1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf Claus » ons jan 16, 2019 12:31 pm

Min viden om dieselmotorer er begrænset derfor ønskernes lidt hjælp til knægtens bil. Volvo V50 1,6 D 2008 kørt 170,000 km.
Han syntes den lugtet meget når den holder i tomgang det er udstødning, når den så skal ud og arbejde så kommer der mere hvid røg end der plejer.
Den bruger ikke unormalt meget diesel. Heller ingen kølervæske, jeg kan ikke læsefejl på vida.
Den har et frisk dieselfilter og partikelfilteret har kørt ca 60,000 km immunutions væske (eller hvad det nu hedder) er lige fyldt op for få tusinde km siden.
Den trækker ok. Dog har den ikke været ude på en lang tur i lang tid, den køre ca 30 km til arbejde og ligeledes tilbage, det er på motorvej i myldretiden så max hastighed er 70 km/t.

Skal den bare ud og have en lang køretur med noget additiver i dieselen eller er der andre løsninger.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf Decolour » ons jan 16, 2019 18:15 pm

Lugter det af udstødning inde i bilen?

jeg ved ikke om det er præcis samme motortype, men vi havde en peugeot 207 1.6 hdi 90 hk. Hvis man kunne lugte udstødning i kabinen var det næsten altid flammeskiverne der var utætte.

og ganske rigtig de var utætte. Den fik nye flammeskiver og problemet var væk

Det er med at få det undersøgt. Utætte flammeskiver kan give en del alvorlige problemer på sigt.

Held og lykke med fejlsøgningen.

Mvh Kim
Decolour
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors apr 09, 2015 21:52 pm

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf gunsmoke » ons jan 16, 2019 20:17 pm

Der er jo dieselfyr på en sådan 1.6'er. Dette kan godt give lugt- og røggener. Men det er jo kun indtil bilen er blevet varm.
En anden ting. Har du husket at via vida at "fortælle" at beholderen er fyldt op med Eolysvæsken?
gunsmoke
 

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf Claus » tors jan 17, 2019 2:04 am

Hej Kim
Den lugter kun ude, og jeg kan ikke finde nogle utætheder på udstødningssystemet.
Nu vil jeg gå flammeskiverne efter.

Hej Bo
Ja den lugter lige som når fyret står og køre, og når det er stoppet så lugter den stadig dog lidt mindre.
Jeg mener ikke at jeg fortalte bilen at vi havde fyldt Eolysvæste på, men kontrollerede hvor meget der var kommet på, den viste 13/15.
Nu sætter jeg vida på igen og nulstille væskestanden.

Hvordan vil man opdage hvis en af cylinderen ikke forbrænder optimalt. Jeg har jo kun knægtens ord på at den trækker fint, og vi har haft flere oplevelser hvor den køre med nedsat effekt grundet dieselfilteret, så han kan måske ikke mærke hvis en cylinder kun køre på 75%.
Dengang jeg blev uddannet automekaniker var de små dieselmotorer med elektronisk styring ikke opfundet, og jeg køre selv benzin.
Det er derfor jeg ikke ved nok om hvordan de arbejder, at skifte Komponenter/ reservedele er ikke problemet. Når bare man ved hvad der skal skiftes.
Nå det bliver hyggeligt at stå i carporten og fejlfindingen i denne våde og kolde tid :(
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf gunsmoke » tors jan 17, 2019 9:08 am

Hej Claus
Du skrev at der var fyldt immunutions væske på. Det læste jeg som Eolys-væsken.
Fuld tank er 15/15 svarende til ca 60.000 km. Dermed er "en streg" ca 4.000 km, så din udlæsning med 13/15 passer sikkert fint.
Hvis du har mistanke til partikelfilteret, kan du via Vida måle modstanden i partikelfilteret. Der er også angivet hvad modtrykket må være i tomgang osv.
Min 1.6 havde på et tidspunkt alt for mange regenereringer og Volvo skiftede trykføleren til partikelfilteret. Det er den som sidder monteret på batterikassen.
Skal du ud i en rens af partikelfilteret har Liqui Moly et sæt rensevæsker som tilføres via hullet til filterets temperaturføler. Herefter en køretur med en lang røgfane :) og en tvungen regenerering. Produktet fungerer fint.

Hvis du skal brug en reservedel kan det godt betale sig at se til Ford eller PSA-bilerne. Mener motoren i PSA-sprog hedder en DV6-TED4
gunsmoke
 

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf Claus » tors jan 17, 2019 16:22 pm

Tak for jeres svar.
Jeg går igang med den i nærfremtid når han ellers vil slippe den. Han må kun låne konerne Clio medens jeg kigger på hans.
Far´s Volvo skal han holde snitterne fra :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: 1,6 D ryger lidt for meget hjælp

Indlægaf Ulrik Friis » søn jan 20, 2019 1:58 am

Vi har haft højtryksvejr med ingen vind i mange dage, og så stinker en dieselbil en hel del. Hvis man efter kold start lige bakker et par meter for at komme fri af kantstenen, så får man dieselos i kabinen, kan jeg hilse og sige. Fyret - hvis han har sådan et i bilen - lugter som de gammeldags oilefyr. Og de lugter virkelig.

Hvid røg - det er jo olie? Utætte pakninger i turboen?

Jeg kan anbefale dette additiv: https://www.billigbilpleje.dk/pi/Liqui-Moly-Super-Diesel-additiv-250-ml_2642283_158167.aspx. Efter jeg er begyndt at bruge det kører motoren markant bedre. Men en god lang tur hvor den får lov at snurre mellem 3 og 4.000 o/m plejer at være et godt middel til at få en dieselmotor til at gå ordentligt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 13 gæster