mislyd eller alm. motorlyd

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

mislyd eller alm. motorlyd

Indlægaf cja » tirs sep 29, 2015 23:21 pm

Hej alle volvoentusiaster.

Jeg har netop erhvervet mig en volvo v70 2,4 D5 fra 2002 med automatgear.

Den kører umiddelbart som en drøm (jeg har aldrig kørt volvo før). Men jeg har bemærket en "tikkende" lyd fra motoren når den står og kører i tomgang.
Er det simpelthen bare sådan den dieselmotor lyder eller er det noget jeg skal være bekymret for..??

håber der er nogle som kan hjælpe mig med afklaring af dette..

på forhånd tak

mvh
chris
cja
Ny bruger
Ny bruger

Re: mislyd eller alm. motorlyd

Indlægaf Claus » ons sep 30, 2015 0:52 am

Hej Chris
Velkommen på Volvosnak.
Jo en dieselmotor tikker. Har man åbnet til motoren og den står i tomgang kan det lyde voldsomt, hvis man er vandt til at høre en benzin motor. Men når den køre der ud af og er varm er den næsten lydløs.
Hvor langt har den kørt :?:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf cja » ons sep 30, 2015 7:29 am

Hej Claus.

tak for svar. bilen har gået 340K men er blevet serviceret og holdt efter alle reglerne.
Jeg kørte A6 2,5 tdi før og synes umiddelbart ikke den dieselmotor tikkede - den lød nærmere bare som en traktor...

Men volvoen tikker og jeg kan høre det både når jeg står ved siden af bilen og når jeg sidder indeni den og den går i tomgang. Og det lyder umiddelbart som om at dens tikkende lyd følger lidt med når man trykker på speederen hvis den står i N eller P.
og den er kørt varm når jeg kan høre det..

Jeg synes ikke det er slemt og generende og jeg kan ikke rigtig bemærke det når jeg kører, men blev bare nervøs for om det kunne være noget "farligt"...

mvh
chris
cja
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons sep 30, 2015 14:18 pm

Du kan få motoren renset. Det kan gøres på flere måder, men foregår med nogle kemikalier, som enten erstatter motorolien, hvorefter motoren står og kører tomgang i en times tid, hvorefter normal motorolie igen hældes på bilen og oliefilteret udskiftes. Eller der kan tilsættes noget via brændstoffet, hvor motoren så også skal køre i en times tid. Det sviner i udstødningen, så det skal gøres på et værksted, som har udstyret.

Du kan - nej, du skal - også skifte olie til den nyeste syntetiske ACEA A5/B5. Jeg har en bil magen til din med ca. samme km stand, og da jeg skiftede til A5/B5 olien kunne det tydeligt høres på motoren.

Hvis den tikkende lyd følger omdrejningerne kan det være en ventil som trænger til at blive renset, men men men, der kan også være andre ting der tikker.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf olemedV70 » ons sep 30, 2015 16:35 pm

Min gør det også lidt, det kom pludselig en dag for ca. 120000 km siden, og har ikke ændret sig. På min kan man ikke høre det inde i bilen, men udenfor og den tikker kun når den er rigtig varm. Jeg vil mere sige den dikker lidt, og lyden følger kun 1 cylinder. Volvo sagde det var dysetikken, min mekaniker at det nok var 1 ventilløfter som havde en lille fejl, men at han synes det ville være spild af penge at gøre noget ved en så lav lyd. Lyden er der slet ikke ved helt kold, og heller ikke over ca. 1000 omdrejninger. Hvor mærkeligt den end lyder synes lyden højere når motorhjælmen er lukket end når man åbner ned til motoren. På min mangler det i øvrigt lyddæmpende bundskjold, antagelig fjernet for at få olietemperaturen ned på automatgearet, det gjorde Volvo på en hel del.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf cja » ons sep 30, 2015 20:54 pm

tak for jeres svar..
jeg synes det lyder som den tikken/dikken ligner det min også har.
Jeg vil prøve at få renset systemet på den og se hvordan den reagerer på det, men har også hørt fra flere at de typisk godt kan tikke en lille smule uden det er noget helt usædvanligt..
cja
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf cja » fre okt 02, 2015 20:24 pm

olemedV70:

nu har jeg holdt øje med min og det er præcist det samme som det du beskriver med at den kun tikker når den er blevet varm. jeg kan dog godt høre det når jeg sidder inde i kabinen med åben eller lukket vindue hvis jeg lytter efter. når jeg står ved siden af bilen og den er varm synes jeg den tikkende/dikkende lyd er tydelig at bemærke. når jeg giver den lidt gas i tomgang så synes jeg det lyder som om det forsvinder ved ca. 1200 omdr.

hvis det er en dyse-tikken eller ventilløfter, er det så ikke noget der bør laves? jeg tænker på om det kan være dårligt for bilen? og fik du et prisoverslag på hvad det kostede at få ordnet?

mvh
chris
cja
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj