Hvis der er 2 ting man skal afholde sig fra at diskutere er det religion og politik.
Motorolie er i min optik i høj grad et spørgsmål om religion. Derfor vælger jeg at slutte af med at skrive at det er sådan jeg TROR det hænger sammen.
Hvis andre tror/synes/ved noget andet er det fint med mig.
Min "tro" er dog ikke baseret på et uoplyst grundlag, eller dvs. det kommer jo an på hvilke kilder man anser som troværdige og hvilke man ikke gør.
Jeg har bl.a. læst "Motoroil by A.E. Hass"
http://ferrarichat.com/forum/faq.php?faq=haas_articles
... og der var meget jeg syntes gav mening.
eter_C skriver, at det ikke er trykket men flowet der smører. Det forstår jeg ikke. Hvis ikke der er tryk er der heller ikke flow.
Du bliver nødt til at læse det hele. Jeg skriver:
et er ikke olietryk der smører ... det er olieflow.
Hvis en motor kan holde tryk med en 0W30 er der ingen grund til at hæmme flowet ved at hælde tykkere olie på
Og der flyder ikke noget uden tryk
Nææ, det kan du have ret i, men det omvendte er da ikke meget bedre. Hvad vil du bruge verdens højeste olietryk til hvis der ikke flyder noget olie?
Anyway ... jeg ville faktisk oprindelig ikke svare på tråden da jeg var sikker på den ville ende som alle andre olietråde (hvilket den vist er godt på vej til
Og jo ... jeg mener faktisk netop det er godt nok når jeg ikke ophæver min tro til viden, men derimod gør opmærksom på at jeg ikke gør krav på den eneste og endegyldige sandhed om motorolie.
MVH Peter