Hvirvelstrøms spjæld arm diesel.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Hvirvelstrøms spjæld arm diesel.

Indlægaf Holm » søn okt 19, 2014 0:53 am

Klågem skrev:
Holm skrev:Er der mon nogen der ved hvad funktion dette hvirvelstrøms spjæld har?

Vh. Holm

Det er med til at mindske forureningen. Der er dobbelt indsugning i topstykket. Og ved alm let kørsel. Er der lukket for halvdelen af indsugningshullerne. Ved fuld gas er der åbent. Så teoretisk set så kan man faktisk bare blokere spjældet i åben tilstand


Ja, tak for god forklaring. Jeg kommer til at tænke på en dobbelt Weber karburator i den gamle Ascona, der ved alm. kørsel kun åbnede det éne spjæld, og når den så fik en "spand kul", åbnede for begge spjæld samtidig - så skete der virkelig ting og sager!!!


Jeg har en D5 fra 2001 med motorkode D5244T - den har ikke hvirvelspjæld, men er jo også 1. Generation af D5'eren.

Monteringen af hvirvelspjæld er vel så at betegne som optimering, eller rettere som en tilpasning til strengere miljøkrav??? Motoren kører vel ikke anderledes ?

Vh. Holm

Vil du være forrest i flokken, skal der stå Volvo på blokken !

Volvo v70 2,4 D5 årg. 2001
Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: man jan 20, 2014 22:16 pm
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvirvelstrøms spjæld arm diesel.

Indlægaf Klågem » søn okt 19, 2014 10:30 am

Holm skrev:
Klågem skrev:
Holm skrev:Er der mon nogen der ved hvad funktion dette hvirvelstrøms spjæld har?

Vh. Holm

Det er med til at mindske forureningen. Der er dobbelt indsugning i topstykket. Og ved alm let kørsel. Er der lukket for halvdelen af indsugningshullerne. Ved fuld gas er der åbent. Så teoretisk set så kan man faktisk bare blokere spjældet i åben tilstand


Ja, tak for god forklaring. Jeg kommer til at tænke på en dobbelt Weber karburator i den gamle Ascona, der ved alm. kørsel kun åbnede det éne spjæld, og når den så fik en "spand kul", åbnede for begge spjæld samtidig - så skete der virkelig ting og sager!!!


Jeg har en D5 fra 2001 med motorkode D5244T - den har ikke hvirvelspjæld, men er jo også 1. Generation af D5'eren.

Monteringen af hvirvelspjæld er vel så at betegne som optimering, eller rettere som en tilpasning til strengere miljøkrav??? Motoren kører vel ikke anderledes ?

Vh. Holm

Jeg er dig et svar skyldig. Men jeg tror ikke man kan montere det. Der er en helt anden motorstyring på dem med spjæld. Og en anden type egr ventil
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hvirvelstrøms spjæld arm diesel.

Indlægaf S.Bunzel » tors mar 31, 2016 10:32 am

Så blev jeg træt af armen falt af hele tiden og kulelen på hvirvelspjældet er slidt helt væk efter 161000 km.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Så var det i med et nyt spjæld, alt blev renset,gasspjæld, Egr ventil, manifold, rør og nye pakninger, en kalibrering af gasspjæld og acctuatoren efter den var samlet igen.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster