Inspektion af indsugning D5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Inspektion af indsugning D5

Indlægaf søren 2,4T » ons aug 06, 2014 9:02 am

Hej alle.

Min kones v70 D5 fra 07 (08 model) har nogen gange svært ved at komme i gang, når man f.eks sætter i gang i et lyskryds. Jeg syntes også den er lidt død i det hele taget. Med campingvogn er den flere gange gået ud, ved igangsætning.

Jeg har læst flere tråde om, og har set billeder af tilstoppede indsugninger på D5 motoren. Så mit spørgsmål er, hvordan er det nemmest at inspicere indsugningen? (ved at skille den ad, jeps :D ) jeg tænker på om der er et sted man rimeligt nemt kan komme til at kigge om der er noget sod og koks.

Mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Re: Inspektion af indsugning D5

Indlægaf gunsmoke » ons aug 06, 2014 11:55 am

I samme boldgade. Faldt over denne om Bell Add.
http://landberg.dk/shop/servicerens-2161c1.html

Ved godt den ikke svarer på dit spørgsmål om inspektionen. :D
Har ikke selv erfaring med produktet.
gunsmoke

Indlægaf S.Bunzel » ons aug 06, 2014 14:12 pm

søren 2,4T skrev:Hej alle.

Min kones v70 D5 fra 07 (08 model) har nogen gange svært ved at komme i gang, når man f.eks sætter i gang i et lyskryds. Jeg syntes også den er lidt død i det hele taget. Med campingvogn er den flere gange gået ud, ved igangsætning.

Jeg har læst flere tråde om, og har set billeder af tilstoppede indsugninger på D5 motoren. Så mit spørgsmål er, hvordan er det nemmest at inspicere indsugningen? (ved at skille den ad, jeps :D ) jeg tænker på om der er et sted man rimeligt nemt kan komme til at kigge om der er noget sod og koks.

Mvh Søren

Hej Søren

Prøv at se min tråd! "Diesel additiv" Er netop igang at undersøge om min S60er fra 08 for sod i indsugningen.
Du kan løsne albue som går fra gasspæld/EGR ventilen og kigge ind den vej, det er hvad jeg gjorde! Se billederne.
Mvh Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Ulrik Friis » ons aug 06, 2014 15:41 pm

Altså - indsugningen kan ikke være stoppet til. Så vil den jo ikke kunne køre. Men turboen kan være snavset, og især EGR kan være snavset mm. Hvor mange km har den kørt?

Mest sandsynligt er det dyserne. De kan renses med noget kemisk snask i dieselen, som andre foreslår, men det vil tage laaaang tid før virkningen træder i karakter.

Nogle værksteder kan tilbyde en rensning af brændstofvejene ved at lade bilen stå og køre på noget særligt middel i en times tid.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf søren 2,4T » ons aug 06, 2014 16:33 pm

Ulrik Friis skrev:Altså - indsugningen kan ikke være stoppet til. Så vil den jo ikke kunne køre. Men turboen kan være snavset, og især EGR kan være snavset mm. Hvor mange km har den kørt?

Mest sandsynligt er det dyserne. De kan renses med noget kemisk snask i dieselen, som andre foreslår, men det vil tage laaaang tid før virkningen træder i karakter.

Nogle værksteder kan tilbyde en rensning af brændstofvejene ved at lade bilen stå og køre på noget særligt middel i en times tid.

Hej Ulrik.

Jeg er klar over at hvis indsugningen er lukket helt til så kan bilen ikke køre. Men jeg har bare set mange billeder og hørt om mange tilfælde herinde hvor indsugningen var godt sodet/kokset til. Det jeg gerne ville var bare i første omgang at skrue et eller andet af og kigge ind, og ville gerne vide hvor det er nemmest at komme til at kigge.

Bilen har kørt 220000km.

mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons aug 06, 2014 18:18 pm

Omkring EGR ventilen finder du alt det sod og koks, du kan ønske dig. Der er vel også partikelfilter på bilen, så du skal nok have VIDAen på og kigge efter fejlkoder.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj