Olieskift på gearkassse V70 D5 aut.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieskift på gearkassse V70 D5 aut.

Indlægaf mfuglsang » tirs sep 28, 2010 16:42 pm

Hej.

Jeg har en V70 D5 med automatgear. Bilen er fra 11/2007, og kører som en drøm..
Det eneste minus er, at den giver et træls ryk nogle gange når den skifter ned i 4. gear, og lyder det som om den skifter 2 gear når den skifter fra 2. til 3., men den skifter kun det ene.

Jeg har idag hørt på at få skiftet olien. Jeg sagde, at jeg gerne vil have en bestemt olie på, og det var ingen problem fra værkstedets side. Men de kan selvfølgelig ikke give nogen garanti når ikke det er den olie de er vandt til at hælde på.
Jeg har læst mig frem til, at det nol er Castrol Transmax - Z jeg skal have på den. Er i enige med mig i det, eller er der andre bedre alternativer.

Jeg håber det kan hjælpe på min gearkasse, da jeg er virkelig glad for bilen, men hader når der er noget som ikke kører optimalt..

På forhånd tak.
Mvh. Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Re: Olieskift på gearkassse V70 D5 aut.

Indlægaf kalby » tirs sep 28, 2010 19:36 pm

Jeg mener ikke at Transmax Z er anvendelig volvo's 6 trins aut gear. Den kører med MPM olie. Kassen skal skylles igennem og det koster 10 12 ltr olie.
Det er vel en 6 trins kasse du har på med lock up.
Det at du mærker at den skifter 2 gange hver gang den skifter gear, og som den låser gearet når den har skiftet. Dvs den kører over converter først, for derefter at trække direkte.
Min gør det samme, og er måske mere mærkbart i nogle gear end andre. Min skifter meget blødt i alle gear, der er dog osse ny gearkasse på.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf mfuglsang » tirs sep 28, 2010 20:40 pm

Jeg mener ikke at Transmax Z er anvendelig volvo's 6 trins aut gear. Den kører med MPM olie.

Okay.. Jeg syntes ellers at have læst flere stedet, at det er den folk mener er den bedste. Men kan det have noget med at gøre, at det er til V70'ere som er en model ældre med 5-trins?
Kan andre bekræfte om transmax-Z ikke kan bruges til min 6-tins?
Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at få hældt noget på som ikke fungerer, men omvendt vil jeg gerne betale noget ekstra for at få det bedste af det bedste.. :)

Det at du mærker at den skifter 2 gange hver gang den skifter gear, og som den låser gearet når den har skiftet. Dvs den kører over converter først, for derefter at trække direkte.

Det er kun mellem 2. og 3. gear den gør det. Det lyder nærmest som om at en skifter 2 gear efter hinanden, men den skifter kun 1 gear.
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs sep 28, 2010 22:24 pm

mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf mfuglsang » ons sep 29, 2010 11:01 am

Jeg har lidt svært ved at finde min model derinde. Men tror jeg fandt den rigtige. Der kan jeg se de skriver Transmax -E som Ulrik skriver.

Men er der nogen der har erfaring med denne olie i forhold til den de bruger på værkstederne (en eller anden olie der står volvo på)?
Jeg har ikke læst om nogen der anbefaler Transmax-E, men kun transmax-Z. Men det er måske ikke så mange der har erfaringer med den nyere model endnu?
Men hvis ikke transmax-E er bedre end volvo's egen, kan jeg jo ligeså godt lade værkstedet bruge denne. :)
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons sep 29, 2010 18:47 pm

Årsagen til at jeg bruger Transmax Z er, at mit værksted, Autohjørnet i Espergærde, anvender det som det bedste produkt. Ligesom der anvendes andre Castrol produkter. Og min bil har en 5 trins tomatkasse fra 2002, made in Japan. Så kasse og olie passer sammen.

På et eller andet tidspunkt har Volvo fået lavet nogle olier hos Castrol, som er godkendte Volvo olier, men ikke så konsekvent som fx VW og Mercedes gør det. Så hvis man leder lidt kan man finde Volvo olier.

Du går ikke galt i byen ved at bruge Volvos egen. Men hvis nu du ikke lige befandt dig i nærheden af et Volvo værksted, ville du kunne skifte olie med et Castrol produkt, som iøvrigt kan sammenlignes med andre produkter af ledende oliefabrikanter. Og der er ingen tvivl om, at Transmax E er noget af det bedste, du kan få fingre. Måske er det også Transmax E der findes i Volvos dunke, men der får du så måske lov til at betale noget ekstra.

Hvis kassen har kørt over 100.000 km vil jeg anbefale, at du får den skyllet igennem. Værkstedet vil nok øffe lidt, men det er din kasse, og hvis du planlægger at beholde bilen nogle hundredtusind km, så bør du skylle den igennem. Dertil skal lige siges, at jeg ikke kender noget til din kasse, så måske skal den slet ikke skylles, så det bør du måske lige undersøge først, eller også kan det være Klåge M eller B Alder ved noget.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf mfuglsang » tors sep 30, 2010 9:16 am

Tak for godt svar Ulrik.

Jeg har snakket med Volvo i Fjerritslev, og det er ikke noget problem med dem, at jeg selv kommer med noget olie som jeg gerne vil have hældt på. Men som de siger, kan de jo ikke stå inde for det, da det muligvis ikke er den samme olie som de bruger.

Jeg spurgte dem hvordan de gør når de skifter olien, og jeg fik af vide at de starter motoren, så gear-kassen snurrer. Når olien er varm, tappes den af, og der hældes nyt på indtil det er rent det de tapper af..
Lyder det ikke som den rigtige måde i jeres ører?
Han mente der skulle bruges mellem 10 og 14 liter olie.

Men Ulrik - forstår jeg dig rigtig, at du også mener det er Transmax E jeg skal have på min gearkasse, hvis jeg vil have det bedste??

Forresten.. Hvor køber jeg billigst Castrol olie?

På forhånd tak.
Mvh.
Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf jimDK » tors sep 30, 2010 11:07 am

Almindeligt motorolie køber jeg hos http://www.mapodo.de

Kan se de har Castrol Transmax Z til 15,20 € / 1 L

(Jeg har ikke automat, så det ved jeg ikke noget om.).

mapodo er billige og hurtige (og iøvrigt meget udbredt, på diverse forums).
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf mfuglsang » tors sep 30, 2010 11:49 am

Tak for svar..

Kan desværre se, at de ikke har transmax E :(

Andre forslag?
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf jimDK » tors sep 30, 2010 13:45 pm

XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Umulius » fre okt 01, 2010 0:16 am

Godaften Mfuglsang
kan ses i skriver lidt ang olie til gearkasse hvor man kan får det henne , kan ses af man godt kan får det inde ved Mekonomen med det koster bare kasse desværre :shock:
20 liter dunk koster 4500 kr for transmax E :o
Mhv Carsten
ingen bil lige p.t
Tidligere biler:
S 70 TDI man .årg 97 nu med US lys i bliklygte
760 2,3GLE man. årg 87
S70 2,5GLT man årg.99
div. vw model alt fra golf II til passat og Sharan
Fejl køb Peugeot 405 årg 89 1,9
Umulius
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Shadows » fre okt 01, 2010 7:19 am

Umulius skrev:Godaften Mfuglsang
kan ses i skriver lidt ang olie til gearkasse hvor man kan får det henne , kan ses af man godt kan får det inde ved Mekonomen med det koster bare kasse desværre :shock:
20 liter dunk koster 4500 kr for transmax E :o

Nu skriver du Transmax E, du mener Z eller... ?

Jeg har også Transmax Z på min gearkasse, baseret på anbefaling af værkstedet. (Samme som Ulrik Friis's) Værkstedet bruger bl.a. denne olie frem for Volvos egne, pga. de har fået den erfaring at der ikke er de samme problmer med gearkasserne, som hvis de brugte den olie som Volvo anbefalinger.
Jeg havde det også på min forrige V70R lige fra jeg fik den og de ca. 80 tKM jeg havde den i. Skiftede 2 gange.

Mht. prisen, så husker jeg at jeg ca. gav i omegnen af 2500,- for ca. 15 l. Transmax Z og så arbejdet med gennemskylning.
Og det er altså på en værksted i Nordsjælland :wink:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf mfuglsang » fre okt 01, 2010 8:27 am

Nu skriver du Transmax E, du mener Z eller... ?
Jeg har også Transmax Z på min gearkasse, baseret på anbefaling af værkstedet. (Samme som Ulrik Friis's).

Ifølge Castrol, anbefaler de transmax E til min gearkasse (fra 11. måned 2007). Jeg ved ikke om de anbefaler noget andet til din - er det evt. den "gamle" model du har?

Her ses, at castrol anbefaler Transmax E til en V70 2,4 D5 fra 2008. Eller har jeg fået forkert fat i noget?
Hvor kan jeg egentlig se om min er en D5244/136 kW :?:
http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=71&sector=1&category=6&subset=290&modelyear=&vehicle=48912
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Klågem » fre okt 01, 2010 20:01 pm

Hvorfor bruger du ikke bare den olie som Volvo i Fjerritslev vil hælde på. Som de selv siger står de ikke inde for noget når du selv har olien med. Men det gør de når det er deres olie de bruger.
Og så tror jeg du har misforstået noget mht. olieskift.
Volvo i Fjerritslev skyller gearkassen igennem som det står foreskrevet i vadis.
De tager det ene rør af på oliekøleren og så bliver olien kørt den vej igennem så al den gamle olie kommer ud.
Og prisen på små 2000 kr incl. alt er vel ikke dyrt for sådan en omgang.
14 l. olie. 3 O-ringe og 1 times arbejde. Samt tilslutning af computer
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » fre okt 01, 2010 20:11 pm

Tak for svar.

Hvorfor bruger du ikke bare den olie som Volvo i Fjerritslev vil hælde på. Som de selv siger står de ikke inde for noget når du selv har olien med. Men det gør de når det er deres olie de bruger.

Det er kun fordi jeg regner med et bedre resultat hvis jeg bruger f.eks. castrol transmax E. Efter hvad jeg hører folk mener om transmax på deres volvo-kasser, så skulle det vel være det bedste man kan hælde på.
Og når Volvo i Esbergærde også bruger den, kunne der jo nok godt være noget om det..
Men omvendt aner jeg ikke hvad der er i de dunke der står volvo på - om det evt. også er transmax E..
Men jeg kan nu ikke se hvad der skulle kunne ske ved at bruge den, selvom volvo i Fjerritslev ikke garanterer for noget. Jeg tvivler nu også på man får dem til at dække hvis der skulle ske noget med gearkassen efter olieskift - for hvad skulle olien kunne være skyld i???

Og prisen på små 2000 kr incl. alt er vel ikke dyrt for sådan en omgang.
14 l. olie. 3 O-ringe og 1 times arbejde. Samt tilslutning af computer

Nej den pris er der nu ikke noget i vejen med. Det har nu heller ikke noget med pris at gøre, at jeg hellere selv vil komme med transmax E. For rent faktisk bliver det dyrre på den måde. Alene indkøb af transmax E løber over de 2000 kr.. :shock:

Men alt i alt vil jeg bare gerne have det bedste resultat. Jeg vil hellere ofte noget ekstra hvis det betyder, at jeg får noget ud af det. Min gearkasse har trods alt gået over 250.000 km, så den skal nok sørges godt for.. :)
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj