Grim lyd fra klimaanlæg

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Grim lyd fra klimaanlæg

Indlægaf olemedV70 » fre apr 19, 2013 7:49 am

I den sidste tid har jeg ind imellem bemærket en ganske svag lyd kort tid efter jeg har startet om morgenen, som en lyd af skærende usmurt metal der roterer. Hvis jeg skyndte mig ud var der ikke noget at høre i motorrummet, den varede også kun kort.

Grimt.

Nu kom forårsvarmen så, og i går kørte klimaanlægget for første gang rigtigt. Jeg fik så opdaget hvad lyden var. Det et tilsyneladende en lyd som kommer når kølemidlet bliver presset ind i kondensatoren ( eller hvad kølefætteren inde i bilen hedder )

Hvad er nu det ?? Hvorfor kommer det, og skal der gøres noget ved det. Jeg fik serviceret anlægget for 1 1/2 år siden, og det køler fint fint.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Grim lyd fra klimaanlæg

Indlægaf ivor » fre apr 19, 2013 10:19 am

Hej
Sidste år om vinteren begyndte vores V70Ner at afgive en brusende/susende lyd i ventilationsanlægget ved opstart. Efter et stykke tid med denne lyd begyndte kompressoren at banke og jeg var nødt til at udskifte den.
Da bilen fik påfyldt nyt køle/smøremiddel blev den undersøgt for tæthed og det var OK.
Det har åbenbart været kompressoren der var blevet utæt, jeg blev fortalt at den brusende lyd kommer hvis der mangler kølemiddel. Der har dog været tryk nok på systemet til at det kunne starte.
Kompressoren er vel en sliddel ligesom en generator.Få kompressoren undersøgt og skift den om nødvendigt. Man være uheldig ,hvis den sætter sig og smider remmen.
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf JesperKjeldsen » fre apr 19, 2013 23:02 pm

Du vil kunne høre kølemidlet "suse" hvis man nøje lytter efter.
Hvis anlægget ellers fungerer som det skal, køler osv efter hensigten vil jeg ikke være nervøs.
Evt få foretaget et "service" på anlægget, så er du sikker på fyldmængde ( kølemiddel ) er ok.

MVH
(køleteknikker)
Jesper Kjeldsen
Volvo V70 2,4 2003 Billede
Brugeravatar
JesperKjeldsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf ivor » lør apr 20, 2013 21:56 pm

Hej
Der er vel altid en god grund til at være opmærksom på lyde der ikke plejer at være der. :?:
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf olemedV70 » søn maj 26, 2013 22:52 pm

En lille opdatering. Bilen var til service, og min mekaniker kendte godt lyden. Jeg fik lavet AC service og der manglede godt 300 g af de 1000 g der skal være på anlægget. Anlægget blev sidst serviceret for 2 1/2 år siden, og selv om der blev tilsat sporstof dengang, var det ikke til at se hvor det eventuelt var sivet ud. Der mistes altid lidt kølemiddel, vi må se om den bliver mere utæt fremover, så det kan ses. Efter påfyldning er lyden væk.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf englewood » man maj 27, 2013 6:37 am

Den lyd du beskriver,har jeg oplevet på to forskellige bilmærker med klimaanlæg. Begge gange viste det sig at der var for lidt kølemiddel i systemet og efter at have fået systemet efterfyldt,så forsvandt lyden igen.
Når ellers systemet er fyldt med den korrekte væskestand,skal der kun kunne høres en meget svag lyd fra systemet.
Men hvis du har en lækage og kølemidlet siver ud,så burde din trykvagt slukke for kompressoren før den tager skade. :D
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Indlægaf thpe71 » tirs maj 28, 2013 14:15 pm

Tilslutter mig samme. Havde også helt samme lyd, men den er væk efter påfyldning
af kølemiddel. Havde kun 170g tilbage i systemet, samt en utæt o-ring.
Henrik fra Autohjørnet Espergærde, har tryktestet, skiftet pakning og fyldt op på 45 min.
Pris2600,- Personligt ville jeg aldrig ignorere mis-lyde.
THPE71
2001 Volvo V70 T5 aut.
thpe71
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf tjoule » tirs maj 28, 2013 22:06 pm

olemedV70 skrev:En lille opdatering. Bilen var til service, og min mekaniker kendte godt lyden. Jeg fik lavet AC service og der manglede godt 300 g af de 1000 g der skal være på anlægget. Anlægget blev sidst serviceret for 2 1/2 år siden, og selv om der blev tilsat sporstof dengang, var det ikke til at se hvor det eventuelt var sivet ud. Der mistes altid lidt kølemiddel, vi må se om den bliver mere utæt fremover, så det kan ses. Efter påfyldning er lyden væk.

Arhh, det passer nu ikke at der i et anlæg altid vil sive kølemiddel ud, så fik fabrikanterne ikke lov til at montere aircon i bilerne. Jeg har oplevet anlæg der har kørt i 5-10 år uden at få service og de kører stadigvæk upåklageligt.
Det er bare vigtigt at man bruger det om vinteren da pakningerne ellers bliver tørre og derved utætte.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gmtgmt » ons maj 29, 2013 7:10 am

Nemlig. Kølemiddlet forsvinder vis du ikk bruger AC anlæget specielt meget om vinteren.
Mit anlæg har ikk været fyldt siden 2000 og det fungere stadig rigtig godt. Det har altid kørt sommer og vinter uden problemer :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Anders_H » ons maj 29, 2013 18:43 pm

Hvor kører man anlægget om vinteren, hvis det ikke kører under 6 grader?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj