Manglende hk V70

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Manglende hk V70

Indlægaf Claus » tirs dec 03, 2013 22:44 pm

Det er interesant at læse og jeg tror jeg forstår hvad i mener.
Som jeg ser problemet, så er små dieselbiler lavet med en meget lav gearing, som passer til dens størrer moment, det betyder at de kommer langt på en liter diesel. Når de belastes med en Campingvogn forsvinder den gode brændstof økonomi, da man i mange tilfælde må køre i et lavere gear.
Benzin bilen er ikke bedre den har bare en dårligere økonomi i forvejen.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Klågem » ons dec 04, 2013 0:09 am

Hvor langt kører du på literen med og uden Campingvogn Claus?
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Claus » ons dec 04, 2013 8:49 am

Standard bil uden Campingvogn blandet kørsel 9,2 motorvej 10,8
Er ikke målt med BSR.

Standard bil med Campingvogn 7,2 det er kun målt på langture, da jeg ikke køre blandet kørsel med Campingvogn.
Bil med BSR og med Campingvogn 8,1

Jeg køre altid på det billigste benzin jeg kan finde.
Målingerne kan svinge lidt, men det er et gennemsnit over det sidste år.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 04, 2013 12:27 pm

Claus skrev:Det er interesant at læse og jeg tror jeg forstår hvad i mener.
Som jeg ser problemet, så er små dieselbiler lavet med en meget lav gearing, som passer til dens størrer moment, det betyder at de kommer langt på en liter diesel. Når de belastes med en Campingvogn forsvinder den gode brændstof økonomi, da man i mange tilfælde må køre i et lavere gear.

Det er nok et spørgsmål om, hvordan man forstår begrebet gearing. I mit hoved har en lav gearing en høj udveksling. Altså 1. gear er et lavt gear, som omsætter mange motoromdrejninger til færre hjulomdrejninger og 5. eller 6. gear er et højt gear med en lav udveksling.

Som jeg forstår begrebet gearing er de små (og de store) dieselbiler forsynet med en højere gearing (lavere udveksling) end tilsvarende benzinbiler.

Jeg mener det er vigtigt for vores diskussioner her i forum, at vi har samme forståelse af begreberne. Man kan meget nemt utilsigtet komme til at bytte om på begreberne, og så er fanden er løs på Volvosnak.

Udviklingen af HDI Common Rail motorerne med enormt højt tryk i brændstoftilførslen (2500 bar), den direkte elektronisk styrede indsprøjtning igennem meget intelligente dyser og turboladning ændrede jo dieselmotoren til også at kunne fungere tilfredsstillende i en personbil. Her forhøjede man virkningsgraden med adskillige procentpoint, så brændstoføkonomien blev drastisk forbedret. En anden (lidt ukendt) fordel ved dieselmotorer er, at forbruget af brændstof ved stigende belastning stiger i samme takt som belastningen stiger. En benzinmotors forbrug ved tiltagende belastning stiger med en større takt end belastningen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf søren 2,4T » ons dec 04, 2013 12:55 pm

Hmm... Vi er godt nok kommet et stykke fra Claus problem med manglende Hk. Håber ikke han er blevet forskrækket, og kommer med en opdatering på hans problem. Jeg følger spændt med.

Mvh Søren.

Ulrik Friis skrev:
Claus skrev:Det er interesant at læse og jeg tror jeg forstår hvad i mener.

Det er nok et spørgsmål om, hvordan man forstår begrebet gearing. I mit hoved har en lav gearing en høj udveksling. Altså 1. gear er et lavt gear, som omsætter mange motoromdrejninger til færre hjulomdrejninger og 5. eller 6. gear er et højt gear med en lav udveksling.

Som jeg forstår begrebet gearing er de små (og de store) dieselbiler forsynet med en højere gearing (lavere udveksling) end tilsvarende benzinbiler.

Jeg mener det er vigtigt for vores diskussioner her i forum, at vi har samme forståelse af begreberne. Man kan meget nemt utilsigtet komme til at bytte om på begreberne, og så er fanden er løs på Volvosnak.

Udviklingen af HDI Common Rail motorerne med enormt højt tryk i brændstoftilførslen (2500 bar), den direkte elektronisk styrede indsprøjtning igennem meget intelligente dyser og turboladning ændrede jo dieselmotoren til også at kunne fungere tilfredsstillende i en personbil. Her forhøjede man virkningsgraden med adskillige procentpoint, så brændstoføkonomien blev drastisk forbedret. En anden (lidt ukendt) fordel ved dieselmotorer er, at forbruget af brændstof ved stigende belastning stiger i samme takt som belastningen stiger. En benzinmotors forbrug ved tiltagende belastning stiger med en større takt end belastningen.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Claus » ons dec 04, 2013 14:45 pm

Hej Søren
Forskrækket er jeg ikke, men man kan ikke side og skrive på Volvosnak når man jagter hk :D
Weekenden hvor jeg forventede skulle bruges på hk. jagt, blev omstødt af højere magter (min kone) som havde andre planer.
Men i går og i dag der var hun på arbejde ,og jeg havde taget fri.
Så jeg er kommet lidt videre. før jeg gik i gang fandt jeg en landevej i nærheden hvor jeg testede min bil. Jeg stoppede ved et skilt og gav fuld gas frem til det næste skilt. og aflæste hastigheden. så prøvede jeg at køre 70 ved første skilt og igen fuld gas, og aflæse hastigheden ved det næste skildt.
Jeg har undladt at sætte hastighed på, men det var langt over det tilladte på en landevej.

Jeg fandt en vakuum slange der var flækket og skiftede den. så opdagede jeg at min wastergate ikke lukkede som den skulle, en justering så var den på plads.
Så har jeg brugt 4 forskellige Lindemanns produkter. indsugnings rens, dysse rens, oktan boost og et additiv til motorolien.
oktan boost koster 149 kr hos Thansen og en flaske er til 50 liter benzin. så det er billigere at købe en højoktan benzin på tanken.
De andre ting i om omkring motorrummet er kontrolleret og renset men ingen fejl fundet.
Jeg har ikke haft mulighed for gå undervognen efter, før i næste uge hvor jeg har mulighed for en lift.

På min lille interimistiske teststrækning kan jeg nå ca 10 km højere op fra 0. og ved flyvende start fik jeg ca 15 km mere end første gang., så nogle hk er kommet hjem.
Om det er den rigtige måde at gøre det på ved jeg ikke, men det var da en måde at sammenligne på.
Alt her er uden BSR
Om det har ændret på brændstoføkonomien må tiden vise.

Undskyld Ulrik, med den høje og lave gearing, du har ret. Jeg er sikker på du forstod hvad jeg mente. :oops:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Pede66 » ons dec 04, 2013 16:50 pm

Det dur vel ikke hvis du måler igen med en højere octan blanding, så kan den jo forstille tændingen mere inden den banker og dermed få lidt flere kræfter?

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Klågem » ons dec 04, 2013 18:03 pm

Claus skrev:Standard bil uden Campingvogn blandet kørsel 9,2 motorvej 10,8
Er ikke målt med BSR.

Standard bil med Campingvogn 7,2 det er kun målt på langture, da jeg ikke køre blandet kørsel med Campingvogn.
Bil med BSR og med Campingvogn 8,1

Jeg køre altid på det billigste benzin jeg kan finde.
Målingerne kan svinge lidt, men det er et gennemsnit over det sidste år.

Umiddelbart virker det da flot med Campingvogn.
Det kunne være sjovt du fik målt din bil på andet rullefelt. De kan også vise stor forskel. Mht til hk.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors dec 05, 2013 13:55 pm

Hej Claus,

Det skal du sgu ikke undskylde. Det er virkelig nemt at bytte om på begreberne især mht. gearing og udveksling - som jo er det samme.

Nu ved jeg ikke hvor lang en strækning du kørte, men en forbedring på 10 km/t er ret meget.

Hvis du har en smartphone (iPhone eller Android) med indbygget accellerometer, kan du hente en app, som kan fortælle dig hvor mange hk du rent faktisk har. Jeg skal lige søge lidt efter den, så vender jeg tilbage når jeg har fundet den.

Vi skal måske lige stikke hovederne sammen og måle bilerne imod hinanden?
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » tors dec 05, 2013 15:05 pm

App hedder dyno
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre dec 06, 2013 0:27 am

Til Android vil jeg vælge "Auto Horse Power Meter"

Her indtaster man bilens vægt, dens luftmodstands værdi og dens tværareal, og den kan så efter nogle accellerationer udregne hvor mange hk der har været brugt til det.

Til iPhone vil jeg vælge "Virtual Dyno".

Jeg kan ikke umiddelbart finde en app til iPhone som tager højde for det samme som Auto Horse Power Meter, men denne kan godt give en rimelig indikation.

Jeg har ikke prøvet nogen af dem, så jeg ved ikke om de virker. Jeg har prøvet en til Android der hedder Torque, som kunne udlæse nogle ting fra motoren via OBD II soklen med overførsel til fonen via Bluetooth. Den virkede OK, men den skulle have adgang til alt på min fon, så den røg ud. Den kunne alt muligt som kombinerer accelerometer, GPS, netværksforbindelse og et præcist ur.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf René V70 » ons dec 11, 2013 18:57 pm

Der er skrevet meget hér, men..

Koldt og fugtigt = bedre fyldning = højere effekt.
Varmt og evt. manglende blæs på køler = dårlig fyldning = mindre effekt.
Så under hvilke forhold foregik rulletesten?

For lidt modtryk i udstødning er ikke et problem ved turbo, nærmest tværtom.
Hvor gammel/slidt er din kat? Måske er den begyndt at falde sammen?
2007 Volvo V70 2.4
1994 Mazda MX5 1.8
Brugeravatar
René V70
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Claus » ons dec 11, 2013 20:32 pm

Testen på rullefeltet ver indendørs med åben port og en kraftig blæser på.
Så det var ikke varmt men tørt, vi havde jo ferie, så er vejret altid godt :D
Katalysatoren har kørt de 250000 km som bilen.

Sidste år da vi kørte i Norge med campingvognen gik det meget på og en gang kørte vi 1,2 km pr liter, da vi kom op og stoppede stod der en fæl røg ud fra venstre baghjul, men bremsen var ganske kold, den store potte som ligger der omme var blevet meget varm. Hele udstødningen var blæst igennem og bilen kørte hammerende godt bag efter.
Om katylasatoren måske har taget skade er ikke utænkeligt.
Udstødningen er ved at være lidt kedelig så måske en udskiftning med katalysator bør overvejes.

Efter jeg justerede wastergaten har jeg fået nogle heste tilbage.
Den test var godt nok i koldt og meget fugtigt vejr.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Claus » fre dec 13, 2013 22:39 pm

Ulrik Friis skrev:Hej Claus,

Det skal du sgu ikke undskylde. Det er virkelig nemt at bytte om på begreberne især mht. gearing og udveksling - som jo er det samme.

Nu ved jeg ikke hvor lang en strækning du kørte, men en forbedring på 10 km/t er ret meget.

Hvis du har en smartphone (iPhone eller Android) med indbygget accellerometer, kan du hente en app, som kan fortælle dig hvor mange hk du rent faktisk har. Jeg skal lige søge lidt efter den, så vender jeg tilbage når jeg har fundet den.

Vi skal måske lige stikke hovederne sammen og måle bilerne imod hinanden?

Jeg har lige været ude og måle og det er 240 meter min lille diskrete test strækning.
Og ja jeg er yderst tilfreds med de10 km når starten er fra 0.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj