Motor skift

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motor skift

Indlægaf volvobrynk » søn dec 30, 2007 16:28 pm

Hej

Min kammerat og jeg går og skruer en del i hans '76 264, men nu er motoren stået af.
Nu går vi lidt og snakker om af ligge en Chevy smallblock i den, istedet for den org. Renault-motor.
Hvis vi ikke kan få en rigtig volvo-motor, kan det ligeså godt være en smallblock!

Hvad er max antal heste den er godkendt til?
Er der nogen der har erfaringer med det?

volvohilsen
Rasmus Brynk
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Ingemann » søn dec 30, 2007 18:35 pm

Jeg har set den her til salg, og mener lige den er blevet solgt, faktisk.
http://vwnettet.dk/forum/topic/349698/page/1

Det er bestemt ikke et umuligt projekt!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » søn dec 30, 2007 20:02 pm

2000 timer WOW*3

Hvorfor ikke en 4 cyndret turbo, en 5 cylindret de lyder sku godt .
Eller måske en række sekser. hvorfor noget amerikansk skidt.

Ps en 4cylindret b230 ft motor tager maks 30 timer at montere, og så har man 1970 timer til at laver resten af bilen flot.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » søn dec 30, 2007 20:16 pm

Hvilken 5-cylindret motor ville du smide i?? :?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jeppe » søn dec 30, 2007 23:35 pm

Ingemann skrev:Hvilken 5-cylindret motor ville du smide i?? :?


Det skal da klart være en T5'er....

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » søn dec 30, 2007 23:40 pm

Jamen det er jo forhjulstræk! Det kan man da ikke smide i en 240 - eller jo, hvis du også vil bygge alle hjulophæng om også! Så ender vi nok på 2000 timer alligevel :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jeppe » søn dec 30, 2007 23:53 pm

Ingemann skrev:Jamen det er jo forhjulstræk! Det kan man da ikke smide i en 240 - eller jo, hvis du også vil bygge alle hjulophæng om også! Så ender vi nok på 2000 timer alligevel :)


Har ladet mig fortælle at man bare kan vende den om og smide en gearkasse på fra S90 eller 960. Så har man nok sparet de første 1500 timer igen.

Men okay... de 5-cylindret motorer har en fed lyd, men en rigtig Volvo har en rød motor og baghjulstræk.


Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » man dec 31, 2007 0:26 am

Ja, de lyder rigtig fedt - specielt med pedalen navlet til gulvpladerne!

Ja, der er lidt nostalgi over de gode gamle rødblokke.

Jeg ville nok også hellere smide en nyere volvo turbomotor i. Lettest, og det bliver nok også bedst, og bestemt ikke kedeligt!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Volvo4life » man dec 31, 2007 0:49 am

Ville nok overveje om det kan betale sig. 264eren skal være i mere end flot stand hvis det skal kunne svare sig. Her tænkes i sær på rust.

Uanset hvilken motor du vælger skal der komplet nyt elanlæg og instrumentering i bilen da intet passer.

En rød 4benet og tilhørende gearkasse vil passe direkte. Der skal dog lidt pladearbejde tili motorrummet hvis du tager en fra 900 serien.

5 benet alu kræver lidt mere arbejde. Motorophæng, div. olierør mm fra B6304F motoren, en M90 box til hvid motor og pænt meget custum arbejde.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Morten VJ » man dec 31, 2007 9:23 am

Volvo4life skrev:Ville nok overveje om det kan betale sig. 264eren skal være i mere end flot stand hvis det skal kunne svare sig. Her tænkes i sær på rust.

Uanset hvilken motor du vælger skal der komplet nyt elanlæg og instrumentering i bilen da intet passer.

En rød 4benet og tilhørende gearkasse vil passe direkte. Der skal dog lidt pladearbejde tili motorrummet hvis du tager en fra 900 serien.

5 benet alu kræver lidt mere arbejde. Motorophæng, div. olierør mm fra B6304F motoren, en M90 box til hvid motor og pænt meget custum arbejde.


Da jeg konverterede til en rødmotor, da skiftede jeg kun omdrejnings tælleren, i instrumentet. Der er mig bekendt ikke noget ekstra lednings arbejde til motoren der sidder et multistik, så det er ren plug and play.

Selve motorstyringen er en anden sag, men det er et separt lednings net, så det er ikke så svært at finde ud af.

Tænker du på strømfordeleren?
Der er meget nemmere at brug en gammel fordeler den der sidder på siden af blokken.

Hvid motoren er ganske riktigt meget costum arbejde, og det er ikke sikkert at den kan blive godkendt med en turbomotor

Her er hvad volvo godkender i deres gamle karosser.
Billede

Momentet kan blive et problem når vi taler amerikansk støbejern.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf 940Turbo » man dec 31, 2007 9:41 am

En anden mulighed er Rover 3500 V8 :-)
Den holder sig indenfor de tilladte hk og moment hvis du ikke prikker den alt for meget.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf volvobrynk » man dec 31, 2007 12:19 pm

Amerikaner er ikke skidt, Tal ordenligt. Det er det tredje bedste efter en Volvo!!!
Renault/volvo V6 (B27E) er en træls motor!
Renault motore i en volvo, Det er sku da nærmest blasfemi!

Jeg har tænkt lidt på den den "nye" række-6 2,5/3,0.
Den gamle har sådan en i hans 960 (963) Special-Stationscar .
Er det dem der er omtalt som en "Hvid" volvo-motor.

Så snart man ligger en anden type motor i en bil, er der altid et eller andet der skal laves om. Så med det rigtige værktøj og tid er det ikke noget jeg er bange for!

Og tak for linket til den 245 (285), men det skal ikke være en Stationscar! Men en Sedan!

Jeg har funder en billig ford 289, med 198Hk/288Nm, Så den burde passe perfekt, eller en chevy med 175hk/ukendt moment som er pillet ud at en 760. Så det burde ikke være noget problem.

I behøves ikke at tænke på om det kan svare sig mht rust. 2xhuller der er mindre end en hånd. Motorene koster mellem 3500-10000, uanset om jeg vælger smallblock eller renault.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf volvobrynk » man dec 31, 2007 12:33 pm

Man skal ikke altid falde for dennemme løsning!
Bare fordi at det er nemmere, er detikke altid sjoverre!

Den rover motor, siger mig ikke ret meget. Så hellere noget i støbejern.
Vægten er ikke et problem, som det er i en amazon!

Jeg har en kollega der påstår, at i usa findes der det der populært hedder en volvo 254. Der er en volvo med en v8 i, vidst nok en der hedder 354 eller 454. Sådan en gad jeg god se/eje!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Morten VJ » man dec 31, 2007 13:31 pm

volvobrynk skrev:Man skal ikke altid falde for dennemme løsning!
Bare fordi at det er nemmere, er detikke altid sjoverre!

Den rover motor, siger mig ikke ret meget. Så hellere noget i støbejern.
Vægten er ikke et problem, som det er i en amazon!

Jeg har en kollega der påstår, at i usa findes der det der populært hedder en volvo 254. Der er en volvo med en v8 i, vidst nok en der hedder 354 eller 454. Sådan en gad jeg god se/eje!


Hvis du stadig vil vælge den svære løsning så skal du ikke kigge her.
http://www.jagsthatrun.com/Pages/about.html
God fornøjelse med projektet.
Jeg er bare bekymret for hvordan den vil komme til at køre, med ca 75 kg ekstra i fronten.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf volvobrynk » man dec 31, 2007 14:35 pm

Mener i virkelig det er så stor en ombygning.

Det er stort set da bare et motorskift, der jo ikke et komplet el anlæg (6-8 dyser og 1000 følere) det er jo én stel, én plus, en ustødnig, skifte forbindelser til gear og Gas forbindelse.

hvad er det der skulle være en kæmpe ombygning. Jeg vil da mene det må være svære at bygge den nye række-6 (24v) i, fordi der er jo et komplet ledningsbet at bygge om. På v8 burde det kun være at forlænge ledningerne. Der skal det samme til, det sidder bare et andet sted. karb til karb må da altid være nemmere, end karb til el sprøjt.

Amerikaner er ikke skidt, Tal ordenligt. Det er det tredje bedste efter en Volvo!!!
Renault/volvo V6 (B27E) er en træls motor!
Renault motore i en volvo, Det er sku da nærmest blasfemi!

Jeg har tænkt lidt på den den "nye" række-6 2,5/3,0.
Den gamle har sådan en i hans 960 (963) Special-Stationscar .
Er det dem der er omtalt som en "Hvid" volvo-motor.

Så snart man ligger en anden type motor i en bil, er der altid et eller andet der skal laves om. Så med det rigtige værktøj og tid er det ikke noget jeg er bange for!

Og tak for linket til den 245 (285), men det skal ikke være en Stationscar! Men en Sedan!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster