UDSKIFTNING AF KARDAN KRYDS. Mine erfaringer. 740/940 m.fl.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

UDSKIFTNING AF KARDAN KRYDS. Mine erfaringer. 740/940 m.fl.

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 1:17 am

Det er temmeligt dyrt at skulle have en komplet kardan aksel udskiftet.

Jeg har skiftet 1 kardankryds det bagerste ved differentialet (som knagede fælt) for Kr. 98,-

Hvis du går igang med det, er det aldervigtigste at du:

MÆRKER ALLE STEDER SOM SKAL ADSKILDES OP MED EN SYL/SKRUETRÆKKER.

Lav et kraftigt kradse mærke på hver af halvdelene, så du er 110% sikker på, at når den er samlet igen, sidder det hele nøjagtigt som før du skildte den ad.

For at få nye kryds, skal du måle (på milimeters nøjagtighed) krydsets diameter udvendigt ( ikke gaflernes diameter) krydsets endestykker er der hvor der sidder en låsering (4styks pr. Kryds), samt krydsets endestykkers diameter.

Låseringene kan sidde djævelsk fast, men en særdeles kraftig låseringstang ( til indvendige låse) kan gøre en del, ellers må der jo kraftigere midler til.

For at få krydset ud af gaflerne, brugte jeg en kraftig skruestik, og nogle toppe fra et topnøgle sæt. en top der er lidt mindre til at presse på krydsets endestykker, og en større hvor den modsatte ende af krydsets endestykke kan gå ind i uden at røre ved toppens inderside.

Lidt WD 40 er også godt at have ved hånden.

Efter afmonteringen af krydset ( Også gerne inden adskildelsen) rengøres gaflernes huller godt og grundigt for snavs og støv, samt smøres med fedt inden samlingen.

Brug de samme værktøjer til samlingen, og sæt nye låse i, der gerne skulle følge med det nye kryds.

Hvis der i det nye kryds midte, skulle være et hul med gevind, eller at der sidder en unbracko bolt i hullet, kan den udskiftes med en smørenippel, så du kan smøre krydset for efter tiden, ( det er særdeles meget nemmere, end at udskifte det)

Saml skidtet, og så virker det som nyt.

OBS.OBS. VIGTIGT VIGTIGT.:

PAS MEGET PÅ AT ENDESTYKKERNE PÅ DET NYE KRYDS IKKE FALDER AF,
for så har du alle rullelejerne ude på gulvet og du finder garanteret ikke dem alle igen.

DERFOR: arbejd såvidt muligt med fejet gulv og en stor bakke, hvis du skulle tabe det.

Frem for at tage endedækslerne af krydset for at smøre rullelejerne inden monteringen, er det lettere at montere en smørenippel, og så smøre lejerne efter at krydset er helt færdig monteret.

Hilsen Flemming.
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Schroder » tors jan 31, 2008 6:59 am

Lækkert..
Skal have skiftet dem på en 240kardang, så RIGTIG lækkert..

Takker..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Fl. » tors jan 31, 2008 11:43 am

Schroder skrev:Lækkert..
Skal have skiftet dem på en 240kardang, så RIGTIG lækkert..

Takker..

Hej Schroder,

Jeg glemte egentligt at skrive, at hvis og når du adskiller din kardan aksel ved "strålerne" skal det også mærkes kraftigt op, samt at smøre det grundigt lige inden samlingen, gerne med grafit fedt.

En god iden var også at kontrollere lejet i hardi skiven samtidigt, hvis den " rumler/ skralder" kunne det være en god ide, at tage skiven af for ordentlig kontrol.

Inderfor lejer der kaldes for lukkede lejer, med plast eller ståltætning i siderne, har jeg af og til renset lejet i benzin flere gange, efterfulgt af trykluft, og først derefter taget stilling om lejet gik godtnok, ved lige at give et lille pust med WD 40, hvis lejet derefter lyder fejlfrit, har jeg smurt det op i SKF hjullejefedt og sat plast eller stållukningerne i igen.
indtil nu er det gået godt.

Du kan også se på kuglerne om de er rustangrebne med mørkere fordybninger, og så er vi tæt på en udskiftning af lejet.

Plast og ståltætninger skal af og påmonteres med yderste forsigtighed,
da de har en tynd gummilæbe der ikke må beskadiges, ellers kan støv m.v. komme ind til lejet og destruere det hurtigere.

Der er generelt 3 ting som man altid skal bruge, når man arbejder med lejer og hydraulik/servoer, og det er:

1. Renlighed
2. Renlighed
3. Renlighed

Vask fingre inden du begynder med samlingen, så du ikke får sand med i det nye lejefedt.
Læg alt på ren avis ell. lignende i bunden af en papkasse hvor siderne er skåret ned til nogle få centimeter.

Held og lykke med arbejdet, men det er lidt bøvlet, hvis mai ikke kan få "Bæstet" op på en lift, men jeg gjorde det i fri luft med en AC værksteds dunkraft med løftehøjde på ca. 40-45 cm.

Hilsen

Flemming
Fl.
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Midtjylland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj