cover--another big PITA). I was so frustrated after the b4 servo cover that I forgot to take pictures for the initial removal for the breather box. So here are the ones in mid process, but you really didnt miss much.

First things first is remove fuse #33 to fuel pump in the drivers side fuse panel. start car and wait till it dies from lack of fuel.

pop the engine spark plugs cover, belt cover, and fuel rail cover off with the torx screws.

unscrew the black fuel rail disconnect and pop off the locking piece. unscrew the 2 fuel rail screws and disconnect the electrical connectors. Pull the rail out.

Remove the pcv hose that goes to the crankcase

http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bba.JPG

The image above shows the screws you will have to remove to get the intake manifold off on my car. Notice on the far left there is bolt still in the engine head. Apparently, this bolt can only come out after you take off the coolant hose intake connection. However, I just wiggled the manifold up and down to loosen the bolt (thank heavens). I also found that i wasnt the only one with trouble removing that bolt (or tightening it), as I found a snap-on swivel socket sitting under it on the engine block.

You will also have to remove the screw under the intake manifold that is screwed to the bracket in picture number three. You can get to it from above and feeling your way down there.

Just remove the screws, remove the air intake hose and the big vacuum hose with the green clampy things. I left the other vacuum lines on and just moved the intake to the right side of the engine compartment.

http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bbb.JPG

You can now work on removing the breather box...Just refer to the first picture for the location of the screws. You will also have to break off the volvo clamps to remove the hoses.
Here is the breather box for a non-turbo. IPD sent the right part. They also sent me a handful of injector o-rings with the set. However, no hose clamps, so I had to buy a few from kragen.

http://www.adrianandgenese.com/images/volvo/bbc.JPG

To remove the breather box, there is a bolt hidden under the intake manifold bracket. Remove it to find it. Theres also another bolt in the first picture that you have to remove (box is held on by two bolts).

After you got your clamps and hoses on, reverse the directions to get everything back on.

This job sucked...I mean, really sucked. I was pissed off with the bolt near the coolant inlet, and remained pissed off till I was finished. I dont think I ever want to do it again, but oh well. I might have to since I broke an intake bolt off trying to torque it to the right specs...just hand tighten it is my recommendation...however no leaks yet!
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf kalby » søn feb 09, 2014 22:31 pm

Jeg har haft een 2.4 på værkstedet som havde tæt oliefælde. Af med manifolden og så sidder fælden boltet på blokken. Vi udskiftede fælden med en ny. Den satte tryk i bundkar, og havde kastet olie op i manifolden fra den øverste åndeslange.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Kingo » man feb 10, 2014 15:23 pm

kalby skrev:Jeg har haft een 2.4 på værkstedet som havde tæt oliefælde. Af med manifolden og så sidder fælden boltet på blokken. Vi udskiftede fælden med en ny. Den satte tryk i bundkar, og havde kastet olie op i manifolden fra den øverste åndeslange.

Var det op af den slange der går op omkring oliepåfyldningsstudsen?
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf kalby » man feb 10, 2014 18:37 pm

Den øverste åndeslange går op på topdækslet. Den fører ned mod oliefælden.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj