HJÆLP!! V70 m/aut.gear hakker ved kraftoverførsel

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

HJÆLP!! V70 m/aut.gear hakker ved kraftoverførsel

Indlægaf Jesperand » ons apr 17, 2013 16:39 pm

Når jeg giver gas ved igangsætning eller acceleration, ryster det ude fra motorrummet! Chokerende oplevelse!! :shock: Hvis jeg forsigtigt giver gas ved igangsætning, i økonomi-indstillingen, går det næsten glat. Men ved blot en moderat accelaration fra nul, eller op ad bakke, er det som om at noget kammer over. Måske en kobling eller noget??

Er der nogen som har en god ide om hvad der kan være galt?? Og hvordan og/eller hvor jeg kan få det fixet (da jeg fornemmer at det ikke er et gør det selv job for mig)? Jeg bor i København.

Håber meget at nogen kan hjælpe mig på rette vej... :?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: København

Re: HJÆLP!! V70 m/aut.gear hakker ved kraftoverførsel

Indlægaf chrjen » ons apr 17, 2013 17:30 pm

Få skyllet gearkassen og frisk olie på.
Det kan være for sent
Nu: Konebil: 855 T-5R Aut. Legetøj:Audi RS2.
Før:GMC SYCLONE, S80 2,4T, Audi S6 4,2 V8,855R MAN,945 HPT,854R AUT,1960 Jeep Willy's, 855R MAN,V70 2,5T AUT,S70R AUT,V70 2,5T MAN,V70 2,5T AUT., C70 2,3 T5 AUT,855R MAN, 855 T5R MAN GUL, 855 T5R AUT GUL
chrjen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlægaf Kingo » ons apr 17, 2013 20:00 pm

Kammer over? Prøv at beskriv nærmere.
Hvis den ryster ved acceleration kan det f.eks være træk aksler?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Jesperand » tors apr 18, 2013 7:46 am

Der føles lidt ligesom når en almindelig gammeldags kobling fedter, men den fedter ujævnt i ryk eller hak. Giver det mening? :? Det er kun ved accelleration, og påvirkes direkte af hvor meget gas jeg giver. Fænomenet kan ikke mærkes når bilen er i konstant fart.

I går aftes kontrollerede jeg olieniveauet i gearkassen i kold tilstand efter at have skiftet gennem alle gear og kørt tomgang i P i to minutter, og det lader til at der mangler ca 1 liter gearolie! Jeg vil nu forsøge at toppe gearolien op, og tjekke hvorvidt det hjælper. Jeg vender retur med resultatet!
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Claus » tors apr 18, 2013 17:24 pm

Prøv også at efterse dine motorophæng.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf søren 2,4T » tors apr 18, 2013 21:06 pm

Jeg har fornyligt skiftet en trækaksel, den rystede også helt vildt. Min var knækket inde ved gearkassen, de vil sige at den af de 3 kugler var røger af. Hvis du tager fat og vrider og hiver i dem burde du kunne mærke hvis der er meget sløre. Min bil kørte som du beskriver.
Jesperand skrev:Der føles lidt ligesom når en almindelig gammeldags kobling fedter, men den fedter ujævnt i ryk eller hak. Giver det mening? :? Det er kun ved accelleration, og påvirkes direkte af hvor meget gas jeg giver. Fænomenet kan ikke mærkes når bilen er i konstant fart.

I går aftes kontrollerede jeg olieniveauet i gearkassen i kold tilstand efter at have skiftet gennem alle gear og kørt tomgang i P i to minutter, og det lader til at der mangler ca 1 liter gearolie! Jeg vil nu forsøge at toppe gearolien op, og tjekke hvorvidt det hjælper. Jeg vender retur med resultatet!
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Jesperand » fre apr 19, 2013 14:24 pm

Seneste udvikling: Jeg har fyldt en hel liter olie på gearkassen, og nu er problemet umiddelbart forsvundet. Nu skal jeg så lige have besluttet , om jeg skal gøre yderligere. Jeg har muligvis kørt længe med for lidt olie på. Måske et års tid. For knap to år siden fik jeg skiftet gearolie på et værksted. Jeg er ikke klar over hvilken olie jeg fik på, eller hvor meget. Olien ser ikke brændt ud, men rødlig.

1) Er det tilrådeligt at skylle gearkassen? Volvo Reservedele i Stenløse har noget olie til kr 350 for 4 liter, som han siger er godkendt af Volvo.

2) Hvordan laver jeg sådan en skylning?

På forhånd tak for gode råd ;-)
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Jesperand » lør apr 20, 2013 16:51 pm

Øv, det har vist sig at problemet ikke er løst alligevel. Her til eftermiddag lavede automatgearet knas igen. Det er som om det vakler mellem to gear, og vil ikke rigtig overføre kraften. Jeg har læst mig frem til hvordan man laver en skylning af gearkassen, så det må være det jeg gør nu, i næste weekend, med olien fra Volvo dele i Stenløse. Det er noget løjerligt noget sådan et automatgear :?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Claus » søn apr 21, 2013 5:46 am

Når du har laver en skylning af gearkassen, skal du nulstille den med VIDA.
Jeg skyllede min gearkasse det hjalp noget, men efter nulstillingen var det bare perfekt.
Der er nok en i det område du bor i som har en VIDA og kan gøre det for dig.
Ellers må du skrive en pb så kan jeg hjælpe dig.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Jesperand » tors apr 25, 2013 18:23 pm

Den gearolie jeg har fået fat på er mærket Dexron III, og ikke Dexron IIE som der ellers står i Haynes manualen. Gør det noget? Volvo Reservedele i Stenløse påstår at det er ok, men jeg er i tvivl...

Hvad mener I om det?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Jesperand » lør apr 27, 2013 15:19 pm

Så er gearolien skiftet! Desværre er problemet ikke løst.
Faktisk kører bilen rigtig fint og skifter perfekt når jeg starter med kold motor, men efter 10 minutters tid begynder problemerne; Kraften har svært ved at blive overført, og det begynder at ryste i motor + rat, og det virker som om motoren er ved at gå ud, når jeg holder i tomgang ved et lyskryds. Måske er dette slet ikke relateret til gearkassen længere?!
Spørgsmål: Er det relevant at forsøge med en nulstilling med VIDA i første omgang?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf tjoule » lør apr 27, 2013 22:19 pm

Har du fixet din stelledning?
Hvis det er elektronisk relateret, så kan problemet jo være der.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kingo » søn apr 28, 2013 8:23 am

Jesperand skrev:Så er gearolien skiftet! Desværre er problemet ikke løst.
Faktisk kører bilen rigtig fint og skifter perfekt når jeg starter med kold motor, men efter 10 minutters tid begynder problemerne; Kraften har svært ved at blive overført, og det begynder at ryste i motor + rat, og det virker som om motoren er ved at gå ud, når jeg holder i tomgang ved et lyskryds. Måske er dette slet ikke relateret til gearkassen længere?!
Spørgsmål: Er det relevant at forsøge med en nulstilling med VIDA i første omgang?

Lyder mærkeligt - ville få den stel ledning fixet og en tester på. Er ikke sikker på at Vida kan læse en 98'er- og dermed heller ikke nulstille gearkasse. Eller hvad siger i andre?
Jeg ville lave en aftale med GMTGMT og køre en tur til Kalundborg og se om han kan diagnosticere den ( han er Volvo mekker og har vist fejlkode læser til 98')

Claus har vist i øvrigt også en tester til 98' - han bor i Vedbæk så der er ikke så langt. Og han er vist også ret klog på Volvo ;)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Jesperand » søn apr 28, 2013 17:14 pm

Så er stelledningen til motorblokken bragt i orden. Det gjorde desværre ingen forskel. Problemerne som beskrevet nedenfor består fortsat, nu blot næsten fra start af, med kold motor + gearkasse.

Fejlens/fejlenes karakter har klart ændret sig, siden jeg startede på indlægget. Det får mig til at tænke på to muligheder: Enten er der faktisk tale om flere forskellige fejl, eller også er der tale om een graverende fejl som hurtigt udvikler sig til det værre!

Tak for tilbudene om fejludlæsning :) . Jeg har dog besluttet at kaste håndklædet i ringen nu, da jeg er nødt til at få det fix'et nogenlunde hurtigt (om muligt!), så derfor vil jeg bringe bilen til et værksted som også har forstand på automatgearkasser, i næste uge :cry:

Tak for indsparkene indtil videre. Jeg vender tilbage med resultatet.
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Jesperand » søn maj 05, 2013 20:59 pm

Nu er problemerne løst :D For det viste sig at være en kombination af to, og det er så forklaringen på at fejlens karakter ændrede sig undervejs.

Ud over problemet med for lidt, og tilmed gammel mørk, gearolie, viste det sig at tændkablerne var slidte: De var tilsyneladende i perfekt stand, men en test viste at gnisten kunne springe fra kablet til motorblokken! Kablerne var nok lige så gamle som bilen, dvs 16 år.

Summasumarum; skyllet gearkasse + nye tændkabler og tændrør = nu kører bilen perfekt igen. :D

Tak for hjælpen!
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj