Motorolie

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorolie

Indlægaf slackerdk » man okt 19, 2020 14:56 pm

Hej,
Skal have skiftet olie på min V70 D5 fra 2004.
Har læst lidt op på det og der er lidt forskellige meninger hvilken det skal være.
Jeg har kig på en Castrol edge Ti 0w/30 A5/B5

Instruktionbogen siger godt nok ACEA B4 men kan ikke rigtigt finde nogen olie der matcher det.

Hvad er jeres holdning til ovenstående olie?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995
slackerdk
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs nov 18, 2014 15:08 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Motorolie

Indlægaf Kingo » man okt 19, 2020 22:52 pm

Er der et klistermærke i motorrummet hvor der står hvilken olie der skal på?

Hvis der er - og det er en anden viskositet end den der står i manualen-
Så er det den på motorhjelmen der gælder.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Motorolie

Indlægaf jimDK » tirs okt 20, 2020 9:06 am

Castrol edge Ti 0w/30 A5/B5


A5/B5 betyder at den overholder alle A1..A5 og B1...B5

A5/B5 er en højere (bedre) klassifikation end B4, så den vil være fin at bruge.

På begge vores D5ere er det den jeg bruger (0w30, A5/B5) også på de 5 cylindrede benzinere.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1888
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Motorolie

Indlægaf slackerdk » tirs okt 20, 2020 13:33 pm

Mange tak for hjælpen begge to!

Rigtigt god dag. :D


Mvh
Steffen
Volvo V70 D5 Aut. 2004
SEAT Leon St.FR DSG 2014
VW Passat Variant 1.9 TDI 2002
Toyota Hilux 2.4 D 1992
VW Golf 2 1.8 1990
VW Passat 2.0 Van 1995
slackerdk
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs nov 18, 2014 15:08 pm
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Motorolie

Indlægaf v70-coldhawaii » fre nov 20, 2020 14:37 pm

Hvad mon er grunden til at VOLVO anbefaler forskellige grades i USA og resten af verdenen ?

http://www.volvohowto.com/volvo-s60-s80 ... l-engines/
Nu: v70 2,4d(205hk) 2009 og v70 2,4(170hk) 2005 -
Tidligere diverse Toyota, Ford og Nissan - Chevolet caprisse classic - Amazon 1,8 - Amazon 2,0
v70-coldhawaii
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons nov 05, 2014 22:03 pm
Geografisk sted: Thisted (klitmøller)

Re: Motorolie

Indlægaf oakey » fre nov 20, 2020 18:07 pm

Hej V70-coldhawaii,

Det er et godt spørgsmål du stiller.

Det lyder mærkeligt at Volvo skulle anbefale en dårlig oliekvalitet til deres biler, men USA er meget forskellig fra Europa.

#1:
De anvender deres egne oliekvalifikations systemer som f.eks.: ILSAC og API.
Jeg har tilladt mig at oversætte (Google Translate) den klareste tekst om emnet jeg kunne finde på nettet (Wikipedia) om det amerikanske ILSAC og det Europæiske ACEA til dansk, - se nedenfor.
Det jeg læser er, at de amerikanske krav til motorolie er meget mere 'afslappede' end de europæiske.
Derfor vil en en olie der overholder "ILSAC GF-4" svare til ASEA A1/B1.
Der er kommet en ny ILSAC GF-5 oktober 2010 som sikkert passer bedre på ASEA A3/B3 eller A5/B5.
Det her jeg ikke undesøgt.

#2:
Amerikanske bilejere har som gennemsnit ikke lyst til at bruge mange penge på vedligeholdelse af deres biler.
Det er en brugsgenstand som et køleskab og den skal bare fungere uden så meget snik-snak og udgifter.
Derfor er det vigtigt for olieproducenterne at kunne levere billig motorolie.

Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey
_____________

Her kommer den oversatte tekst:

ILSAC

Den internationale smøremiddelstandardiserings- og godkendelsesudvalg (ILSAC) har også standarder for motorolie. Introduceret i 2004, GF-4 gælder for SAE 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 og 10W-30 viskositetskvalitetsolier.
Generelt arbejder ILSAC med API med at skabe den nyeste benzinoliespecifikation, hvor ILSAC tilføjer et ekstra krav til brændstoføkonomitest til deres specifikation.
For GF-4 kræves en Sequence VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837), som ikke er påkrævet i API-servicekategori SM.

