Effekt problemer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Effekt problemer

Indlægaf Mortenaa » tirs mar 30, 2010 23:35 pm

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Volvo V70 T5 som dog driller lidt med effekten.

Da jeg købte bilen var der en fejlmelding i display (udstødningsgasser, service kræves), med mit beskedne kendskab til motormekanik gik jeg ud fra der var en fejl på en lambdasonde.

Symptomerne var at den ikke tog ordentlig gas hvis man f.eks. trådte gassen ned og skiftede gear og derefter trådte gassen ned igen (der gik lidt tid inden den igen tog fat) derudover var der nogen host og hak ved koldstart hvor den hakkede lidt 10 - 30 sek. inden den kørte rent.

Jeg tog i dag bilen til Volvo som lavede en test på fejlkoder som bl.a meldte problemer på cyl 1 og 4 og ved valg af løsningsmuligheder i deres program var der flere muligheder som luftmængdemåler, lambdasonde, "for meget olie"??, defekte indsprøjtningsdysse"r" og et par stykker mere.
Fejlkoderne blev nulstillet og de kom ikke igen, heller ikke på turen hjem eller efter den første koldstart (som igen var med lidt hakken)

Bilen fik et service hvor olie blev skiftet, tændrør skiftet mm (150.000 km service). Tændrør blev skiftet da en "senior" mekaniker kom over og så på udstødningsmålingen og sagde der ikke var problemer med sonderne og det formentligt bare var tændrør der skulle skiftes. Dog mente han jeg skulle fylde lidt "rense halløj" i benzinen hver gang jeg tanker bare lige for at få evt. snavs væk.

Fra tidligere problemer er jeg nu begyndt at teste min bil jævntligt i acceleration og dette gøres med stopur og i intervallet 80 - 120 i 3. gear. Testen blev lavet på Volvoen og på vej til Mek. var tiden 5.41 sek. og efter mek. 7.09 for samme test, har set hos trimfirmaet BSR, at standart t5 bør ligge på 4,8 i denne test.

Det var meget tekst men håber der måske er en derude som lige kan trylle et bud på en årsag til problemet evt. selv har prøvet noget lign.

mv Morten
Skal det være bil skal det være Svensk hmm Kina-spyker-eller hvad det nu ender med.
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Sydfyn

Re: Effekt problemer

Indlægaf Volvo4life » ons mar 31, 2010 19:43 pm

Jeg forstår muligvis dit indlæg forkert, men bilen har ingen fejl(koder) eller problemer nu andet end du synes den er lidt sløv?

Hvis der ikke er nogle symtomer eller fejlkoder så må du jo ofre en tur på rullefelt for at få et evt problem på skrift.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Mortenaa » lør apr 03, 2010 0:00 am

Hej Volvo4life

Jeg behøver ikke et rullefelt for at få det på skrift, da der tydeligvis er problemer med effekten og det kan rullefeltet ikke løse men "kun" fortælle mig hvor stort problemet er.

Bilen, som tidligere nævnt, er std. sat til ca. 4,8 sek for denne simple 80-120 test og det bedste jeg kan nu er ca. 7,1 hvilket er noget der ligner 33 % ringere end std.

Nyt siden sidst: På en længere tur til Tyskland i går kom der den oprindelige fejl (udstødningsgasser service kræves) den forsvandt dog efter et kort stop på en tankstation. ??

Håbede der var nogle der havde haft et problem med evt. lambdasonde eller luftmassemåler og måske kunne kende symptomerne.

mvh Morten
Skal det være bil skal det være Svensk hmm Kina-spyker-eller hvad det nu ender med.
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf quark » lør apr 03, 2010 8:47 am

Nu har jeg ikke den store viden iden for Volvo. Men jeg er ret sikker på at den lamda sonde der sidder i din bil kun bliver brugt i cruise forhold og ikke i wot forhold, så derfor tror JEG godt du kan udelukke at det er din lamda sonde der er skyld i effekt tabet. Det skal dog sige at hvis det er en en lamdasonde af typen wideband, så kan den faktisk godt styre blandingen ved Wot, men igen det tvivler jeg nu på. Når der mangler effekt på en turbo bil, så kan det være 3 ting. Boostleak, tændning, eller for meget benzin. (For lidt benzin og du havde allerede smeltet et stempel) Når nu volvo har gået tændingen igennem og du har størrere problemer når den er kold end varm, så vil jeg mene at den får for meget benzin, da motorstyringen iforvejen dumper benzin ind ved koldstart. Hvis du tager den på rullefelt, så kan du få målt den med et wideband ur i udstødningen, det kan fortælle hvad blandingen ligger på ved wot. Typisk tegn på for meget benzin er at bilen er doven at køre i, og er længe om at tage gassen. Hvad der så giver for meget benzin kan være mange ting, men det at den melder fejl på din lamda, kan faktisk skyldes at motorstyringen tror din lamda er i stykker, da den hele tiden læser extrem fede forhold fra motoren af. Noget at gå efter er defekte benzindyse(r), for højt benzintryk, defekt luftmængde måler eller map, defekt/fejljusteret TPS.

Hvis der er nogen herinde der med sikkerhed kan sige at det er en wideband sensor den bruger som lamda, så kunne det godt være den, men som sagt før har jeg ikke den store specifikke viden om volvo.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1852
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf johnson » lør apr 03, 2010 12:21 pm

Nu kører du vel på noget ordentligt benzin? - for, at få ordentlig speederrespons og ordentlig effekt skal du have oktan 98/99. BSR's tal er opnået med høj-oktan.
johnson
Superbruger
Superbruger

Indlægaf quark » søn apr 04, 2010 7:49 am

Joh du har da til dels ret, men så meget effekt ville han nu ikke tabe ved at køre på oktan 95, samt det ville heller ikke give ham problemer når bilen er kold.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Lass » søn apr 04, 2010 12:05 pm

Hvis du ikke allerede har det, så monter et ladetryks manometer/ur. (Volvo's fabriks monteret ur er efter min mening ubrugligt.)
Og se hvad der sker med dit ladetryk. Lyder som om den ikke giver fuldt ladetryk. Dette kan have mange oversager, tændingsbanken, vacuum halløj, tændsystemet.Etc.

Mit bedste råd er at køre en tur på rullefelt og få klarhed over om der overhovdet er et problem.

Min personlig erfaring med en 740 turbo er:

De første 14dage man har bilen synes man at den accelrerer som "en vild tyr , der har fået et los i løgne". Derefter vænner man sig til det, og man synes derefter at den er blevet noget sløv. Jeg har også lavet målinger med stopur. Og jeg kunne få den til accelerer 0-100km/t med std setup, fra alt mellem 8sek til 12-13sek. Vejens hældning, vind , hvordan man skifter gear, Osv har stor betydining for tidsmålingen.
Lass

Indlægaf Mortenaa » søn apr 04, 2010 15:50 pm

Jamen tak for alle svar.

Jeg er ikke klar over hvilke måleområde der er på sonderne (der er 2).

Jeg kører på V-power "99 okt." samt et renseprodukt 1 del på 60 liter som jeg fik besked på fra Volvo.

Nu har jeg ikke gennemprøvet tryk/vaccum-systemmet så der kan godt være fejl i dette. Til at begynde med troede jeg der var tale om et nødprogram (som eks.vis ville komme ved tændingsbanken mm.) men er lidt i tvivl da dette vel burde være at se ved en fejlkodeudlæsning ??

Vil sige det der tiltaler mig mest lige nu er "quark`s ide til en for fed benzin blanding, den giver bare bedst mening håber så på et værksted som kan tjekke disse forhold "har lige fået oplyst at det værksted jeg bruger ikke er særlig godt øv.

Er der nogle som kender til et ekspert værksted i Volvo på fyn ??

vh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf quark » søn apr 04, 2010 17:33 pm

Expert værksteder findes ikke....

Du kan måle på din sonde med et voltmeter hvis det er en narrowband sonde vil den ligge imellem 400-500mv for et blandingstal på 14.7. Den skal ligge om svinge mellem 400-500mv. Hvis den ligger alt for højt 800-1000mv så vil det give en for fed blanding.

For en wideband sonde plejer den at ligge imellem 0-5v hvor 2.5 ligger omkring 14.7. Men det er der ingen fasteregler for, da der findes en masse typer sensorer. Tror at en Volvo ville køre med Bosch hvis det endeligt var.Kig lidt på den her side http://www.airfuelmeter.com/english/lsu4_en_sensor.htm

Jeg syntes du skal prøve at finde ud af hvilken type sensorer der sidder i. En narrowband har mellem 3 og 4 ledninger og en wideband omkring 6.
Billede
Volvo S80 T6 Familiebil
Supra 3.0i Turbo Legetøj
quark
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf chrjen » søn apr 04, 2010 19:53 pm

Hej Morten.

Hvor bor du henne ???

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve din bil.
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf Volvo4life » søn apr 04, 2010 20:44 pm

Få nu bilen på rullefelt for at se om der er et problem eller ej.

Du kan ikke bruge de tal du snakker om til noget som helst. Der er alt for mange fejlkilder.

Ifølge BSR:

Volvo V70 T5 2000-2001 250hk
Standard ydelse 260hk / 353Nm (sjovt så voldsom en std t5 2000 er ifølge BSR) 80->120 i 3.gear manuelt: 4.8 sek.
Trin 3 319hk / 427Nm 80->120 i 3.gear 3.8 sek.

