Spørgsmål til VOLVO 850 AWD - larm fra undervogn mm

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spørgsmål til VOLVO 850 AWD - larm fra undervogn mm

Indlægaf osklause » lør jul 19, 2008 13:20 pm

Ang. 1997 Volvo 850 AWD 2,5 st.car

Jeg har 5 spørgsmål vedr. min Volvo 850 AWD (1997) som jeg håber der er nogen der kan give mig et godt råd om

1)Der er opstået en kraftig metallisk lyd fra undervognen.
Lyden minder fuldstændig om når et udstødningsrør er knækket så det hopper og danser hen af asfalten under vognen blot her følger lyden i takt med hjulenes omdrejninger som hvis man stak et metalrør ind i et af hjulene.
I starten var det meget periodisk og kun når vognen ikke trak f.eks. i frihjul eller ved meget lav belastning. Jeg har været på flere værksteder, men som hos tandlægen har fejlen hver gang været væk indtil jeg kom hjem igen. Har selv været med til at undersøge undervognen på lift og der er intet at se eller bemærke vedr. f.eks. kardanled og andet der umiddelbart kan kontrolleres.
Nu er det imidlertid blevet konstant og man kan mærke vibrationer i hele bilen der minder om vibrationen når et kardanled er defekt så der er ubalance i kardanakslen, men det er som sagt med sikkerhed ikke tilfældet her.
Volvo Sverige mener, ud fra min beskrivelse, (de har ikke set den) det enten er et såkaldt vinkelgear eller viskosekoblingen der er defekt. Er der nogen der har været ude for det samme og evt. ved hvordan jeg kan afgøre hvad fejlen præcist skyldes samt om det er noget man selv kan reparere når man ellers har erfaring i at "skrue bil".

2) Inden ovenstående fejl opstod, har jeg længe døjet med en anden irriterende periodisk fejl.
Når den f.eks. skal trække campingvognen og den har kørt et øjeblik uden belastning af motoren, men så skal til at række, opstår et eller flere ryk som om tændingen falder ud eller koblingen slipper et øjeblik. Har tænkt på om ovenstående fejl kan være en videreudvikling af denne fejl(?)

3) ABS og Tracking lamperne på instrumentbordet er begyndt at lyse periodisk (men altid samtidig). Det er opstået efter bilen har gennemgået en større reparation på aut. værksted (!!) hvor bl.a. manifolden har været afmonteret. Jeg mistænker at en eller anden stikforbindelse der har fået et "skub", men frygter det er ABS boksen fejlen ligger i - nogen erfaringer ?
I givet fald kan man selv skifte en ABS boks?

4) Findes der en reparationshåndbog for denne model? (AWD)
Jeg har Haynes men den omhandler ikke AWD varianten

5) Nogen der kan anbefale et uafhængig værksted der har specielt kendskab til denne AWD model?

Med venlig hilsen

Ole Klausen
osklause

Indlægaf Balder » lør jul 19, 2008 21:20 pm

det er vinkelgæret , desværre. det kan ikke betale sig at søge efter noget brugt... kun ny duer.

hvor i landet bor du henne , jeg har en god kammerat i hamborg , han er spezialist i volvo og "hofleverandør" til de tyske volvo-forum.

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj