optimering af b18 mulighvis med b20 dele

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

optimering af b18 mulighvis med b20 dele

Indlægaf Rasmus Andersen » tirs feb 24, 2009 22:15 pm

hej alle nu er turen kommet til motoren i min kommende racer jeg vil bare hører om nogle havde nogle gode råd tuningen skal kunnet have fundet sted i 1965. jeg må ikke bruge toppen fra en b20 og jeg skal bruge dobbelte su karbs men vil hører om jeg kan bruge knasten fr en b20 til noget ... og hvad er der ellers af godde triks og meget gerne links og priser.

Med vnelig hilsen Rasmus
Rasmus Andersen
Bruger
Bruger

Re: optimering af b18 mulighvis med b20 dele

Indlægaf Jeppe » ons feb 25, 2009 16:50 pm

Rasmus Andersen skrev:hej alle nu er turen kommet til motoren i min kommende racer jeg vil bare hører om nogle havde nogle gode råd tuningen skal kunnet have fundet sted i 1965. jeg må ikke bruge toppen fra en b20 og jeg skal bruge dobbelte su karbs men vil hører om jeg kan bruge knasten fr en b20 til noget ... og hvad er der ellers af godde triks og meget gerne links og priser.

Med vnelig hilsen Rasmus

Hej Rasmus

Jeg antager at grunden til at du ikke "må" bruge toppen fra en B20 er at du skal til at køre historisk race. Fedt projekt. En A-knast fra en B20 er fuldstændig magen til en A-knast fra en B18.... Så der er ikke noget at hente, men du skal nok også kigge på en skarpere knast når du vil have SU'er på. Må man ikke bearbejde topstykket for så er der jo meget mere at hente end ved bare at knalde et B20-topstykke på (hvilket jeg vil mene ikke giver noget)

Men ellers kan du kigge lidt på hvad KG trimning kan tilbyde og hvad de gamle stag 1, 2 og 3 motortuningssæt tilbød http://volvo1800pictures.com/document/V ... atalog.pdf

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » ons feb 25, 2009 18:35 pm

Er der ikke forskel på hvad bilen kan være født med og hvad der er historisk korrekt? En ting er hvad Volvo tilbød, men en anden ting er hvad folk rent faktisk gjorde ved deres motore i 1965. Jeg vil mene at der var mange motorsport-teams, som satte noget vildere end dobbelte SU'ere på.

Som Jeppe skriver må alt hvad der så hedder R-sport vel være OK? Eller tager jeg fejl her?

Jeg kan ikke få dit link til at virke, Jeppe, men jeg fandt et andet, som også kan bruges:
http://volvo1800pictures.com/document/m ... 624-77.pdf

Der står også lidt omkring, hvad Volvo kunne tilbyde den gang.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » ons feb 25, 2009 18:39 pm

..Og I kan STADIG ikke indsætte links der indeholder ord som f.eks.
D O C U M E N T ...for så tror Volvosnak at vi skriver C U M altså den seksuelle betydning af ordet - på engelsk.. SUK!!..

Og dette problem har jeg jo tidligere gjort opmærksom på flere gange - men intet sker. Tilgengæld kan man stadig "ustraffet" skrive RØV - men IKKE A S S - uden mellemrum bliver det till * - Og VUPTI indsætter Volvosnak en stjerne! KANON FRISKT! :lol: - ka' du se logikken??..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » ons feb 25, 2009 20:50 pm

Det er da PISSE irriterende! (Se det kunne man også skrive..)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Rasmus Andersen » ons feb 25, 2009 21:58 pm

tak for svaret og lidt ekstra info.
jeg må ikke bruge et b20 topstykke men jeg må godt bearbejde mit nuværende

Rasmus
Rasmus Andersen
Bruger
Bruger

Indlægaf Dixie4y » søn mar 01, 2009 11:17 am

Hej Rasmus

Du skal have fat i en homologeringsattesten til din Volvo. (www.dasu.dk har muligvis en )
Om du isætter et B20 topstykke i din bil er der ingen der nogensinde blander sig i....men uanset hvad du vælger er det vigtig du "porter" både indsugning og udstødning samt får større ventiler i både i indsugning og udstødning.....du vil sikkert tro at et par større indsugningsventiler vil kunne suge mere benzin og derfor også yde mere, det vil den også...du skal dog tænke på at forbrændningen også øges, derfor skal du også have store udstødningventiler, for det er pissevigtig at din motor kan komme af med den ekstra varmen....husk det !!.....det lyder smart med kæmpe indsugningsventiler....men det holder ikke særlig længe - Mange motorer er brændt sammen pga den ekstra varme.....olien bliver ekstrem varm, oliefilmen brydes, og et splitsekund efter er nedtællingen til "meltdown" af din motor igang.....fem B20 motorer brændte jeg af på en sæson, jeg lyttede til et fjols, idag lytter jeg til en der som 12 årig tunede sin storebror knalleret....og han har ikke lavet andet siden....han har også sine fejl, langsommelighed !....han lavede en B20 motor til mig....den kører endnu og kun pga. store udstødningventiler, en kobbertoppakning, en for fed karburatorblandning ( for meget luft vil øge chancen for stemplerne til at detonerer ) og selvom det ikke er nødvendig, har jeg monteret en oliekøler ( stumper er pt rigtig billige i sverge, pga en svag svensk krone - portoen er dog bare ekstrem høj )

Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet.

....Iøvrigt er der en volvo 1800s tilsalg for under 30K i 1800 klubben....med danske papirer

Hilsen
Allan
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

optimering af B18 // 1000Hk

Indlægaf Bronco » fre mar 06, 2009 5:01 am

ØHHH Hr Rasmus -- Jeg bliver nødt til at spørge, for du har jo nu gang i 2 tråde her på volvosnak // vil det sige at du er ved at bygge 2 Volvoer. for i tråd 1, forespørger du jo om et bagtøj der kan holde til 1000 HK --- og nu snakker du om, historisk race og her er der selvf. ik.. tale om så mange hyp..heste......
sorry for min nysgerrighed -----------
Hilsen Niels..
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Rasmus Andersen » fre mar 06, 2009 10:46 am

Hej bronco jeg har ikke spurgt om noget bagtøj det er en anden jeg er kun igang med min historiske racer

MVH Rasmus
Rasmus Andersen
Bruger
Bruger

Re: optimering af B18 // 1000Hk

Indlægaf Ingemann » fre mar 06, 2009 10:51 am

Bronco skrev:ØHHH Hr Rasmus -- Jeg bliver nødt til at spørge, for du har jo nu gang i 2 tråde her på volvosnak // vil det sige at du er ved at bygge 2 Volvoer. for i tråd 1, forespørger du jo om et bagtøj der kan holde til 1000 HK --- og nu snakker du om, historisk race og her er der selvf. ik.. tale om så mange hyp..heste......
sorry for min nysgerrighed -----------
Hilsen Niels..

Det er en anden bruger ved navn "Kagesk"
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj