Side 1 af 1

Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 11:58 am
af jimDK
Har skyllet automat-gearkassen på XC90eren og lavet en guide, så andre selv kan gøre det:
http://s80.dk/DIY/tf80sc/Flush/index.html

Har fulgt Volvo's procedure, og har brugt Castrol ATF Multivehicle JWS3309.
Volvo's procedure og olie spec. er også i guiden.

Det er 6 trins automat (Aisin, TF80SC), som bruges på de fleste Volvo'er fra ~2005 - 2014 deromkring)

Jeg fik ny gearkasse for ca 3 år siden, den har nu kørt ca 80.000km.
Så det var meget passende at få skiftet olien (for en sikkerheds skyld).

Castrol olien koster ca 1200 kr for 20 liter, jeg brugte ca 11 liter til skylningen.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 13:39 pm
af gälleryd
Det er godt lavet, som altid jim :) , jeg ville bare have sat et magnetisk oliefilter på efter returslangen, så er man sikker på at alle små metalpartikler bliver der, jeg har gjort det på alle mine v70 og xc70, og köbte dem i usa, der er en gut på youtube der viser det, den eneste jeg ikke har gjort det på, er den xc70 jeg har nu, men det kommer når jeg på et tidspunkt skifter motor og gearkasse, har en liggende der har kört 60.000 km, det er både motor og gearkasse, og den der ligger i nu har kört ca 218.000 km, og med renoverret vinkelväxel og hulsan fra ludvika maskin, den er forstärket og kan holde til ca 5-600 mn, nå men som skrevet godt lavet og god beskrivning :) .

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 13:57 pm
af jimDK
Jo tak :-)

Har også tænkt på filteret.....det kan være jeg prøver det på et tidspunkt.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 16:28 pm
af kalby
Kan du mærke forskel efter skylning. du skal også nulstille adaptionerne på gearkassen efter olieskifte..

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 20:37 pm
af Klågem
Da du tog røret af på gearkassen. Blev hullet så blændet af under operationen eller hvad.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: lør jun 18, 2016 20:57 pm
af gälleryd
Der skrives meget om at nulstille gearkassen efter olieskifte, jeg har aldrig gjort det, medmindre der er lavet noget inde i gearkassen, Volvo gearkasser finder selv din körecyklus efter, jeg mener det er ca 50 kilometer, og jeg har aldrig haft problemer efter olieskifte/skylning af gearkasse bagefter, og de volvofolk jeg har spurgt, siger det ikke er nödvändigt, man nulstiller jo heller ikke olieskifte af motor, foruden at slukke servicelampen, nå men det er der sikker delte menininger om, og de biler jeg taler om er fra 1992-2008, og har som sagt aldrig haft problemer efter olieskifte af gearkasser på bla volvoer, og jeg har som skrevet fået afvide det kun er når man laver noget i gearkassen, men ellers ikke.
Jeg ved der er folk der vil skrive det modsatte, det er også helt ok, jeg vil göre som jeg altid har gjort, da det virker perfekt bagefter, da gearkassen selv finder din körecyklus.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: søn jun 19, 2016 19:40 pm
af MrJet
Der er 2 ting du kan nulstille, adaptionen og gearolie "counter" Jeg er enig i, at det ikke er nødvendig at nulstille adaption, men man skal altid nulstille gearolie tælleren. Computeren skal vide om der er gammel eller ny olie i, så den kan tage forbehold for det og dermed optimere gearskiftet

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: man jun 20, 2016 16:48 pm
af Ulrik Friis
Det er også en god ide at nulstille adaptionen. Nu er min gearkasse en ældre sag, men nulstilling udryddede en fejl, hvor den tabte pusten ved små 4.000 omdr. Den opbygger jo hurtigt en ny adaption, som man jo kan påvirke ved at planlægge et køremønster.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlæg: tors jun 23, 2016 8:10 am
af jimDK
Klågem skrev:Blev hullet så blændet af under operationen eller hvad.

Jeg blændede ikke "hullet" af på gearkassen (fra retur-slangen).
Der er ikke vacum/undertryk der, det er vist bare overtrykket fra "udgangen" som presser olien rundt.
Så der suges ikke luft ind.
Jeg var også lidt spændt på, om olien måske ville rende den vej ud?
Men det fungerede uden problemer, der kom ikke en dråbe ud den vej.

Mht adaptionen,
jeg nulstillede helt bevidst ikke adaptionen.
Som gälleryd skriver, så var der ikke nogen grund til at gøre det.
gearkassen skifter fint, olieskiftet var blot gjort som "service", så jeg ønskede ikke at ændre på adaptionen.
Den skifter perfekt (har kørt hver dag siden).
(Adaptionen skal nulstilles hvis man skfiter gearkassen.)

Mht olietælleren
Den tæller hvor lang tid olien har været varm, over 150 grader (iflg Haynes), fordi det vurderes at slide på olien (VIDA nævner ikke en specifik temperatur, blot at der måles temperatur og tid).
Når olien vurderes at være meget slidt,
så vil der komme en service meddelelse i displayet,
om at man skal skifte gear olien.
Ligesom med den almindelige "service" lampe, som kommer med et bestemt interval.

Jeg har ikke nulstillet noget, kun skiftet olien.
Og som sagt, ingen problemer, fungerer perfekt.