En vigtig ny test for GF-4, som også kræves til API SM, er Sequence IIIG, som involverer kørsel af en 3,8 liter (230 cu in), GM 3,8 L V-6 ved 125 hk (3.6 kW), 3.600 omdr./min. og 150 ° C (302 ° F) olietemperatur i 100 timer.
Disse er meget mere alvorlige forhold, end nogen API-specificeret olie var designet til: biler, der typisk skubber deres olietemperatur konstant over 100 ° C (212 ° F) er mest turboladede motorer sammen med de fleste motorer af europæisk eller japansk oprindelse, især små kapacitet, høj effekt.

IIIG-testen er ca. 50% vanskeligere end den tidligere IIIF-test, der blev anvendt i GF-3 og API SL-olier. Motorolier, der har API-starburst-symbolet siden 2005, er ILSAC GF-4-kompatible.

For at hjælpe forbrugerne med at erkende, at en olie opfylder ILSAC-kravene, udviklede API et "starburst" -certificeringsmærke.

Et nyt sæt specifikationer, GF-5, trådte i kraft i oktober 2010. Industrien havde et år til at konvertere deres olier til GF-5, og i september 2011 tilbød ILSAC ikke længere licens til GF-4.

Efter næsten et årti med GF-5 frigav ILSAC de endelige GF-6-specifikationer i 2019 med licenseret salg til olieproducenter og re-brandere, der begynder den 1. maj 2020. Der er to GF6-standarder; GF-6A er en progression og fuldt bagud kompatibel med GF-5 og GF-6B specifikt til SAE 0W-16 viskositetsolie.

______________________

ACEA

ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) præstations- / kvalitetsklassifikationer A3 / A5-test, der anvendes i Europa, er uden tvivl strengere end API- og ILSAC-standarderne.
CEC (Det koordinerende Europæiske Råd) er udviklingsorganet til brændstof- og smøremiddeltest i og uden for Europa, der sætter standarderne via deres europæiske industrigrupper. ACEA, ATIEL, ATC og CONCAWE.

ACEA certificerer ikke olier eller licenserer eller registrerer overensstemmelsescertifikater.
Oliefabrikanter er selv ansvarlige for at udføre al olietest og evaluering i henhold til anerkendte industristandarder og praksis for motorsmøremiddel.

ACEA kræver, at ethvert krav om oliepræstation skal baseres på troværdige data og kontrollerede tests i akkrediterede testlaboratorier, og at 'Oil Sequences' skal genereres i henhold til det europæiske motorsmøremiddelkvalitetsstyringssystem, EELQMS (tilgængelig på eelqms.eu)

Populære kategorier inkluderer A3 / B3 og A3 / B4, der er defineret som "Stabil, hold-i-klasse motorolie beregnet til brug i personbiler og lette køretøjer benzin- og dieselmotorer med forlængede afløbsintervaller" A3 / B5 er kun egnet til motorer designet til at bruge lave viskositeter. Kategori C olier er udpeget til brug sammen med katalysatorer og partikelfiltre, mens kategori E er til tung diesel.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 755
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Motorolie

Indlægaf v70-coldhawaii » man nov 23, 2020 22:17 pm

Hej Oakey

tak for din beskrivelse....
Ja, ingen grund til at gøre det let for os forbrugere - men som du rigtigt skriver: vi er forskellige
god aften
mvh peter
Nu: v70 2,4d(205hk) 2009 og v70 2,4(170hk) 2005 -
Tidligere diverse Toyota, Ford og Nissan - Chevolet caprisse classic - Amazon 1,8 - Amazon 2,0
v70-coldhawaii
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons nov 05, 2014 22:03 pm
Geografisk sted: Thisted (klitmøller)

Re: Motorolie

Indlægaf jimDK » tors nov 26, 2020 11:18 am

Service intervallet i USA er noget kortere
12.000 km versus 30.000 km her (iflg. tabellen der linkes til).

Det har betydning for hvilken olie man kan "nøjes med".
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1888
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Motorolie

Indlægaf Volvo4life » tors nov 26, 2020 21:44 pm

jimDK skrev:Service intervallet i USA er noget kortere
12.000 km versus 30.000 km her (iflg. tabellen der linkes til).

Det har betydning for hvilken olie man kan "nøjes med".

Kan sige at nummerpladens farve også kan have betydning. Havde en (ikke Volvo) med gul som hed 1år/15.000km og den samme bil på hvide plader hed 2år/30.000km.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1909
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Motorolie

Indlægaf jimDK » fre nov 27, 2020 9:17 am

Ha! :D
"privat" kørsel er mere skånsomt. :?: :roll:

De serviceintervaller er lidt spøjse ind i mellem, ikke nødvendigvis teknisk funderet.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1888
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Motorolie

Indlægaf oakey » fre nov 27, 2020 13:49 pm

jimDK har fat i noget vigtigt:
-Hvor tit skal man skifte motorolie?
Den A5/B5 olie som Volvo anbefaler er udviklet til at overleve 30.000km.
Det kommer ikke til at ske med mine biler.
Selvom jeg anvender Castrol 0W-30 A5 til mine to biler bliver olien skiftet hver 15.000km eller mindst én gang om året.
Hvis man har lyst til at motoren skal holde lang tid / mange kilometer så er det vejen frem.

I 2014 købte jeg vores nuværende V70T aut P26E 2008, altså den sidste årgang af revision 2.
Den havde kørt 210.000 km og jeg vidste at den var blevet mishandlet af de tidligere ejere.
Både motorolie og olien i automaten var sort som kul. Det var en satsning som jeg tabte.
Motorolie og oliefilter blev skiftet to gange med kort mellemrum og gearkassen blev skyllet igennem, indtil det der kom ud havde samme farve som det der blev hældt på.
Alligevel kreperede motoren efter ca. 35.000 km:
Efter adskillelse af motoren fandt jeg at stempler og ventiler havde sagt goddag til hinanden. Mødet var ikke voldsomt, men nok til at gøre stort set alle ventiler en lille smule skæve = ingen kompression.

Alle 4, 5 og 6-benede motorer af denne type er jo 'interference' motorer hvor ventiler og stempler anvender det samme volumen på forskellige tidspunkter.
Det betyder at timing mellem stempler og ventiler skal passe for at der ikke sker ulykker som dem jeg oplevede.
Da tandremmen og tandrem strammeren var nye og motoren havde kørt uden problemer i et stykke tid kunne vi udelukke en simpel timing fejl.

Der blev identificeret to mulige fejl:
Den hydrauliske ventiljustering havde fejlet så timingen fejlede.

Olietryk regulatoren i oliepumpen havde fejlet så den blev leveret al det tryk der var muligt til bl.a. den hydrauliske ventiljustering. Derved kommer hydraulikken udenfor dens operationsområde og fejler.

Der er ikke indbygget nogen former for 'fail safe' i dette system.
Hvis noget svigter får motoren en totalskade.

Jeg vil meget gerne have kommentarer til dette indlæg.

Jeg har stadig motoren stående, halvt adskilt.
Det er min tanke at skille den helt ad for at se hvor mange ødelæggelser den manglende vedligeholdelse har medført.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 755
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Motorolie

Indlægaf Ulrik Friis » tors jan 07, 2021 4:01 am

I USA har man altid kunnet købe olie uden tilsætningsstoffer af nogen art. Derfor voksede der en skov af tilsætningsproducenter op, så den enkelte bilejer kunne sammensætte sin egen * der skulle tilsættes olien.

Den europæiske tilgang er lidt mere teknologisk, idet bilfabrikanterne fremstiller motorer med så små tolerancer, at de har været nødt til at stille krav til smøremidlerne. Derfor kan man finde olier med godkendelsesnumre fra Volvo, BMW, Mercedes, Audi mv. Hvis man er til den slags kan man få megen god tid til at gå ved at læse på oliespecifikationer.

Oliesnak tager ofte udgangspunkt i viscositeten: fx 0W-30 eller 15W-40. Sagen er, at viscositeten skal passe til det klima du bor i. Der er jo virkelig forskel i temperaturer mellem Montana i nord til Florida i syd. I Danmark passer en 0W-30 i en syntetisk olie godt, da vi kan risikere nogle kolde dage om vinteren, og sommeren er ikke varmere end som så.

Selve kvaliteten af olien afgøres af om den er mineralsk eller syntetisk, dens indhold af additiver, fordelingen mellem stofferne og kvantiteten af dem. Motorolien skal kunne forskellige ting: (1)Danne en molekylær barrikade mellem dele der bevæger sig, så slitage og friktion nedsættes (2)Den skal bortlede varmen fra friktionsfladerne (3)Den skal beskytte motoren mod korrosion (4)Den skal have en rensende effekt ved at opslemme forbrændte partikler og så skal den have en lyddæmpende effekt og fjerne vibrationer.

Bedste olie er en ACEA A5/B5. Den er fremstillet for at kunne leve op til bilproducenternes ønske om service intervaller på 30.000 km. Jeg har dog læst et sted, at smøreeffekten i B4 olien skulle være bedre end en A5/B5. USAerne bruger API efterfulgt af to bogstaver, fx SJ (fra 1996), SL (fra 2001), SM (fra 2004) og SN (fra 2010). Den amerikanske bilindustri har altid været noget for sig selv, og har i rigtig mange år ikke kunnet matche europæisk og japansk fremstilling. De er dog blevet bedre med tiden, men de USAnske biler er fremstillet til at bruge en masse brændstof, det kan der skrives bøger om (og det er der sikkert også).
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2053
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster