volvo 240 diesel tændning problem

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: volvo 240 diesel tændning problem

Indlægaf thobias1 » fre jul 09, 2010 10:04 am

hey volvo folk

mange tak for gode svar.. jeg vil tage jeres input og gå videre med dem...

1) knast aksel har været vendt i forsøg på at finde den rigtige tændings rækkefølge... i den forbindelse har jeg godt lagt mærke til at hjul i begge ender har mange indstillings muligheder... i sidste forsøg røg den til mekaniker som så fik liv i den... da jeg spurgte til knast sage han bare at den vendte forkert...
men jeg vil lige spørge ham en gang til hvordan han har gjort vedr. knast....

2) vedr. pumpe så siger mekaniker at han har stillet den ind på mærker men om han har haft måle ur på... ved jeg ikke... første gang jeg snakkede med ham sage han at værkstedets micrometer vist nok var i stykker....

3) hvordan mht. topstykke som er beregnet til turbo men lige nu sidder der alm. diesel pumpe på kan det kører sammen...??? mekaniker mener at grunden til den oser så meget er at motor blok er beregnet til turbo og pumpe er alm. så hvad siger i

jeg er igang med at skaffe turbo samt pumpe men har fundet ud af at det er ikke kun nyt forrør man skal have fat i ... men hele udstødning pga. at rør er meget større....
på forhånd tak thobias
thobias1
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf cfonsskov » tirs jul 20, 2010 21:55 pm

Den eneste forskel på turbotoppen og den alm top, er at udstødningsventilerne er belagt med et eller andet, så de bedre tåler varmen. Så det har ikke noget at gøre med den ryger.

Og den eneste forskel i blokken, er at turboblokken har oliesprøjt/køling under stemplerne.

Hvad med dine dyser, er det til alm, eller til turbo?? Dem til turbo'en har anden spids og nål, plus de åbner ved 30 bars højere tryk.

Knasten skal justeres i forhold til krumtap/svinghjul først, og så skal pumpen justeres, og det gøres med måleur, eller i mangel af måleur og dorn, kan den køres ind på gehør på landevejen. mærkerne på pumpen er kun til "grundjustering" og vil med garanti ikke passe. Husk at pille koldstartsarmen/kablet fra når den justeres med måleur, ellers måler det ca 2/10mm forkert, og så vil den ryge meget kraftigt, og have meget svært ved at starte...

Hvis din mekaniker har sagt hvad du skriver, så tror jeg du skal finde en anden der har mere forstand på din motor. Den kan være svær at justere rigtigt, og det er nok også derfor LT'erne har ry for at trække så dårligt, for hvis den er justeret rigtigt, er den såmen som de fleste andre lign. dieselmotorere uden turbo.

Hvis du vil bygge den om til turbo, skal du have ind- og udstødningsmanifolde, turbo, dieselpumpe, dyser, udstødning kompl. og hvis du vil skrue den i tryk og have intercooler på, er det en god ide at skifte den org. oliekøler ("vandbøf") ud med en luftkølet oliekøler. Så kan sådan en LT diesel komme til at trække helt pænt.
cfonsskov
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Als

Indlægaf thobias1 » fre jul 23, 2010 10:30 am

mange tak for gode svar....
nu er der massere af håb at spore for min bil...

1) jeg skifter dyser efter som de der sidder på blokken jo har været sat op til turbo.....!!og derfor højst sansynligt kører med 165 bar tryk... herefter får den stillet ind med micrometer måleur hos en mekaniker som ved hvad han har med at gøre.... smiler...
2) nu skal jeg bare finde ud af hvordan det fungere med den der koldstarts anordning.... hvor sidder den...??? der går nogle ca. 2 cm tykke vand slanger frem og tilbage forand under køler ... ???? det skal siges at den gamle motor var sat op med webasto fyr... som ikke virkede længere... og der sad også en el anordning på siden af motorblock til 220 volt en slags olie varmer denne anordning vil jeg på sigt etablere på den nye blok hvis det kan gøre koldstart bedre...???
3) mht. turbo så vil jeg først sætte motor op uden turbo da dette er nemmest lige nu og jeg kan læse ud af jeres svar at det skulle være muligt ... jeg har ikke travlt... mht turbo denne bil er en klassiker jeg går og hygger mig med ... jeg har skaffet turbo.. pumpe og forrør... fra en 740 men kan se at jeg skal have resten af udstødning pga. størrelse .. mht. køling af turbo så skal jeg ha retur olie slange boret ind i toppen af bundkar som det er monteret på 740...??? eller også et lukket kølesystem med cirkulation af olie til turbo som kunne fortsætte køling af turbo når motor står stille...??? har i nogen gode ideer...??? så er jeg absalut lydhør...!!!
fortsat god sommer mvh. thobias
thobias1
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf cfonsskov » fre jul 23, 2010 21:17 pm

Selve koldstartsfunktionen på pumpen sidder på siden af pumpen ind mod blokken. Det er bare en arm, hvor der sidder en wire i, som bare skal tages af, så den ikke trækker i armen.

Hvis du ikke har oliekøler på nu, skal du have det når du sidder turbo på... Oliereturen fra turboen skal bare siddes i bunden af blokken eller toppen af bundkar, bare den sidder over oliestand i bundkaret. Og så skal den selvfølgelig have falg "hele" vejen fra turboen...
cfonsskov
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Als

Indlægaf thobias1 » fre jul 30, 2010 18:05 pm

nu har jeg endelig fundet den koldstarts ordning der sidder på siden af pumpe.... tak for hjælpen....
jeg har også rådført mig med en 200 siders manual til d-24 motoren i den står der også at denne koldstarts ordning skal slåes fra når motor skal justeres....!!! der står også at man ikke må løsne den skruge der holder selve wiren ... da selve koldstarts mekanismen så skal justeres igen...
ok... godt så men spørgsmål...
1. hvordan virker denne koldstarts ordning...?? jeg kan se der passere kølervand forbi... når motor blir varm træder koldstarts ordning ud af funktion eller ...??
2. i den manual jeg har fået fingre i er der vist flere special værktøjer til bla. indstilling af knast... er det nødvendigt... ???
thobias1
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » lør jul 31, 2010 0:49 am

1- ja
2- Du kan selv lave den lære som du sætter ind i røven af knasten. Det er bare for at holde den fast. Det værktøj som de bruger til at dreje knasthjulet med kan du også med lidt god vilje selv lave. det er for at hjulet ikke drejer sig på knasten når du spænder det fast
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf thobias1 » lør jul 31, 2010 21:39 pm

ok super... jeg har fundet en der sælger nyrenoverede dyser til bla. d-24 disse er i org. papæsker fra bosch
spørgsmål...
kan disse dyser falde i tryk ved bare at ligge....?
thobias1
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf King_Dalle » tors sep 16, 2010 17:49 pm

hej, hvor har du fundet den 200 siders manual? jeg kan umiddelbart ikke se det link du nævner?
King_Dalle
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf thobias2 » tors okt 21, 2010 18:44 pm

tror det var på volvo240.dk jeg fik link til <manual
thobias2
Ny bruger
Ny bruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj