træk aksel driller

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

træk aksel driller

Indlægaf Charli Lund » tirs sep 08, 2015 18:01 pm

hejsa jeg har en venstre trækaksel der bliver med at skille af inden ved det sidste led inde ved gearkasse det er kun når bilen er løftet op og man drejer den i yderpotiontion. jeg har prøvet det nogle gange når jeg har skulle lave nået på den og det er bare TRALS så kan man så brøvle med det en times tid få at få den sammlet trækakslen er kun 4 år gammel og er en orginal fra Volvo. har i andre prøvet nået ligende??

v70N 2,4T 2001
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: træk aksel driller

Indlægaf hans jørgen skov » tirs sep 08, 2015 21:14 pm

Jo
Jeg prøvede det i højre side hvor det yderste led gik af akslen efter jeg havde skiftet knokkelleddet, , det var fordi den ikke var ordentlig i indgreb med låseringen, det er ret tricky at se om den er helt i. hvis det er en ordentlig låsering uden skader og sporet den skal ha fat i ellers er helt skulle den gerne kunne sætte sig helt fast så den er ret bøvlet at få af igen.
måske du skulle indkøbe en ny låsering, den kan ikke koste mange kr.
Nu er jeg forresten ikke sikker på om der i det hele taget er en låsering ind i gearkassen, for jeg mindes også at jeg på et tidspunkt var ved at trække forakslen ud af gearkassen da jeg skiftede nederste triangel, så vidt jeg husker skulle den trækkes ret langt ud før den var så langt ude at der kom olie ud af manchetten, jeg kunne bare skubbe den ind igen, men hvis den så går af bare ved at løfte bilen op og dreje hjulene må der vel være noget der ikke passer helt, står den rigtigt i hjulindstillingen?
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Charli Lund » ons sep 09, 2015 9:02 am

altså den er sænket og jeg fik den ikke sporet efter det men bilen slider ikke skævt på dækene og den trækker heller ikke til siden. men ang låsering så mener jeg ikke der er en i den del. men den del der går ind i gearkassen den er der låsering på man det er heller ikke den der skiller af jeg har lige lagt et link så du kan se hvad jeg snakker om.

http://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8064736451
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf hans jørgen skov » tors sep 10, 2015 13:51 pm

ok umiddelbart skal forakslerne jo ikke kunne skille ad, og der er låsering inde i gearkassen, det tror jeg nu også der er ved de andre samlinger, det er jo i princippet en unit, men man kan godt få et skf led til det yderste så det er da noget man skiller ad og skifter på, jeg er ikke helt klar på hvor det er din går fra hinanden, men hvis der er en låsering ville jeg prøve at få en ny, eller måske kan du få den ud og bukke den lidt mere sammen, den jeg havde bøvl med i højre side sad i hullet og skulle så klikke i rillen på akslen når den kom i, det var ret tricky at få åbnet da jeg skulle ha den gamle af, der er en åbning så man skulle kunne trykke enderne ud så ringen gav slip, det endte med at jeg fandt en skruetrækker ca 11 mm bred som jeg spidsede lidt så den kunne gå ind og presse låseringens ender fra hinanden så det kom ud, hvis låseringen er for slap kan den sikkert godt gå af når der er træk på den.
i VADIS programmet er akslerne vist som komplette units, og det er vist også det man kan købe hos Volvo.
tidligere
nuværende

hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Skive

Indlægaf hans jørgen skov » tors sep 10, 2015 13:56 pm

ok umiddelbart skal forakslerne jo ikke kunne skille ad, og der er låsering inde i gearkassen, det tror jeg nu også der er ved de andre samlinger, det er jo i princippet en unit, men man kan godt få et skf led til det yderste så det er da noget man skiller ad og skifter på, jeg er ikke helt klar på hvor det er din går fra hinanden, men hvis der er en låsering ville jeg prøve at få en ny, eller måske kan du få den ud og bukke den lidt mere sammen, den jeg havde bøvl med i højre side sad i hullet og skulle så klikke i rillen på akslen når den kom i, det var ret tricky at få åbnet da jeg skulle ha den gamle af, der er en åbning så man skulle kunne trykke enderne ud så ringen gav slip, det endte med at jeg fandt en skruetrækker ca 11 mm bred som jeg spidsede lidt så den kunne gå ind og presse låseringens ender fra hinanden så det kom ud, hvis låseringen er for slap kan den sikkert godt gå af når der er træk på den.
i VADIS programmet er akslerne vist som komplette units, og det er vist også det man kan købe hos Volvo.
Vedhæftede filer
volvo.png
foraksler volvo v70N
volvo.png (136.35 KiB) Vist 3444 gange
tidligere
nuværende

hans jørgen skov