Motorservice kræves fejlmeddelse

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf lari » man aug 20, 2018 11:21 am

Hej
Min V70 fra 2002, krt 434tkm, den kom med en alarm forleden. Og lidt efter ville den ikke tage mere gas som vil svare til en hastiehd på 50-60 km.
Pørve at stoppe den, så kunne den lidt igen i normal "mode", så der måtte et par stop til førend jeg nåede hjem.
Pejlede olien og den var på et absolut minimum, fyldte på og derefter ingen probs.
mit spørgsmål er: er Volvoens styring så intelligent at den drosler ned for motorkraften når den mangler olie og dermed mindsker risikoen for manglende smøreolie tryk og efterfølgende skader.
lari
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs feb 06, 2007 11:10 am

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf jesperf » man aug 20, 2018 15:21 pm

Du bør få udlæst bilen for fejl. Hvis du skriver hvor i landet du befinder dig, er der formentlig en venlig sjæl i nærheden der kan hjælpe dig.
Mvh. Jesper

2008 V70 III 2,5T aut benzin
1998 BMW K1200RS (MC) til de varme sommerdage

Tidligere:
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
2015 Peugeot 108
1989 Kawasaki GPX 750R (MC)
1980 Honda CB900FA Bold'or (MC)
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 143
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf lari » tirs aug 21, 2018 15:47 pm

hej, er på vej til værksted. tænker det er noget styring eller gasspjæld
lari
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs feb 06, 2007 11:10 am

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf Claus » tirs aug 21, 2018 17:10 pm

Det kan godt være jeg ikke læser ordentligt men er din V70 diesel eller benzin for der kan være flere årsager til at den skruger ned for trækkraften afhængigt om det er diesel eller benzin.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2814
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf olemedV70 » tirs aug 21, 2018 23:30 pm

Hvis din bil er en diesel som min, kan en tilsnavset eller fastsiddende EGR ventil godt give den slags problemer. Lavt turbotryk også
Fejlkoderne fortæller det.
olemedV70
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 237
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf Claus » ons aug 22, 2018 16:54 pm

Er det en benzin model er tændrørne en mulighed (altid orginale tændrør)
Der er også vacum slanger der kan blive utætte.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2814
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf lari » tors aug 23, 2018 11:21 am

hej, det er en benzin
min mekaniker har renset nogle porte i indsugningen som var helt sodet til.
det hjalp ikke
så nu skifter han gasspjæld, som koster kr. 3700 plus moms og som ikek kan fås brugt eller uoriginalt. det er han ret sikker på at det er fejlen.
lari
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs feb 06, 2007 11:10 am

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf oakey » tors aug 23, 2018 12:40 pm

Det kan være den gamle historie om slidte potentiometre du er udsat for.

En kort forklaring;
Spjældet bliver styret at en elmotor og positionen af spjældet kontrolleret af to sensorer.
I ældre modeller er disse sensorer simple potentiometre som dem der sidder i ligeledes ældre radioer til at justere lydstyrken. De består af en rund kulbane og en mekanisk aftaster. Aftasteren er forbundet mekanisk til spjældet og fortæller motorstyringen hvor spjældet er og regulere elmotoren og dermed spjældet ud fra denne information.
Disse kulbaner bliver slidt over årene og ender med at give falske informationer til motorstyringen. Det er derfor der er to sensorer: Hvis de ikke giver den samme information vil motorstyringen forstå at der er et problem og give en fejlmelding.
Det er også derfor at man ikke længere anvender denne type sensorer, men i stedet en berøringsløs type der ikke bliver mekanisk nedslidt.

Dit nye gasspjæld er med sikkerhed af den nye type.

Man kan anvende brugte gas spjæld, men uanset brugt eller nyt så skal motorstyringen vide at der er monteret et nyt spjæld og det kan kun et værksted der har betalt for at kunne tilgå Volvo's database gøre.
Det er dyrt, - jeg har ladet mig fortælle at det koster DKK 200.000 om året for denne tilgang.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 650
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf lari » tors aug 23, 2018 14:43 pm

mange mange tak for svaret.
dit svar giver rigtig god mening.

tak.
jeg håber at det nye gasspjæld virker på min v70 som kun har kørt 440.000:)
lari
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs feb 06, 2007 11:10 am

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf Claus » tors aug 23, 2018 18:21 pm

Da jeg skiftede gasspjæld på min V70 fra 2001 det var et originalt fra Volvo kunne bilen ikke starte.
Så den måtte på et fejeblad til Volvo for at få ny software så kørte den igen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2814
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Motorservice kræves fejlmeddelse

Indlægaf oakey » fre aug 24, 2018 11:58 am

Med 440.000 på uret er den jo lige kørt til :D
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 650
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

UPDATE----Re: Motorservice kræves fejlmeddelse..up-date

Indlægaf lari » ons aug 29, 2018 23:15 pm

så kom volvoen retur, med ny-kodet gasspjæld.....stod lidt højt, volvo havde sagt til min mekaniker at det nok gik væk efter et par uger...hmmmmmm.
idag, to dage senere, sker der så det at bilen går enormt ujævnt, ligesom på 3 eler 4 cylindre.
og den skriver : skift gear op eller nedsæt farten.....hvad er nu det....den kan ikke køre ret godt.....er det spjældet som har tabt kodningen.....elller hvad siger I
lari
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs feb 06, 2007 11:10 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster