Klågem skrev:Holm skrev:Er der mon nogen der ved hvad funktion dette hvirvelstrøms spjæld har?
Vh. Holm
Det er med til at mindske forureningen. Der er dobbelt indsugning i topstykket. Og ved alm let kørsel. Er der lukket for halvdelen af indsugningshullerne. Ved fuld gas er der åbent. Så teoretisk set så kan man faktisk bare blokere spjældet i åben tilstand
Ja, tak for god forklaring. Jeg kommer til at tænke på en dobbelt Weber karburator i den gamle Ascona, der ved alm. kørsel kun åbnede det éne spjæld, og når den så fik en "spand kul", åbnede for begge spjæld samtidig - så skete der virkelig ting og sager!!!
Jeg har en D5 fra 2001 med motorkode D5244T - den har ikke hvirvelspjæld, men er jo også 1. Generation af D5'eren.
Monteringen af hvirvelspjæld er vel så at betegne som optimering, eller rettere som en tilpasning til strengere miljøkrav??? Motoren kører vel ikke anderledes ?
Vh. Holm