Jeg følger lige lidt med her.
Har lige været ved Autohuset i Espergærde og fået skyllet gearkassen. Det kostede 5300.- men olien var sort som tjære, så de måtte køre noget renseting igennem den, samt noget der blødgjorde diverse gummiting. Den skifter meget blødere ned før og den hugger ikke nær så meget når skifter mellem frem og bak.
De påstår at de redder mange gearkasser på den måde og at det især er den olie de bruger der har betydning.
Han har forklaret at den olie som Volvo anbefaler "brænder" ved 140-150 gr, medens den som Autohuset bruger kan klare 180-190 gr.
Det kan have betydning især hvis man som jeg kører med tung campingvogn.
Jeg kører med samme konfig som dig og oplever lidt tøven ved igangsætning. Det er dog ikke permanent og jeg har masser af træk hvis jeg træder til.
Nu ved jeg ikke hvad du skal give for skiftet af gearkassen, men måske en kombi af skylning og et kig på konverter kunne løse det.
Jeg har ved tidligere biler (Audi) fået den besked, at hvis kassen begynder at skifte mærkbart, er det ofte konverter der skal skiftes. Hvis man venter for længe, ender det med hele gearkassen.
En brugt gearkasse kender man jo heller ikke tilstanden på, før den er monteret.
Jeg er på ingen måde ekspert på det her område, og formidler blot hvad jeg har fået fortalt og oplevet personligt