S80 D5 2012 AWD 230 turbotøven og tørstig
: søn jul 30, 2017 22:29 pm
Hej.
Jeg er den glade ejer af en S80 D5 AWD 230 Polestar fra 2012. det er en dejlig bil, men jeg har dog et problem med dens langsomme reaktion på pedalberøring. Jeg opfatter det som turbotøven, og det irriterer mig, at der går 3-4 sekunder fra jeg træder på pedalen, til der for alvor sker noget.
Det undrer mig, da den har biturbo, og skulle være temmelig kontant med det høje moment (450Nm).
Jeg har tidligere haft en gammel Skoda Superb 2,5TDI, som reagerede prompte på pedalberøringer, og den er min reference, og selv om den var en årg. 2006, så var den betydeligt rappere ude over stepperne end min nyerhvervede S80.
Min gamle Superb fik jeg til at gå 15,5km/l til trods for, at den var opgivet til et gennemsnit på 13,5, men min S80 får jeg kun til at gå 13, til trods for, at den er opgivet til 15,6. Jeg mener selv, at jeg er ret god til at udnytte dråberne, så jeg er lidt skuffet over den dårlige brændstoføkonomi, og jeg tror, at det kunne have noget med den omtalte turbotøven at gøre.
Jeg kører meget landevejskørsel, så det burde fordre en god brændstoføkonomi, men det gør det ikke, og det er som om, at jeg ved konstant hastighed, skal træde ret meget på pedalen før der accelereres, men brændstofforbruget stiger i hele den mellemliggend periode, som kan være ganske lang, hvis jeg er igang med at teste brændstofforbruget.
Er der nogen herinde, som kender til disse problemer, og måske har et fif til forbedringer?
Kan der være et problem med lækage mellem den lille og den store turbo, eller lignende?
Med venlig hilsen
Peter Dybdahl
Jeg er den glade ejer af en S80 D5 AWD 230 Polestar fra 2012. det er en dejlig bil, men jeg har dog et problem med dens langsomme reaktion på pedalberøring. Jeg opfatter det som turbotøven, og det irriterer mig, at der går 3-4 sekunder fra jeg træder på pedalen, til der for alvor sker noget.
Det undrer mig, da den har biturbo, og skulle være temmelig kontant med det høje moment (450Nm).
Jeg har tidligere haft en gammel Skoda Superb 2,5TDI, som reagerede prompte på pedalberøringer, og den er min reference, og selv om den var en årg. 2006, så var den betydeligt rappere ude over stepperne end min nyerhvervede S80.
Min gamle Superb fik jeg til at gå 15,5km/l til trods for, at den var opgivet til et gennemsnit på 13,5, men min S80 får jeg kun til at gå 13, til trods for, at den er opgivet til 15,6. Jeg mener selv, at jeg er ret god til at udnytte dråberne, så jeg er lidt skuffet over den dårlige brændstoføkonomi, og jeg tror, at det kunne have noget med den omtalte turbotøven at gøre.
Jeg kører meget landevejskørsel, så det burde fordre en god brændstoføkonomi, men det gør det ikke, og det er som om, at jeg ved konstant hastighed, skal træde ret meget på pedalen før der accelereres, men brændstofforbruget stiger i hele den mellemliggend periode, som kan være ganske lang, hvis jeg er igang med at teste brændstofforbruget.
Er der nogen herinde, som kender til disse problemer, og måske har et fif til forbedringer?
Kan der være et problem med lækage mellem den lille og den store turbo, eller lignende?
Med venlig hilsen
Peter Dybdahl