AutoWeek 31.3 2000
Test af Volvo V70 T5 2000 250hk 330Nm manuel gear.
80->120 i 4.gear 3.8sek !!!!!!!!!!!!!!
80->120 i 5.gear 6.3aek

Og lige et fra bilmagasinet:
Ford Focus 2.5 RS 305hk / 440Nm
60->100 i 4.gear 4.5sek
80->120 i 5.gear 5.7sek

Med baggrund i dette burde jeg så kunne konkludere at:
1. Mortens V70er er meeeeget langsom.
2. BSR gør de bil langsommere end en standard, ved at give den flere heste.
3. 1400kg Focus RS 305hk mod 1600kg V70 250hk giver stort set ingen forskel.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Mortenaa » man apr 05, 2010 10:34 am

Hej Chrjen

Jeg bor på langeland hvor bor du ??

Hej Volvo4life

Jeg vil gerne have bilen på rullefelt men jeg vil gerne have den køre ordentligt inden så ikke jeg spilder "hvad det nu koster" for at få af vide at bilen kun har (mit gæt: 180 - 200 hk) når jeg nu ved den ikke er iorden.

Dit regnestykke med ford focus kan jeg ikke forholde mig til da jeg ikke har haft en focus, og om BSR`s tal holder ved jeg heller ikke (men et eller andet sted skal man jo starte) men der flere ikke diskuterbare fakta som et rullefelt ikke ændre ved.

Har haft Saab og Volvo hele mit liv og sidste var en 9-3`er llt med 150 hk som faktisk gjorde 80 - 120 på 7,3 imod Volvo 7,1 som burde have "100 hk mere og 90 Nm mere dette er så fabriksdata". og om testen er fejlbehæftet jo det er det hele jo selv ejere af rullefelt bekæmper hinanden med hvem der har mindst fejlmargin samt der er flere metoder at effektmåle på. Havde en Saab 9-5 på rullefelt som blev brugt som demovogn til et Saabtræf han kunne lave en test der gav bilen alt fra 190 Hk til 347 Hk afhængigt af indstilling den "efter hans mening rigtige effekt var så 267 Hk" men som han sagde havde han haft flere biler som kom fra andre rullefelter som han ikke kunne give den "forventede effekt" og han mente det hang mest sammen med valg af måle metode, ved så godt effekt hele tiden kan ændre sig men det var hvad han sagde.

Jeg har en BSR-boks (det er så i den forbindelse jeg ser deres opgivelser) liggende til bilen som jeg bare ikke vil programere før bilen kører ordentligt, så var planen så, at jeg skulle på rullefelt og have lavet 2 tests
hvor den ene bliver org. og den anden tages når bilen er monteret med denne "chip/program" for at se om det lever op til det man lover fra BSR.

Så det er altså ikke for at være på tværs men jeg vil ikke spilde penge på noget jeg VED ikke er iorden den effektkurve har jeg ikke noget at bruge til, med mindre man kan fejlsøge på et rullefelt og man den vej rundt kan finde fejl som kræver belastning af motor for så er sagen jo en anden.

Den "sjove" test var naturligvis hvis der var en anden der havde en tilsvarende bil.

mvh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Klågem » man apr 05, 2010 12:50 pm

Brug en dag sammen med familien. Og kør en tur til fjerritslev. Op til rh-motorsport.dk lad dem rulle bilen. Og så kan de jo optimere den bagefter hvis du ønsker dette. De finder hurtigt fejlen hvis der er nogen. Den BSR boks du har kan du bruge som brevpresser. For den er ikke mere værd. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der har fået en BSR-boks/chip. Og bilen har ydet det som de opgiver
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » man apr 05, 2010 13:24 pm

Enig med Klågem. Du kan ikke bruge dine tidsmålinger som sandhedsvidne, da det er meget svært at etablere laboratorieforhold til den slags. Og BSRs box bør du returnere og få pengene igen for. Hvis du skal have optimeret bilens computer bør du gå udenom BSR. RH-Motorsport nyder stor tillid hos Volvofolket, men det gør det svenske Autotech Motorsport også.

Få den op på et rulle felt, få den tilsluttet de rigtige måleinstrumenter, så vil et expertværksted som fx RH kunne aflæse, hvad der evt. er galt med den. De måler jo på alle målbare aspekter mens rulleriet foregår, og med den viden de har, vil de også kunne diagnosticere problemet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Mortenaa » man apr 05, 2010 17:50 pm

Lydder spændende med RH, men hvordan ordner de progrmeringen med lodning eller hvad ??

Er lidt tilhænger af en til/fra funktion som BSR-boksen har (regner med at man snart vil kunne tjekke om bilen er chippet i synshallen).

mvh Morten
Mortenaa
Moderat bruger
Moderat bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj