Volvo V50 - gassede op af sig selv med hvid røg

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V50 - gassede op af sig selv med hvid røg

Indlægaf MBF » søn aug 07, 2011 11:42 am

Hej alle,

Jeg har en Volvo V50 2,0 diesel - 5 år og 155.000 km som i går gav mig noget af et chok.
Pludselig efter jeg havde gearet ned for at dreje tog den af sig selv omdrejninger, mange opdrejninger med hvid røgudvikling. jeg kørte ind i rabatten og slukkede og tog nøglen ud - men motoren forsatte med at kører op og ned i omdrejninger endnu et minuts tid EFTER nøglen var taget ud - stadig med meget hvid røg og varmeudvikling fra motoren. Bilen havde olie og vand (tjekker bare 5 dage siden) og har det i øvrigt stadig - der var ingen tegn før som fx at den var varm eller nogle fejlmeddelelser eller ujævn mortorgang. Den er nu bugseret på værksted - men jeg tænke på om der er nogle herinde som har oplevet noget lignende eller som måske har en ide om hvad der er grunden til denne opførsel? Og er motoren brændt af?

Mange tak for jeres indlæg.

Mvh
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Re: Volvo V50 - gassede op af sig selv med hvid røg

Indlægaf Morten VJ » søn aug 07, 2011 18:04 pm

Det kan være at turboen er stået af, og smider olie i udstødningen, og i indsugningen.
Motoren æder sin egen olie og kører videre på den.
Hvis man ikke får kvalt den i tide, så kan resultatet være en overdrejet motor.

Men det er rent gætværk, hvad der forårsager olien i indsugningen.
Jeg er dog relativ sikker på at motoren har kørt på sin egen motorolie.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Carstens80 » søn aug 07, 2011 19:40 pm

Tror det samme som Morten, jeg så engang en HT. bus der lavede samme nummer og den stoppede først da der ik var mere olie på :shock: chauffør og passagerer var smuttet over på den anden side af gaden :?

//Carsten
Nuværende bil
XC60.AWD 2018.

Tidligere
144 gl 1974 /244 gl 1976 / 745 gle 1986 / 240 turbo 1986 / 850 gle 1995 / 855 gle 1995 /
S80 2001 / xc70 2005 / S80 2007 / S80.V8.AWD 2007 / S60 2011/V60 2011 /XC60 2018
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Klågem » søn aug 07, 2011 20:38 pm

Morten VJ skrev:Det kan være at turboen er stået af, og smider olie i udstødningen, og i indsugningen.
Motoren æder sin egen olie og kører videre på den.
Hvis man ikke får kvalt den i tide, så kan resultatet være en overdrejet motor.

Men det er rent gætværk, hvad der forårsager olien i indsugningen.
Jeg er dog relativ sikker på at motoren har kørt på sin egen motorolie.

MVH

Morten

Enig
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf MBF » søn aug 07, 2011 21:18 pm

Mange tak for jeres svar - det lyder alvorlig og ikke mindst dyrt...
Må indrømme at jeg også var smuttet ud af skidtet og søgt i dækning - det var en temmelig vildt oplevelse.
Med chance for at lyde som en blondine så mener jeg ikke der er en turbo i bilen. Det er en 2,0D fra 2006 med 136hk. Det er i hvert fald hvad forhandler oplyste mig, da jeg anskaffede den for bare 9 måneder siden :(

@Morten - du skriver at hvis ikke den bliver kvalt i tide kan overophedningen forsager en overdrejet motor - hvad mon "i tide" dækker over? - det tog vel ca. 2 minutter fra den startede med at tage omdrejninger til den døde - og den havde stadig både olie og vand da det var overstået. Jeg forstår bare ikke at der ikke var nogen form for unormalitet før den ud af det blå begynder at tage opdrejninger. Jeg må indrømme at jeg frygter en død motor og venter med angst på at værkstedet åbner i morgen så der kan blive afsagt en dom.

Mvh
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf Hovn » søn aug 07, 2011 21:44 pm

Hej Mai

Jovist er der turbo på din bil og jeg er enig med de andre i deres vurdering af hvad der er sket.

En turbo kan godt feks. knække en aksel uden egentlig foregående varsel og turboerne på S40/V50 diesel er vist ikke helt så pålidelige.

Med overdrejet motor menes, at motoren tager så mange omdrejninger, at der til sidst sker et eller andet med den. Det kan være en plejlstang ud igennem siden på motorblokken i værste fald.

Men det er jo ikke sikkert det er gået så galt. Du skriver ikke noget om hvad der skete bagefter. Kunne det starte igen?
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf MBF » søn aug 07, 2011 22:08 pm

God så ved jeg det - Mange tak - så har ham forhandleren ikke haft for meget styr på det.
Efter jeg havde taget nøgler ud kørte motoren ca. 40-50 sek. hvor omdrejningerne gik op og ned - sidst aftog de langsomt og bilen stoppede - der var ikke nogle banke lyde eller "unormale motor lyde " ud over omdrejningerne og at bilen kørte uden nøgle (hvilket er rigeligt for mig). Efterfølgende var den selvfølgelig meget varm. Så den fik lov til at køle lidt af - men den kunne efterfølgende ikke starte - men det lød normalt når jeg forsøgte at dreje nøglen - altså det lød som om motoren blev trukket med rundt uden mislyde og uden at starte desværre..
Det så dog ud til at der faktisk var mere olie i end normalt da jeg igen måle oliestanden. Jeg prøvede at par gange for at se om det var vand, men ingen vandperler eller hvidt skum - kun sort olie. Men synes det er mærkelig at der er efter sådan en tur er mere olie på - men det må jo så være turboens olie eller hvad?

Mvh
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf Bronco » søn aug 07, 2011 22:34 pm

Please husk at fortælle hvad dommen/resultatet af undersøgelsen bliver ?
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Morten VJ » søn aug 07, 2011 22:39 pm

MBF skrev:God så ved jeg det - Mange tak - så har ham forhandleren ikke haft for meget styr på det.
Efter jeg havde taget nøgler ud kørte motoren ca. 40-50 sek. hvor omdrejningerne gik op og ned - sidst aftog de langsomt og bilen stoppede - der var ikke nogle banke lyde eller "unormale motor lyde " ud over omdrejningerne og at bilen kørte uden nøgle (hvilket er rigeligt for mig). Efterfølgende var den selvfølgelig meget varm. Så den fik lov til at køle lidt af - men den kunne efterfølgende ikke starte - men det lød normalt når jeg forsøgte at dreje nøglen - altså det lød som om motoren blev trukket med rundt uden mislyde og uden at starte desværre..
Det så dog ud til at der faktisk var mere olie i end normalt da jeg igen måle oliestanden. Jeg prøvede at par gange for at se om det var vand, men ingen vandperler eller hvidt skum - kun sort olie. Men synes det er mærkelig at der er efter sådan en tur er mere olie på - men det må jo så være turboens olie eller hvad?
Mvh
Mai

Det er en viktig oplysning til værkstedet der skal finde årsagen, til havariet.
Der er kun 3 væsker i en motor
Motorolie, kølervæske og brændstof.
Hvis oliestanden stiger, og den ikke mangler kølervæske, så må det være brænstoffet der vaskes ned i krumtapshuseet.
Har den været svær at starte, eller kørt underligt i den sidste tid?

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf MBF » søn aug 07, 2011 22:54 pm

Nej der har ikke været noget unormalt med den - motoren har gået jævnt og ingen problemer med at starte.
Der er stadig kølervæske på - men om der evt mangler noget er svært at sige... Synes bare at der så skulle være vandperler/skum på målepinden?
Hvis det så er kølervæske i motorolien - hvad betyder det så? for mig lyder det skidt... Nå jeg må se hvad de sige imorgen når værkstedet åbner for dom :-(
Tak for jeres input - og jeg skal gerne berette om dommen når jeg får den.
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf Black TDI » man aug 08, 2011 16:51 pm

spændende hvilket resultat værkstedet kommer op med :?:

sidst jeg oplevede en turbo bil gå amok, var det julemandens nye Nissan Terrano 2 oppe i Nuuk i Grønland.
den stod i tomgang(det var en smule koldt) uden for et spisested, og pludselig tog fan... ved den, mange omdrejninger, masser af røg for til sidst at dø helt ud.

Den var stort set smeltet sammen, diesel indsprøjtningsdyserne var helt blåviolette, stemplerne og ventilerne var også nærmest svejset sammen med top og blokkken..
grund: der havde været kondens i ånderøret, som på denne nye bil havde et fintmasket filter til at fange oliedampe - denne kondens var frosset så der ikke var mulighed for at komme af med overtrykket i motoren - turboens returolie kunne lettere komme ind på turbo tryk hjulet og så gik det ellers hurtigt...

som Morten skriver, er der kun 3 væsker i en motor, og turboen har ikke sin egen olie, så hvis der ikke mangler noget - og olien ikke er fortyndet af enten vand eller diesel :?: hvilket den jo må være hvis der nu var mere på end før :o , med mindre du har set efter kort tid efter episoden og olien har udvidet sig pga. varmen og dermed stået højere på målepinden.
Men hvorfor så denne opførsel?

Kølervæske i olien og/eller omvendt, betyder en utæthed, f.eks. i toppakningen, selve topstykket eller i motorblokken - olie og kølevandet må ikke kunne blandes sig.

mvh. Per
Brugeravatar
Black TDI
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Egtved

Indlægaf MBF » man aug 08, 2011 18:58 pm

Så har jeg fået en foreløbig diagnose på bilen i dag - og det første indlæg fra Morten omkring en død turboen og olie i indsugningen var lige i øjet. De har haft gang i motoren og den kan kører, omend den ikke var meget for at komme i gang. Desværre havde de ikke tid til at tjekke den helt igennem i dag for at se om den har taget mere skade. Men en ny turbo skal der vist til og diverse pakninger og rensning. Der er ikke kølervæske i olien, selvom der er mere i oliebeholderen nu en før... Noget værkstedet vil kigge lidt mere på i morgen.... Bliver spændende - men med den foreløbige dom bliver det nok et lille greb i lommen på omkring 20.000 Kr. :( Det var så den nye sofa og efterårsferien... Men så er det jo dejligt at jeg kan åbne motorhjelmen og kigge på en lække ny turbo - som jeg jo i øvrigt ikke troede bilen var udstyret med :?

God aften til alle
Mvh
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf nj » tirs aug 09, 2011 9:57 am

I mine øjne er 5 år og 155.000 km. alt for tidligt til en så forholdsvis stor skade på motoren. Min tidligere 460 Turbo havde kørt 318.000 km. uden der nogensinde havde været det mindste i vejen med turbo eller motor, og den brugte hverken vand eller olie. :D
Har du iøvrigt prøvet om Volvo vil dække lidt pr. kulance :?:
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf gmtgmt » tirs aug 09, 2011 17:50 pm

nj skrev:I mine øjne er 5 år og 155.000 km. alt for tidligt til en så forholdsvis stor skade på motoren. Min tidligere 460 Turbo havde kørt 318.000 km. uden der nogensinde havde været det mindste i vejen med turbo eller motor, og den brugte hverken vand eller olie. :D
Har du iøvrigt prøvet om Volvo vil dække lidt pr. kulance :?:

der er også stor forskel på volvo og renaults motore til alt der ford, mazda og peugeot lort som de stopper i volvoer nu, bare se den nye 2012 T5 maskine 4 cylinder mazda maskine :(

har skiftet turboer på 1.6D enda rimlig mange snart, men aldrig på en 2.0 de plejer at være rimlig solide

Mai er det volvo værksted den er på eller? for vis du var kommet på volvo værksted kunne det være værkstedet og volvo tog en god del af udgiften og så skulle du kun betale et lille beløb
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MBF » tirs aug 09, 2011 19:37 pm

Sidste nyt fra værkstedet er at det ikke ser ud til at der er noget galt med turboen alligevel.... Nu er mistanken faldet på en indsprøjtnings dysse... Det ser ud til at der er kommet over en liter diesel ind i motoren... De har renset alt det overskydende olie/diesel ud af motoren og har haft gang i bilen men den kører ikke godt og begyndte igen at tage mange omdrejninger før de fik den kvalt, men da de ikke kan måle nogle fejl med computeren lyder det til at de gætter sig lidt frem...
Jeg er noget spændt på hvordan det udvikler sig - og temmelig træt at den bil lige nu...

Det er i øvrigt et Volvo værksted - og hvordan får jeg Volvo til at lave en goodwill payment? Det har jeg aldrig hørt om? Men nu skal de jo så også først lige finde ud af hvad der er galt med bilen :( Selvom det lød dyrt med en ny turbo ville jeg heller have at det bare havde været det, i stedet for at de ikke rigtig kan finde ud af hvad der er galt...
MBF
Bruger
Bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj