hvilken olietype for bedste performance

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

hvilken olietype for bedste performance

Indlægaf jakob1974 » fre sep 25, 2015 23:38 pm

hej alle
jeg har tit gået og tænkt på hvilken olie jeg skal bruge for at få mest power ud af min bil.
Jeg hat en Volvo t4 1998 med et stage 3 kit fra autotech motorsport. Jeg regner med at den yder omkring 250Hk.
Pt. har jeg 10W-60 på pga. jeg troede på et tidspunkt at jeg havde en dårlig stempel oliering, men fandt ud af at det turboen der var gået. Jeg køre stadig med den olie, selvom jeg har skiftet turboen, og bilen køre rigtig godt.
Jeg tænker at gå tilbage til den originale olie, men jeg er i tvivl, eftersom bilen er blevet tunet.
Jeg har en fight gående med min bror som køre BMW. Han er en lille smule hurtigere end mig, så jeg tænkte at jeg måske kunne forbedre mine tider ved at gå fra en tyk olie til en tynd olie.
Mit spørgsmål er om der er nogen forskel på tyk og tynd olie, i forhold til performance på en tunet bil?
Glæder mig til at høre jeres meninger og holdninger om emnet.
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: hvilken olietype for bedste performance

Indlægaf JonFreyr » lør sep 26, 2015 19:33 pm

Castrol 10W-60 we den olie BMW bruger eller brugte på deres M modeller. Den er rigtig god og så vidt jeg husker er den også rigtig dyr. Men om den passer til lige præcis din bil er svært at sige. Om du får særlig mange heste ved at ændre olie tror jeg ikke rigtig. Det billigste du kan gøre er at tabe dig :)
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger

Indlægaf jakob1974 » søn sep 27, 2015 0:53 am

joo, nu vejer jeg ikke særlig meget.
Jeg regnede heller ikke med at få flere HK. Jeg håbede på at mine tider blev bedre.
Jeg vil jo gerne gøre Volvo ære og smadre han :D
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs sep 29, 2015 17:57 pm

Nu skriver du ikke noget om hvilken kvalitet olie du kører med. Du nævner viskositeten som den afgørende faktor, men den er kun én faktor. Hvis du kører på noget gammeldags mineralsk smøremiddel er viskositeten sådan set lige meget.

Viskositeten bør ikke overstige 30. Dvs vælg en 0W-30 eller en 10W-40. 0W-30 er imidlertid glimrende til danske køreforhold (temperatur mv.). En 10W-60 olie går på for mange kompromisser mht. smøreevnen, så den mener jeg du bør undgå. Kvaliteten bør være helsyntetisk og ACEA A5/B5 er bedste kvalitet. Den fuldsyntetiske olie er tyndere end tilsvarende mineralske olier og den er langt stærkere i molekylerne, så den modstår større varme og beskytter godt imod slitage i såvel kold som varm tilstand. Olietemperaturen må gerne ligge på 100-120 grader, så fungerer den bedst.

En bedre smøring giver motoren en bedre virkningsgrad. Men om det kan mærkes i den daglige kørsel tvivler jeg stærkt på.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf jakob1974 » tirs sep 29, 2015 19:51 pm

hej igen
tak for det fyldestgørende svar.
Det giver fint mening det du siger,
og med den information du har givet tror jeg at jeg går tilbage til den originale.
Den er formentlig også billigere en den dyre 10W-60 racer olie jeg har på nu.
Tak for hjælpen alle sammen
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons sep 30, 2015 14:10 pm

Racerolie er fremstillet med henblik på at motoren kører med max. belastning hele tiden. Og sådan kører man jo ikke i dagligdagen. En gang imellem skruer man lidt op for musklerne i nogle få minutter, men fuld gas i alle gear i halv til en hel time, så bliver man jo til fare for de andre trafikanter og sig selv.

Racerolie indeholder heller ikke alle de gavnlige additiver, som er tilsat en normal olie, som jo skal fungere under alle forhold. Bl.a. sørger nogle additiver for at olien optager og "indkapsler" affaldsstoffer, så de ikke skader motoren. A5/B5 blev introduceret i 2004 og er forbedret løbende. A5/B5 er beregnet til biler med serviceinterval på 30.000 km så bilen kan køre med samme olie alle km. Men bilen tager ikke skade af hyppigere skift. Som nævnt: Find kvalitetsbetegnelsen ACEA A5/B5 på oliedunken. Hvis ikke du kan finde denne betegnelse, så vælg et andet oliemærke.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf jakob1974 » ons sep 30, 2015 20:23 pm

Okay, tak for svaret.
Det er jo en jungle, med hensyn til olie. Jeg havde slet ikke tænkt på kvalitetsbetegnelsen.
Super tak for infoen :-)
Jeg skal faktisk også til at skifte to knastaksel olie pakninger. Måske pga. den olie jeg bruger.
Så kan jeg sku lære det :lol:
jakob1974
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj