V70 T5 MY05 trim af motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » ons feb 12, 2014 22:58 pm

Jeg går og lurer på at få trimmet motoren og snakkede med Hessteknik idag, han skulle lave et godt stykke arbejde.
Meldingen fra ham var at jeg skulle regne med et moment på mellem 400 og 430NM hvilket jo er ok til familieture.
Det ville tage 5-6 timer på rullefelt og koste 6500kr.

Nu har mange jo snakket godt om autotech i Sverige og de skal have ca det halve for et steg 1, ved nogle af jer om bilen også kommer på rullefelt der eller loader de bare mjukvare og så er det overstået ?

På et tidspunk skal jeg have ny udstødning, skal jeg tage dette med i mine overvejelser altså om den skal på før motoren trimmes eller gør den ikke den store forskel ?
Tænkte på en Simons sport i rustfri.

På forhånd tak.

Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Ulrik Friis » tors feb 13, 2014 14:29 pm

Hvis du kører op til Autotech i Trollhättan kan du få den på rullefelt hvis du vil. Men i dag behøver man ikke rullefelt, hvis man skal måle effekt og lave en momentkurve. Der findes små apps'er til din fon, som kan hjælpe dig. Fonernes indbyggede accellerometer er i dag så pålidelige, at de kan bruges til noget.

Men der findes også professionelle apparater, der kan dette, og nogle af trimmerne gør brug af dette.

Men først skal du have udført en række målinger af bilen før trimningen. Husk at bruge samme vejstrækning og såvidt muligt vejrmæssige konditioner ved før og efter målinger. Bilen har flest hk når det er koldt og fugtigt og højtryksvejr.

Hess er OK mht. at finde effekt. Men såvidt jeg ved piller han chippen ud, hvilket indebærer lodning. Og det synes jeg personligt er en dårlig ide, da chippen eller de andre kredsløb, som sidder tæt på, kan ødelægges af lodningen.

Jeg vil til enhver foretrække softloader princippet, hvor du kan skifte softwaren mellem den optimerede og standard når det passer dig.

Øøøeeh ny udstødning? Hvorfor det? Den er kun fra 2005.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1916
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » tors feb 13, 2014 20:22 pm

Hej Ulrik

Tak for svar.
Den er heller ikke færdig det er bare bagerste potte som er rusten i kanten rundt men jeg tror den kan holde i mange km endnu.
Fiskede bare efter hvor meget udstødningen havde at sige for motoren.

Så er Hess udelukket jeg skal ikke have nogen til at lodde i min bil og slet ikke i motorstyringen.

jeg prøve at skrive til Autotech og høre hvor lang tid de skal bruge og om den komme på rullefelt til den pris de har på hjemmesiden.
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf PeterFrost » fre feb 14, 2014 16:07 pm

Det anbefales at man får større udstødning på når man hæver ladetrykket, det handler om at mindste modtrykket på turbo'en...
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 411
Tilmeldt: tors apr 03, 2008 15:36 pm
Geografisk sted: Søborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » fre feb 14, 2014 18:34 pm

Når du skriver større udstødning er det inkl. Downpipe og kat eller kun det sidste ?
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » søn feb 23, 2014 19:17 pm

Nu har jeg snakket med Autotech i Sverige og med steg 1 kommer bilen ikke på rullefelt, den får kun samme software som hvis man fik tilsendt en boks og uploadede softwaren selv.

Hvad er jeres mening om dette, jeg mener de har jo rodet en del med V70 i Sverige så man må jo gå udfra at de har nogenlunde styr på det.

Måneden ud koster det 3600DKK

Mvh

Chris
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf PeterFrost » søn feb 23, 2014 20:54 pm

Hej,

Hvis man kører standard udstødning kontra 3" downpipe og 2,5" catback, på en 850R, giver det chippet, 300hk/440nm kontra 330hk/460nm.

Så hvis du overvejer en anden udstødning ville jeg da bestem gøre det først hvis jeg var dig, tror da nu du vil kunne mærke en forskel, normalt siger man også at kuven ændre sig til at komme noget før med større udstødning.
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 411
Tilmeldt: tors apr 03, 2008 15:36 pm
Geografisk sted: Søborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Beta » søn feb 23, 2014 21:46 pm

Jeg har også tænkt at få min V 70 R fra 98 chippe men kan det være rigtig at min chip skal loddes i box ???
Beta
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn feb 16, 2014 16:31 pm
Geografisk sted: Ølstykke

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf PeterFrost » søn feb 23, 2014 22:05 pm

Jeps.

Man lodder den originale chip ud, og køber en 32 bens IC sokkel, som f.eks. denne : https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H14353

Ben 1 sidder ind mod midten af printet, dvs hakket i sokkel og chip skal vede den vej :)

Hvis du har brug for hjælp kan du sige til...
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 411
Tilmeldt: tors apr 03, 2008 15:36 pm
Geografisk sted: Søborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Beta » søn feb 23, 2014 22:12 pm

Peter men når den er lodde i hvad gøre man så hk kommer vel ikke bare ved at købe sådan en ell hva ???
Beta
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn feb 16, 2014 16:31 pm
Geografisk sted: Ølstykke

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf PeterFrost » søn feb 23, 2014 23:22 pm

Nej, gik ud fra du mente hvordan man lodder en chip i, man lodder sokkelen i, som man så sætter chippen i, chippen køber du hos Autotech, f.eks. eller BSR, jeg vil selv ha en Autotech i senere...
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 411
Tilmeldt: tors apr 03, 2008 15:36 pm
Geografisk sted: Søborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » lør mar 01, 2014 19:37 pm

Så er der bestilt steg 1 fra Autotech med loader det var på tilbud måneden ud.
Så må vi se om den gamle Volvo kan komme fra land :)

Er min gearkasse den samme som på V70R eller sagt med andre ord hvad moment er min gearkasse rated til ?
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf ivor » lør mar 01, 2014 20:26 pm

Hej
R modellen har awd så det er nok ikke helt den samme gearkasse. Så skal du finde ud hvilken type gearkasse det er.
Der findes et hav af forskellige gearkasser.
Din motor (b5244t5) skal nok holde det er memlig den bedste 5 cyl turbomotor Volvo har bygget.
Jeg mener at man siger omkring max.400Nm på automatgear.
Mvh
Michael
Ps! Pas nu på de satans fotovogne.
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf ivor » lør mar 01, 2014 21:35 pm

Hej
Den hedder AW55-50/51SN.
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: søn dec 09, 2007 10:24 am
Geografisk sted: Overlund Viborg

Re: V70 T5 MY05 trim af motor

Indlægaf Cringvig » fre mar 14, 2014 8:53 am

Lige en opdatering i denne sag :)
Jeg modtog trim boks fra Autotech og det tog 1min så var softwaren indlæst.

Det første jeg bemærkede var meget hurtigere speeder response.
Dernæst så ved alm. kørsel så opfører den sig som en diesel bil dvs sige den trækker længere nede fra og skifter gear før og ved lavere omdrejninger.
Ved koldstart hvor den før kørte højere op i omdrejninger før den skifter gear er helt væk nu skifter den ikke anderledes når den er kold.

Nu har jeg ikke haft mulighed for at trække den helt af på motorvejen men en hurtig lille test en aften på lidt dugfugtig vej, der mistede den vejgreb til og med 3 gearet så slap jeg speederen igen.

Så alt ialt er jeg meget tilfreds mest med det højere moment i de lave omdrejninger og kørsel med kold motor.

God weekend derude.
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster