Start problemer V70 2008 D5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Start problemer V70 2008 D5

Indlægaf Tomsen » ons feb 25, 2026 19:03 pm

Hej

Jeg har tidligere med held brugt forumet her, så håber der stadig er lidt liv herinde :D

Vi har i efteråret købt endnu en gammel V70, den blev købt med et fyldt partikelfilter, så at den ikke havde nogen trækkraft var helt ok. Alt andet var rigtig fint ved den.

Men efter et par dage begyndte den at have lidt start problemer som vi ikke oplevede ved prøvekørsel.
Jeg tilskrev det den gang til at hænge sammen med partikelfilteret.

Jeg fik skiftet partikelfilteret og fik rigtig god trækkraft tilbage i bilen, men havde stadig start problemer.
Den stod også til at skulle have ny tandrem inden for meget kort tid, så den er også blevet skiftet.
Håbede at det var fordi den måske stod en tand ved siden af, men det hjalp heller ikke.
Der er ingen fejlkoder på bilen efter at partikelfilteret er blevet skiftet.
Nogen der har en god ide til hvad problemet kan være?
Her er en video af start af bilen, det er værst når den er rigtig kold som på videoen, men det forsvinder ikke.

Video
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: Start problemer V70 2008 D5

Indlægaf Volvos » søn mar 08, 2026 22:08 pm

Tjek gløderør og gløderørsrelæ. Brug evt. en amperetang til at afgøre om der bliver trukket strøm på de respektive gløderør.

Hvis ikke der er forbrug på nogen af gløderørene skal du et niveau længere tilbage, altså gløderørsrelæ.... og før det en temperaturføler, der er forudsætning for at aktivere relæet.

-9°C og manglende opvarmning kan uden tvivl give udfordringer.

Hvordan går det nu - er det blevet bedre efter temperaturen er steget?
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf volvo_thor » søn apr 05, 2026 11:59 am

Jeg har for et halvt år siden købt samme type bil, D5 fra 2008. Den hoster også et par gange når det er koldt eller bare starter uden at være forvarm med oliefyret. Det kan anbefales at tjekke "hastigheden" for alle cylindre og timingen af disse - med VIDA/DICE - her kan det ses om en af dyserne viser tegn på slid, som derfor får styringen til at forskyde og/eller forlænge indsprøjtningen. Ifølge VIDA/DICE, så skal alle cylindre ligge inden for 4mg/cycle og hastigheden for alle cylindre inden for 675-725 r/min - altsammen i tomgange.
Jeg har VIDA/DICE hvis du har behov for test :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Tomsen » ons jul 15, 2026 22:36 pm

Hej

Jeg har desværre ikke fået notifikation på at i har svaret så jeg undskylder at i ikke har hørt tilbage fra mig.
Den starter væsentlig bedre nu, men på ingen måde så godt som min anden V70 fra 2004.

Jeg har skitet gløderør til nye, men det ændrede ikke noget.
Efter hvad jeg kunne læse mig til det var der også monteret de forkerte rør på daværende tidspunkt.
Dem som sad i var 11v og af hvad jeg kunne læse mig til skulle det være 4,4v på den nye 2,4 diesel motor.
Så nu sidder der NGK 97199 i den.

Jeg har også forsøgt at koble ekstra batteri på for at se om det var et problem at trække starteren hurtigt nok rundt, men det ændrede heller ikke på noget.

Af hvad jeg kan læse mig omkring på nettet, så bør der ikke blive brugt gløderør til at starte når det er over 5-6 grader og da nok slet ikke i disse tider?

Volvo_thor
Det kunne da bestemt være interessant at få det testet, jeg har selv gået og tænkt om det kan være en af dyserne
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4100 Vigersted

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj