D5 185hk aut. gearskifte når bilen er kold/varm

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

D5 185hk aut. gearskifte når bilen er kold/varm

Indlægaf Jdlindegaard » lør mar 08, 2014 0:32 am

Hej forum
Jeg er ny Volvo ejer og har et spørgsmål til min XC90 '06 som jeg købte for 6 mrd siden. Hen over vinteren har jeg lagt mærke til at motoren ved koldstart kører med højere omdrejninger end ved driftstemperatur indtil gearkassen bliver varm ( typisk 3-5 min). Er det normalt for Volvo's 6-trins automatgear eller er min gearkasse ved at vise tegn på slidtage?
Jdlindegaard
Ny bruger
Ny bruger

Re: D5 185hk aut. gearskifte når bilen er kold/varm

Indlægaf Claus » lør mar 08, 2014 2:09 am

Det er normalt.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf olemedV70 » lør mar 08, 2014 11:40 am

Årsagen er et program i den lille computer som kontrollerer gearkassens skift, som udsætter skiftene når motoren er helt kold. Meningen er at de højere omdrejningstal med let speederbelastning giver motoren en lidt varmere forbrænding, som hurtigt varmer katalysatoren op. På denne måde forurener alle Volvoer lidt mindre.
Meget flot tænkt af teknikerne. Motoren vil så varme lidt hurtigere op også, og omdrejningerne får aldrig lov at blive så høje at det skader motoren.

Gearkassen har 4 skifteprogrammer som den selv vælger imellem: Katalysator Warm-Up mode, når den er rigtig kold. Normal Auto Drive, som den er i det meste af tiden. Sport, som den skifter til ved voldsommere træd på speederen, og Winter som giver blødere tilkoblinger og skal vælges manuelt, eller når DTSC programmet giver signal til gearkassestyringen. Avanceret !!!
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf Volvo4life » lør mar 08, 2014 22:12 pm

olemedV70 skrev:Gearkassen har 4 skifteprogrammer som den selv vælger imellem: Katalysator Warm-Up mode, når den er rigtig kold. Normal Auto Drive, som den er i det meste af tiden. Sport, som den skifter til ved voldsommere træd på speederen, og Winter som giver blødere tilkoblinger og skal vælges manuelt, eller når DTSC programmet giver signal til gearkassestyringen. Avanceret !!!
Tjaa en Volvo 960 fra 1991 har samme system så noget nyt og avanceret er det ikke.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf jimDK » søn mar 09, 2014 8:25 am

Det kan vel godt være avanceret, selvom det ikke er nyt?

(feks er relativitets-terorien ca 98 år gammel)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Volvo4life » søn mar 09, 2014 10:28 am

jimDK skrev:Det kan vel godt være avanceret, selvom det ikke er nyt?

(feks er relativitets-terorien ca 98 år gammel)

Ikke helt enig, da avanceret indendeholder en tidsmæssig faktor.

Relativites-teorien var avanceret da den blev fremlagt, men idag tror jeg den kan betegnes som kompleks.

Ifølge retskrivningsordbogen er avanceret når noget er meget moderne eller højt udviklet, hvilket jo skal ses i forhold til nuværende tilstand.

Anyway elektronisk styrede automatgearkasser har været har i Volvoer i over 20 år og de bliver de nok ved med.

- kom det fra manden hvis automatgearkasses skiftemøster kan justeres med en skruetrækker :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Kingo » søn mar 09, 2014 21:05 pm

olemedV70 skrev:Årsagen er et program i den lille computer som kontrollerer gearkassens skift, som udsætter skiftene når motoren er helt kold. Meningen er at de højere omdrejningstal med let speederbelastning giver motoren en lidt varmere forbrænding, som hurtigt varmer katalysatoren op. På denne måde forurener alle Volvoer lidt mindre.
Meget flot tænkt af teknikerne. Motoren vil så varme lidt hurtigere op også, og omdrejningerne får aldrig lov at blive så høje at det skader motoren.

Gearkassen har 4 skifteprogrammer som den selv vælger imellem: Katalysator Warm-Up mode, når den er rigtig kold. Normal Auto Drive, som den er i det meste af tiden. Sport, som den skifter til ved voldsommere træd på speederen, og Winter som giver blødere tilkoblinger og skal vælges manuelt, eller når DTSC programmet giver signal til gearkassestyringen. Avanceret !!!

Så vidt jeg husker er det kun når man starter (10-15 sekunder) at tomgangen kører højere end normalt - mener at have fået at vide at det er denne forhøjede tomgang der opvarmer kat lidt. Tænker det i oplever med automat gearkassen ikke har noget med katalysator at gøre ?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Jdlindegaard » søn mar 09, 2014 21:08 pm

Hej Alle
Tak for kyndig genemgang af gearkassens funktioner. Så blev jeg det klogere :o)
Jdlindegaard
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf olemedV70 » man mar 10, 2014 17:30 pm

Til Kingo - Det med tomgangen er korrekt, men har ikke noget med skiftemønsteret at gøre.

De forskellige skiftemodes er beskrevet i Sonnax review af gearkassen og styringen. Så vidt jeg husker var denne gearkasse som kom i 2000 den første som havde en TCM ( Transmission control module - gearkassestyring )som tilpasser sig ejerens køremønster i løbet af nogen tid, og også den første som selv skiftede mellem forskellige skiftekarakteristikker efter køresituationen, hvilket i den tidligere model kunne gøres ved 3 knapper på de modeller som havde denne mulighed, typisk R modellerne. Jeg har selv haft en 900 med den "gamle" automatgearkasse som Volvo4life beskriver, og uden at have nogen mening om at starte en lang og ophedet diskussion, tror jeg de senere skift den præsterede kold, hidrører fra oliens temperatur, men jeg ved det da ikke direkte.

Meningen var også at adaptionen - tilpasningen ville gøre at gearkassen fortsat skiftede perfekt, selvom olien blev slidt, og olien skulle så slet ikke skiftes i hele bilens levetid. Man glemte bare at der vil blive metalstøv i olien, og dette støv lejrer sig ved magneterne i ventilerne som styrer oliestrømmen, så de går trægt, hvad de er årsagen til langt de fleste fejl på denne gearkasse. Derfor er regelmæssige olieskift et must.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf jimDK » tors mar 13, 2014 21:43 pm

Volvo4life skrev:Ikke helt enig, da avanceret indendeholder en tidsmæssig faktor.

Fair nok.
Jeg opfatter "avanceret" mere som hen i retning af "for viderekomne"
Som også er én af betydningerne iflg den danske ordbog, jvf 1a: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=avanceret
Men den mest almindelige betydning ser ud til at være "moderne" (tidsmæssig faktor).
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj