flush af auto trans

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

flush af auto trans

Indlægaf Smith » ons mar 23, 2011 23:02 pm

Er der nogen der kender til produktet Seafoam Trans Tune eller lignende. Jeg har set på en amerikansk hjemmeside at det kan rense automatgearkasen for urenheder og måske afhjælpe lidt hårde gearskift. Link http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-P80/ ... -374-5849/

Jeg kører i en V70 1997 med AW50-42 automatgear. Jeg har lavet et olieskift, den fulde version med henved 14 liter olie, der løbende skiftes til al olien er rød og fin. Det hjalp lidt men ikke tilstrækkeligt. Mit problem er når jeg træder for hårdt på speedere, så kommer der nogle lidt hårde skift. Hvis jeg lige inden forventet skift letter lidt på gaspedalen kommer skiftet mere blødt. Der optræder også nogle lidt mærkelige ryk når jeg slipper speederen.

Jeg tænkte at jeg kunne give en rensning en chance. Det er jo noget billigere end en gearkasserenovering.

hilsen

Ole
Smith
Ny bruger
Ny bruger

Re: flush af auto trans

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 25, 2011 0:14 am

I USA kan du købe ekstremt ringe kvalitet olier. Derfor kan du også købe ekstremt mange forskellige tilsætningsstoffer til olie og brændstof.

Sådan er det heldigvis ikke i Europa - endnu da.

Måden at vedligeholde din gearkasse på er at få den gennemskyllet med gearkasseolie. Man presser den nye olie igennem kassen indtil olien der kommer ud er ren. Der bruges ca. det dobbelte af hvad der kan være i kassen + et par liter. Jep, det koster en slat, men hellere forebygge end stå med en regning på kr. 40.000 for en ny kasse. Et skift til Castrol Transmax Z giver dig 60-80.000 km afhængig af hvor meget du belaster kassen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Morten VJ » fre mar 25, 2011 13:59 pm

Giv det lidt tid.
Da både motorstyring, og gearkasse styring.
Har en adaptions funktion, dvs. den tilpasser sig køre stil og alm. slid.
Da du har skiftet olien, så skal motor, og gearkasse tilpasse sig. den nye olie gearskifts kvaliteter!
At skiftene er hårde ved fuld gas, det er helt normalt!
Dels mindsker det sliddet på gearkassen, og du har jo givet komandoen jeg vil have max. accelration!
Og desværre så kan en motor der ikke kører optimalt give nogle underlige gearskift.
Noget man også bør tænke på.
Inden man dømmer gearkassen som værende død!!

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Smith » søn mar 27, 2011 22:07 pm

Hej igen

Tak for jeres svar.

Jeg er enig i at olieskift er en god ting det har før hjulpet mig. Jeg syntes dog jer har givet den noget tid efter at jeg skiftede og faktisk var det bedre i begyndelsen i forhold til nu. Til det med hårde skift vil jeg sige at det er ikke normalt det som min gearkasse gør, det er sku for hårdt. Det virker som om at et stempel hænger lidt og så pludselig kommer det. Jeg havde noget tilsvarende med min ZF4HP gearboks på min 740, her hjalp en total adskillelse og rensning af ventilsystemet (valvebody). Dengang havde jeg ingen anden udvej og tænkte at jeg lige så godt kunne prøve. Så dårlig er min nuværende gearkasse dog ikke endnu, at jeg vil tage den chance det trods alt er for en hjemmemekanikker at åbne ind til de vitale dele.
Så vidt jeg har kunne læse mig til er der en af solenoiderne der netop skal sikre at trykket reduceres op til et skift, måske er det den som er problemet? Jeg har også set eksempler på nettet hvor de har hængt og man mekanisk har renset dem. Det var derfor jeg tænkte at en flush med et lidt kraftigere middel måske ville hjælpe.

Jeg må se tiden an, evt prøve med en anden olie (selv om den fyldte i sidst var volvos original olien).

... og som du skriver Morten, så burde jeg måske også checke min motors funktion, men hvor skal man starte? hvad spiller ind?

hilsen

Ole
Smith
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj