Side 1 af 1

S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlæg: ons okt 14, 2015 0:01 am
af Flakp
Hej herinde.
Tænkte der var nogle kloge hoveder der kunne hjælpe.

Jeg har en S40, fra 2007, kørt cirka 250 000, 1.6D.
Den har altid startet i første forsøg, (2 huk og så start) ALTID.

Nu har den så været til service (220000), hvor:
- EGR ventilen er blevet skiftet til en ny
- Nyt bundkar
- AC service/påfyldning
- Skiftet multirem

Men nu er problemet at den på ingen måde starter ligeså godt, starteren kører og lyder helt normalt. men den kræver minimum 4 huk inden den starter, og nogle gange kan den slet ikke, så lader jeg starteren køre 10-15sek, tager nøglen ud og prøver igen (med succes indtil videre)

Er der noget af overstående i service der kan påvirke evnen til at starte? indstilling/timing efter skift at multirem? eller noget i den stil?

Håber der er nogen der kan hjælpe, og på forhånd tak :)

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlæg: ons okt 14, 2015 10:12 am
af gunsmoke
Hej Flakp
Har du fået lavet service på et org. Volvoværksted?
Når EGR ventilen skiftes skal den "kalibreres" dette sker med Volvos VIDA/DICE-system.
Har selv en 1.6D'er men har ikke været ude i manøvren endnu.

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlæg: tirs dec 13, 2016 18:47 pm
af Gaaböll
For at tage tråden op...:

Min S40 II 1.6 D 110 Hk, Modelår: 2007, Motorkode: D4164T har været til service - fordi den ikke ville starte. Den korte historie: det vil den stadig ikke.
Når først den er kommet i gang - efter mange forsøg og lang tids 'tørnen' - kører den fint.

Der er skiftet luftmassemåler, brændstoffilter, oliefilter, 'friskluft-slange', software er opdateret..
Hvad kan have sat den autoriserede Volvo-mekaniker ud af spillet? :?

Efter at have skimmet diverse fora er jeg endt med flg. mulige indgreb:
- Kalibrere EGR-ventil (jf. denne tråd)
- Skifte indsprøjtningsdyser

- Er der nogen, der har et bud :?:

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlæg: tirs dec 13, 2016 19:10 pm
af Kim S
Tilbage til værkstedet..... du skal ikke rode/finde ud af hvad de har lavet.....
Det vil være noget andet hvis det var lavet af dig selv... bilen skal jo ikke blive dårliger af at komme på værksted...

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlæg: tirs dec 13, 2016 21:06 pm
af Ulrik Friis
Startproblemer på en common rail diesel hænger som regel sammen med dyserne.

Din mekaniker skal kunne gennemføre en test af indsprøjtningsdyserne. Det er en relativ simpel proces, hvor han skal måle om dyserne sender for meget diesel tilbage til tanken.

Såvidt jeg ved er det en PSA motor, så måske folk i andre fora har mere erfaring med sådan en motor end vi har her på Volvosnak.