Skift af PCV

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skift af PCV

Indlægaf kdraun » man maj 13, 2019 8:47 am

Jeg skal have skiftet PCV'en på min V70 2001 2.4 (uden turbo) 273.000 (Preventive maintenance)
På nettet beskrives i guides at man skal have Fuel injection railen af og så indsugningsmanifolden* for at komme ned til kassen.
I Haynes beskrives det at man kan gøre det ved at tage generatoren af, og så komme til den vej.
Da jeg alligevel skal have skiftet multirem (og også tandrem), tænker jeg at gå den vej ind.
Er der nogen der har erfaringer med det?


*rettet til indsugningsmanifolden.
Sidst rettet af kdraun man maj 13, 2019 10:37 am, rettet i alt 1 gang.
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: Skift af PCV

Indlægaf jimDK » man maj 13, 2019 8:52 am

jeg har gjort det på den motor (både med og uden turbo, men der er ikke den store forskel).

lod indsprøjtnings-dyser sidde. tog indsugnings-manifolden af

Jeg tog nogle billeder dengang .undskyld mit dårlige svensk :-)

http://s80.dk/DIY/vevhus/index.html
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1761
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Skift af PCV

Indlægaf kdraun » man maj 13, 2019 10:39 am

Har brugt din side en hel del til at blive klogere på hvordan og hvorledes, så tak for det!

Jeg undrer mig bare over hvorfor Haynes siger en ting, og andre gør noget andet.
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: Skift af PCV

Indlægaf oakey » man maj 13, 2019 15:45 pm

Hej kdraun,

Der er mange måder at angribe en motorreparation på.
Den bedste, dyreste og mest langvarige er, at tage motoren ud af bilen.
Det er overkill, men det virker hver gang :D
* Se nederst.
--
Vi andre vil helst minimere opgaven
Haynes forsøger sikkert bare at hjælpe.
Hvis man lader indsprøjtningsdyserne sidde i manifolden risikerer man at skade dem ved håndtering.
Hvis man fjerner indsprøjtningsdyserne skal man skifte deres o-ringe, men så ved man at de er efterfølgende er tætte.
--
Køb kun originale Volvo O-ringe.
Jeg vil ikke gå i detailler, men O-ringene skal være fremstillet af en speciel nitril-gummi der kan overleve lang tid neddyppet i benzin og motorolie.
Det er præcis det liv de vil opleve :-)
--
Jeg vil anbefale at du tager indsprøjtningsdyserne ud og giver dem noget dyserens af en eller anden type de kan sovse i, - mens du udfører resten af arbejdet.
Der er sikkert nogen i dette forum der kan anbefale dyserens.
--
Hold klude og andet der kan levere fnug og støv væk fra dyserne.
Et støvkort i en dyse og du får problemer med motorgangen.
-
Når du er færdig med resten af opgaven skal du skylle dysernes hoveder flere gange i rensebenzin.
At der herefter er rensebenzin på dyserne er ikke et problem.
Smør de nye O-ringe med en smule ny motorolie og glid dem ind over dyserne.
Nu kan du placere dyserne i indsugningsmanifolden, fastgøre dem til fuel-rail og spænde hele balladen fast.

/oakey

_______________________________________________________________________________________

*) Et PS:
Jeg tog motoren ud af min 240/1988/290.000 km i 2001 mens jeg havde en garage.
Det var suverent at have adgang til hele motoren, - alt blev splittet ad og renoveret.
Nye lejesøler, nye stempelringe, - nyt alt der var slidt.
Fra at have brugt 1 liter motorolie pr. 1000km brugte den 0 (=nul) liter per 1000 km de næste 50.000km.
Bilen blev solgt i 2009 og jeg ved at den er blevet skrottet, - ØV!
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 697
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Skift af PCV

Indlægaf kdraun » ons maj 15, 2019 9:01 am

Mange tak for fif og input. De er værdsat. Jeg skal lige gøre op med mig selv hvordan jeg griber det an med injektorene.
Jeg tror dog jeg lader motoren sidde denne gang, da den gamle dame nok har bedst af det.

/kdraun
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: Skift af PCV

Indlægaf jimDK » tors maj 16, 2019 12:34 pm

Vi andre vil helst minimere opgaven


Opgaven er at skifte PCV, ikke rense dyser, som så vidt vides fungerer upåklageligt :wink:

jeg havde ikke problemer med dyserne "under håndtering".
Man kan uden problemer lade dem blive siddende, så det behøver du ikke bruge tid og kræfter på :-)


Min V70 har nu kørt 462.000km og jeg har endnu ikke skiftet dyser eller renset dem på nogen måde.
Jeg kører ca 14 km/L i gennemsnit, mest motorvej/landevej (kan køre 16 km/L hvis jeg sætter cruise-control på fartgrænsen).
så jeg tror dyserne klarer det fint, indtil videre.

Det er da rart at gå og hygge sig med nogle restaurerings-opgaver, og gå en bil helt igennem, det kan jeg godt sætte mig ind i
(og have lyst til engang imellem).
Men bilen skal jo som regel bruges igen mandag morgen, og der er også andre ting at ordne i de alt for korte weekender :-)
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1761
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 4 gæster