V70 1998 20V: Termostat for indsug af varm/kold luft

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 1998 20V: Termostat for indsug af varm/kold luft

Indlægaf Thing » søn dec 25, 2011 13:21 pm

Hej og glædelig jul

Jeg har længe haft en termostat liggende i skuffen til regulering af kold eller varm luft i indsugningen og
nu skulle det være hvor jeg vil skifte den.
Faktisk har jeg kigget på det for et års tid siden, men kunne ikke rigtigt finde ud af det.

Der findes rigtig mange tråde om denne termostat, da hvis den er defekt så vil den trække varm luft ind og dermed
forringe motorgangen. Og dermed også tage livet af luftmasseføleren (lige efter luftfilteret).

Men hos mig er det altså anderledes - de billeder som ligger på nettet de viser en anording hvor termostaten ligger
på langs af 'røret'. Og sådan en anordning har jeg ikke. Min derimod er påmonteret vinkelret i et vakuum hus med en slange tilsluttet som går op til luftfilter boksen.

Suger du i slangen vil anordningen vælge mere varm luft, Og jeg formoder, at jo varmere det er jo mere vil termostaten trykke klappen for at lukke for den varme luft.
Som standard skulle den ved stuetemperatur være helt lukket. Min gaber ½-1 cm.

Mit spørgsmål er, om klappen skal lukke helt for den varme luft? Og det skal den jo og jeg har set at den lukker helt når jeg puster med hårtørreren.

Så den skal skiftes - men jeg mangler en vejledning, da jeg er bange for at knække noget af plastikken.

Og hvorfor er der vakuum til denne ordning?

Nogle gode forslag og forklaringer?

Hilsen
Thing
Erfaren bruger

Geografisk sted: Stor København

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj