1997 S70 - Automatgear med "sjov" fejl

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

1997 S70 - Automatgear med "sjov" fejl

Indlægaf Peter_C » søn dec 27, 2009 22:47 pm

Hej

Idag skete der noget mærkeligt med min S70.

Den havde holdt stille fra d. 18 til d. 26 hvor vi kørte fra Midtsjælland til Svendborg. En tur på 125 km.
Så stod den så natten over i Svendborg, og da jeg ville ud og køre i formiddags skete følgende:

Jeg skulle bakke ned af en lang (20m) indkørsel der er så stejl at man skal holde bilen på bremsen hele vejen ned
Da jeg er nået ned giver jeg lidt mere gas for at bakke det sidste stykke ud på vejen.
Der var det ligesom at gearet ikke tog fat. Nærmest som om man kun havde 1/10 trækkraft til rådighed.
Jeg satte i D og konstaterede at det var det samme. Ingen umiddelbare mislyde af nogen art, kun en bil der meget nødig ville bevæge sig fremad.

Jeg fik krabbet den ind til siden, og slukkede motoren helt, ventede lidt og startede igen, hvorefter alting var som normalt.
Den har har til aften taget turen hjem til Midtsjælland igen, og jeg har ikke set/hørt mere til hvad det niu end var for en fejl.

Er der en der har et bud på hvad det var der skete ? Er det noget jeg skal tage (meget) alvorligt ?

Alle inputs modtages med tak

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Automatgear med "sjov" fejl

Indlægaf fugmann » man dec 28, 2009 9:37 am

Jeg har hørt om fejlen før - din bil har vist været i en form for "Limp me home" mode - mener at have læst om et lign. tilfælde andetsteds på nettet.
Jeg tror ikke, at det er alvorligt - ikke hvis det ikke gentager sig med jævne mellemrum.
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Peter_C » ons dec 30, 2009 15:32 pm

Tak for svar

Jeg har ikke set eller hørt mere til fejlen, så indtil videre bliver det betragtet som en enlig svale.
Kan man forvente at der ligger en fejlkode der evt. kunne kaste lys over hvad der skete ? ... for så vil jeg da bede pænt om at få den udlæst næste gang jeg alligevel er på værkstedet.

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nib » ons dec 30, 2009 15:47 pm

Mon ikke bare olien er løbet væk fra pumpen i gearkassen pga. den stejle bakke. Er der fejl på gearet lyser advarselslampen i instrumentbordet.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Balder » ons dec 30, 2009 20:34 pm

Fejlen du beskriver lyder som kørsel i "vinter" - måde . Måske er du kommet på kontakten , den skal bare trykkes ind , efter nystart er alt som det skal være...'

Mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Peter_C » ons dec 30, 2009 21:52 pm

@Olien løbet væk fra pumpen pga. den stejle bakke
Det er et godt bud. Godtnok er det hos svigerforældrene, og jeg har bakket ned af den mange gange uden problemer, men sidst var det mørkt (ikke nattemørkt men ret gråt gråvejr) og regnede, så det gik ikke ret stærkt, og jeg måtte også i D og køre lidt opad et par gange da jeg kom for tæt på knækfliserne. Alt i alt er det nok det længste jeg har "opholdt" mig på den nedkørsel, så hvis ellers sådanne automatiske gearkasser ikke er glade for skråninger, er det absolut muligt at det var det der skete.

@Vintermode
Det er rigtigt. Det føltes faktisk som vintermode ... bare værre. Jeg checkede knapperne. Jeg har 3 knapper, Eco Sport og Winter. Der var IKKE lys i gearlampen (den store orange pil) i instrumentbordet, så den kan ikke have være i i vintermode.
(Lampen blinkede heller ikke for at melde fejl !)

Jeg takker for alle de gode bud.

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Balder » tors dec 31, 2009 0:45 am

nib skrev:Mon ikke bare olien er løbet væk fra pumpen i gearkassen pga. den stejle bakke. Er der fejl på gearet lyser advarselslampen i instrumentbordet.

Det kan rent teknisk ikke lade sig gøre medmindre de er alt for lidt olje i gearkassen - så ville oljen skummer og der kommer et fejl med det samme. denne fejl bliver ikke slettet efter nystart.

Mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Peter_C » tors dec 31, 2009 11:27 am

Hmmm ... jamen så var det jo så nok heller ikke det ;-)
Der skulle - såvidt jeg kan se på pinden - være det olie der skal være, hvilket også underbygges af at den har kørt upåklageligt siden.

MVH Peter C:
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kragbak » tors dec 31, 2009 11:50 am

Hvornår har du sidst skiftet olie på din gearkasse?

Har du fået udlæst fejlkoder op gearkassen?

Jeg har én gang været udsat for at min er gået i "nødprogram" og der husker jeg det mere som om den låser i gearene.

Godt nytår!
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf nib » fre jan 01, 2010 21:53 pm

Her er Volvos beskrivelse af nødprogrammerne i automatgearet, som jeg læser det er der ikke tale om nødprogram, i denne situation.

När ett fel har uppstått i växellådan och registerats av styrenheten (permanent fel), aktiveras ett hjälpprogram för hantering av felet. Styrsystemet genomför då vissa åtgärder för att skydda växellådan och samtidigt ha kvar så stor körbarhet som möjligt. De lindrigaste felen aktiverar inte något hjälpprogram. Det finns olika program beroende på typ av fel.

Emergency mode I
Emergency mode II
Emergency mode III
Limp–home mode

Emergency mode I aktiveras vid mindre allvarliga fel och Limp–home mode aktiveras vid de allvarligaste felen. Om felet försvinner (intermittent fel) återgår styrenheten till normal funktion först vid nästa tändningspåslag.

Emergency mode I
-Varningslampan i kombinationsinstrumentet blinkar för vissa felkoder.
-Växellådan växlar på samtliga växlar med skickar ingen signal till lock–upsolenoiden vilket innebär att lock–upfunktionen uteblir.
-Ingen anpassning av växlarnas inslirningstider vid körning på höga höjder s.k. höghöjdskompensering (High Altitude Compensation) vilket kan ge försämrad växlingskvalitet.

Emergency mode II
-Åtgärder enligt Emergency mode I
-Ingen reducering av systemtrycket vid förflyttning av växelväjaren mellan växellägena P–R, N–R och N–D vilket ger hårdare inkoppling av växlarna.
-Ingen begäran om momentbegränsning från motorstyrenheten vid växlingar.
-Varningslampan i kombinationsinstrumentet blinkar

Emergency mode III
-Åtgärder enligt Emergency mode I och II.
-Ingen reglering av systemtryckssolenoid STH. Maximalt systemtryck hela tiden vilket ger hårda växlingar och hårdare inkoppling av växlarna i P–R, N–R och N–D lägen.

Limp–home mode
-Styrenheten avbryter aktivering av samtliga solenoider, vilket innebär att växling inte kan ske. Växellådan arbetar endast på 3:e växeln i läge 3 och L, 4:e växeln i läge D samt backväxeln i läge R. Växling kan endast utföras manuellt mellan 3:e och 4:e växeln samt backväxeln.
-Ingen reglering av systemtryckssolenoid STH. Maximalt systemtryck hela tiden vilket ger hårda växlingar och hårdare inkoppling av växlarna i P–R, N–R och N–D lägen.
-Varningslampan i kombinationsinstrumentet blinkar.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj