Montering af stempelkøling på B234F

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Montering af stempelkøling på B234F

Indlægaf Ingemann » søn apr 22, 2012 15:30 pm

Hej!

Jeg har tænkt jeg skulle montere underkøling af stemplerne på min B234F. Ikke nødvendigvis fordi det er super nødvendigt, men fordi jeg gerne vil være flink og på forkant med en evt. effektforøgelse. Jeg kan se i blokken, at det er ganske nemt at montere.
Er der nogle, der ved, hvor man kan købe dem henne (udover hos Volvo evt)
Det jeg søger ser sådan her ud:
Billede

Er der nogle, der har prøvet at montere det? Så vidt jeg kan se, er det at bore et hul, og skære et gevind fra indersiden af blokken og ned i tryktilførslen til hovedlejer osv. Mht. til olietryk tab, ser jeg det ikke som noget problem, da netop B234F levere højere tryk og større volumenstrøm.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Montering af stempelkøling på B234F

Indlægaf Dixie4y » tirs maj 01, 2012 12:27 pm

Hej Ingemann

Montering af de små dyser til køling af stemplerne er simpel nok, og man kan også købe uoriginale dyser der kan bruges.
Du skal være opmærksom på at for store dyserhuller, æder olietrykket.

Du skriver også, at du muligvis senere vil øge motorens effekt ved tuning af den ene eller anden slags.

Du skal være opmærksom på at hvis du monterer en ekstra eller større oliekøler så bliver olietrykket for lavt, fordi du allerede har monteret oliedyserne til køling af stemplerne.

Ring til Randers Cylinder Service...han har erfaring og har netop isat Audi dyser (fra en Golf) i en toptunet volvo rallybil med samme motor du har at gøre med....vi snakker ikke hverdags gadetuning, men "censur" -rallyydelse.
Tlf. 45864267 til Renne Møller-Larsen, han elsker en faglig volvoracesnak og det koster ikke noget. Han bor i Randers

Held med dit projekt
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Re: Montering af stempelkøling på B234F

Indlægaf Ingemann » tirs maj 01, 2012 13:22 pm

Tak for kontakten! Det lyder meget spændende! Jeg undersøgte lidt mere med at montere dem, som volvo selv bruger på turbo-motorerne, men de er lavet så man borer ned lige ved siden af oliekanalen og får forbindelsen på samme måde som fx en banjobolt fungerer. Det gjorde pludselig monteringen en smule sværere!
Dem fra en golf, som du henviser til, må vel så være fra 1.8T 20V - kunne ikke forestille mig andre.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj