værktøj til tandremskift volvo 850

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

værktøj til tandremskift volvo 850

Indlægaf PBJensen » ons jul 09, 2014 13:15 pm

Hej Volvofolk

Jeg er gået igang med at skifte min tandrem selv og det går faktisk fint indtil videre, men jeg er løbet ind i et værktøjsproblem. Der er ikke så meget tolerance til værktøjet, så min Torx t45 til remstrammerhjulet er for lang og mine 10 mm toppe til vandpumpen for korte eller for lange. Tænkte jeg kunne løse problemet ved at køre ud og købe nyt værktøj, men nej åbenbart ikke !! FTZ sælger ikke til private, Mekonomen har det ikke, Wurtz har det ikke, Fyns trykluft har det ikke og jeg kan ikke finde det på Biltemas hjemmeside.

Har lige brugt 2 timer på at jagte værktøj i Odense, kan det virkelig passe det er så svært ?

Som man kan se i denne video, ser værktøjet da meget almindeligt ud: http://www.youtube.com/watch?v=SpNgDfvRcVI

Jeg lavede selv et stykke værktøj til løsning af kileremmen og nu overvejer jeg at starte svejseværket igen og fuske videre.

Gode råd ?

Nogle i Odense eller omegn der har nævnte værktøj ( t45 torx til remstrammerhjul og 10 mm til vandpumpen, til volvo 850 ) jeg evt. kan låne ?

BIlen skal til syn nu, så jeg skal meget gerne lave min bil i dag og i morgen og så syn fredag, så stress og jag er ved at indfinde sig :(

Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: værktøj til tandremskift volvo 850

Indlægaf PBJensen » ons jul 09, 2014 19:32 pm

Med en 1/2" til 3/8" adapter fra biltema fik jeg afstanden til at passe til den 10 mm top til vandpumpen, investerede også i en lang 1/2" topnøgle med flex, hvilket gjorde det noget nemmere at komme til :)

Problemet med min torx var værre, købte et sæt i biltema, men det kunne ikke bruges. Jeg endte med at sætte vinkelsliberen på min torxbit, så den blev kortet op til nærmest ingenting, men det løste problemet, jeg kunne nu lige få fat i remstrammerhjulet. Jeg prøvede også mine løse torx, som jeg har i sæt på samme måde som unbrako, men det er ikke nogen god ide, den vipper af og ødelægger torxskruen til remstrammerhjulet, der skal klart en god torxbit på med lidt magt i, gerne til 1/2" men 3/8" kan sikkert gøre det også.

Så til jer andre, der går igang med at skifte tandrem og vandpumpe selv, vær opmærksom på værktøjet, det kan løses uden at købe dyre specielsæt, men man skal finde værktøj der passer og det var ikke nogen let opgave.

Preben
PBJensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj