Side 2 af 2

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: ons jun 20, 2018 21:10 pm
af Strandvaskeren
Det lyder mystisk hvis det skulle være en kalibreringsfejl i instrumentet, jeg hælder mere og mere til en slidt oliepumpe. Blev pumpen skiftet da motoren blev renoveret?

Anyway, simpel, gratis test af om din olietryksmåler har ret i sit lige under 0 bud:

1) Slukket motor.
2) Skru ventildækslet af, det sidder med 4 stjerneskruer øverst på motoren.
3) Tør dækslet af på indersiden og hvis der er olie på ventilerne og toppen af motoren tørrer du også lige en gang med en klud.
4) På med ventildækslet igen.
5) Start motoren uden at give gas, lad den snurre i tomgang 10-15 sekunder tid og sluk igen.
6) Skru ventildækslet af igen og se om det er lykkes oliepumpen at sprøjte olie op til ventilerne - hvis der stadig er tørt og rent under ventildækslet har dit olietryksmanometer ret og din oliepumpe er færdig. Skulle der være sprøjtet olie op til ventilerne er det ikke en garanti for at din oliepumpe virker godt nok, men du ved dog at den leverer tryk nok til at der kommer smøring til toppen af motoren.

Den alternative metode så jeg en kammerat lave Opel Kadyt, han lod lige starteren snurre et par gange uden ventildæksel på motoren for at se om der var olietryk. På positivsiden slap han for at tørre ventildækslet af. Til gengæld brugte han pænt lang tid på at rengøre motorrum og værksted. Det var hverken min bil eller mit værksted, så jeg synes det så ret fedt ud, min kammerat var ikke helt enig.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 17:27 pm
af Riis
Mange tak for dine inputs Thomas.

Pumpen blev skiftet, da motoren blev renorveret, så derfor er det mig også en gåde hvorfor det olietryk giver mig så mange problemer.
Ud fra mine målinger tyder det på at pumpen ikke er i stand til at levere et højt nok tryk i tomgang, når olie bliver varm (og dermed tyndere).
Kan dette skyldes en defekt returventil i pumpen?

Eller sagt på en anden måde:
Burde oliepumpen ikke kunne holde omkring 4-5 bar i alle situationer?
Når omdrejningstallet øges, skulle returventilen åbne og derved lede noget af olie tilbage til tanken.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 19:49 pm
af Strandvaskeren
Hmm, jeg mener ikke der er returventil på sådan en, der er en si i bunden hvor den suger olien ind og et rør hvor den pumper det ud og det er vist det.

Hvis pumpen er ny og det ikke er filteret der er defekt og blokerer for olieflowet, så er jeg lidt tør for ideer.

..og jo, oliepumpen burde kunne holde rigeligt med tryk.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 20:55 pm
af Klågem
Lavt olietryk er typisk slidte lejer.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 21:36 pm
af Riis
Klågem skrev:Lavt olietryk er typisk slidte lejer.
Burde olietrykket så ikke være lavt til alle tider?
Ud fra de målinger, som jeg har lavet, så er trykket efter bogen når motoren får nogle omdrejninger.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 21:41 pm
af Riis
Strandvaskeren skrev:Hmm, jeg mener ikke der er returventil på sådan en, der er en si i bunden hvor den suger olien ind og et rør hvor den pumper det ud og det er vist det.
Jvf. Amazon servicemanualen, så er der en fjederpåvirket "relief valve", som holdes lukket i tomgang. Der nævnes dog at der selv ved i tomgang er en smule trykfald omkring overtryksventilen.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: man jun 25, 2018 22:18 pm
af Klågem
Riis skrev:
Klågem skrev:Lavt olietryk er typisk slidte lejer.
Burde olietrykket så ikke være lavt til alle tider?
Ud fra de målinger, som jeg har lavet, så er trykket efter bogen når motoren får nogle omdrejninger.

Lejeslid kan drille med olietryk.
Prøv at gasse op til Ca 2000 omdr. Og så leje med gassen der. + - 2+300 omdr. Så kan du høre lejestøj. Og bemærk olietrykket der.

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlæg: tirs jun 26, 2018 18:03 pm
af lillevang
En mulighed er også at der, dengang der blev skiftet oliepumpe i. f. m. motorrenovering , at man har brugt en "forkert" o ring mellem oliepumpe og blok. Hvis det ikke er en original o ring kan de godt blive hårde, så den ikke tætner nok. Den o ring skal være en original, ellers kan man godt løbe ind i et problem der. Jeg har været udsat for det engang for mange år siden. Hvis ikke nogen af alle de andre løsningsmodeller virker ville jeg prøve det.