hhgrand skrev:Det i snakker om med at skylle gearkasse, er det et "dobbelt olieskift" eller er det mere kompliceret end som så!
Jeg har også netop fået gennemskyllet automatgearkassen på min S80 fra 2000.
Den havde kun gået 147.000km, men har trukket en tung campingvogn en hel del de sidste 6 år, af den tidligere ejer, og dette sætter sine spor på en automatgearkasse.
Det er en noget mere "kompliceret" operation, end blot at skylle den på normal vis, da den normale måde at gøre det på, er at lade motoren suge den nye olie ind i intervaller. Derved skiftes ikke alt olie, men kun ca. 70% og det 'værste' olie er det der ligger nederst i kassen, og denne bliver derved ikke skiftet.
Autohjørnet har en oliepåfyldningsbeholder, de kan sætte trykluft på, hvilket betyder der bliver presset olie gennem gearkassen, og derved bliver 95-98% af olien skiftet.
På min løb der 8 liter ny olie gennem kassen, som renser kassen inden det løber ud igen. Kassen rummer 7 liter, så det kostede i alt 15 liter olie (á 187,- + moms) samt en times arbejde.
Jeg fik desuden fjernet den neutrale mellemudkobling (jeg har brokket mig over, i en anden tråd), samt opgraderet firmware på gearkassen og motor.
Jeg kan i den grad mærke forskel, den skifter som en drøm nu, nærmest silkeblødt, og den har ikke længere svært ved at vælge mellem 2. og 3. gear i mellemhastigheder.
Fjernelse af mellemudkoblingen gør at der nu er et konstant træk i gearkassen, i stedet for den kobler ud ved stop for rødt lys etc. Jeg får derfor ikke længere et lille hop eller hak ved igangsætning, den glider bare lige så blødt afsted.
Kan til hver en tid anbefale at få skiftet olien på gearkassen, trods Volvo spår at deres olie er en evighedsolie. Castrols Transmax Z er i alt fald en fornøjelse at køre med.
Og Autohjørnet er et super værksted! De ved hvad de taler om, og det er en super service, at man får lov at være med inde på selve værkstedet når de arbejder med ens bil. Man får mange gode råd og indblik i fremgangsmåde etc. foruden en fin gennemgang af ophæng, fjedre, udstødning etc. når den alligevel er på liften.
Jeg har ikke været hos dem før (ligger 30km fra mit hjem), men det er bestemt ikke sidste gang jeg kører min Volvo op til dem!
//Piet